Senaste nytt

AMEX - Uppdaterade medlemsvillkor fr.o.m. 29 januari

Att intjäning av nivåpoäng nu är beroende på spend är inte bara en försämring, blivit bättre för många också.

För egen del så är vouchers och bonus/nivåpoäng fortfarande tillräckligt bra på kortet. Det har ju dock blivit markant svårare att boka Business longhaul Awards nu mot tidigare.

Får se om man når EBD igen med hjälp av amex spenden. Snittar mer än 1700 nivåpoäng i månaden vilket ger en extra boost mot tidigare.
Du ska nog ha betydligt mer än 1700 nivåpoäng per månad for att det ska vara en stor boost.

Du ska nog ha betydligt mer än 1700 nivåpoäng per månad for att det ska vara en stor boost.
Definitionen på stor blir subjektiv, men den blir definitivt extra.

För egen del så har jag hittills sedan det började i April dragit in över 20k nivåpoäng. Har sina fördelar med extra utgifter ibland :)
Kommer med andra ord att hamna omkring ett EBG enbart på spend på Amex Elite.

Nja fan.... det här känns inte opti för mig direkt då jag inte använder korter i princip.
Tror det kan bli att mata in en sista voucher och sedan lossa det helt.
Jag har inte nyttjat en voucher på något annat än okynnes på rätt länge och har svårt att se värdet kontra alla Avios jag drar in på Amex Plat.

400 level points extra per år jämfört med de 20 000 som man fick i klumpsumma förr?
Skrev "snittar mer än 1700" dvs då man tjänar på det nya systemet. Så allt över 1700 per månad blir vinst, för egen del är det för tillfället omkring 3500 per månad, vilket enligt mig är mycket mer då det på ett år blir omkring 42k nivåpoäng om spenden håller i sig.

Den subjektiva bedömning för mig är att det är en stor ökning, om du eller andra gör en annan bedömning så är det just subjektivt vad som är stort.

Så länge man i snitt drar in mer än 1700 nivåpoäng per månad så har man en ökad intjäning, sen får alla själva berömma om det är en stor ökning eller ej.

Kikar vi på hur de amerikanska bolagen jobbar så ger de bättre tillgänglighet på sina egna flyg till de som har co-brandade kreditkort. Tillgängligheten på egna flygen kan SAS kontrollera och där tycker jag att man borde kunna ge bättre tillgänglighet om man betalar 7000kr för ett kreditkort. Behöver inte vara long haul utan även Europa där tillgängligheten just nu är bedrövlig.
Det där vore nåt!

I och med att de inte drar tillbaka utbetalda poäng från Eurobonus-kontot hos SAS, så känns det här väl som ett ganska rimligt sätt att hantera återbetalningar känner jag.

Delvis, men säg att du tex fått för mycket poäng för värvning (vilken endel fått). Exempelvis att du fått poäng för 1 extra invite på 45000p. Då har dessa extrapoäng inte genererat några nivåpoäng till dig. Men Amex drar tillbaka dom och du landar på -45000p och all spending tills du nått 0 igen går du alltså miste om nivåpoäng för. Inte helt rimligt tycker jag.

Antar att de inte får skicka ut faktura med lägsta belopp som standard längre, så där förlorar de ju en del som de vill ta igen på något annat.

Nja fan.... det här känns inte opti för mig direkt då jag inte använder korter i princip.
Tror det kan bli att mata in en sista voucher och sedan lossa det helt.
Jag har inte nyttjat en voucher på något annat än okynnes på rätt länge och har svårt att se värdet kontra alla Avios jag drar in på Amex Plat.
Känner lite samma sak, sitter med tre 2-4 -1 och dom förfaller i brist på biljetter till roliga resmål. Jag var i kontakt med AMEX supporten och vädrade mitt missnöje över prishöjningen och bristen på möjlighet att utnyttja förmånerna. Men eftersom jag inte pratade med någon svensk support så vet jag inte hur mycket av feedbacken som faktiskt når fram. Prishöjningen motiverades av "högre underhållskostnader"

Finns det någon jämförelse med räknefunktion för att just jämföra AMEX Elite mot Plat? Jag är lite nyfiken och se vad min spend skulle ge mig för förutsättningar att flyga med andra bolag

Toppen