Kikar vi på hur de amerikanska bolagen jobbar så ger de bättre tillgänglighet på sina egna flyg till de som har co-brandade kreditkort. Tillgängligheten på egna flygen kan SAS kontrollera och där tycker jag att man borde kunna ge bättre tillgänglighet om man betalar 7000kr för ett kreditkort. Behöver inte vara long haul utan även Europa där tillgängligheten just nu är bedrövlig.Svårt att se hur Amex skulle kunna direkt påverka Skyteam-tillgänglighet, men vilka förmåner skulle de kunna lägga till? 2-4-1 som täcker Best-availability-awards kanske, det är något jag saknat länge…
De har ju i jobbat rätt hårt med att plocka bort alla förmåner, utom poängintjäning/voucher, från Elite senaste åren så det skulle jag inte ha så höga förväntningar på.
Tillgång till amex-lounge....![]()
Vilken devalvering syftar du på? Att de tog bort garanterade 20k nivåpoäng? Eller något annat?Märkligt. Amex Elite har gått genom en av de kraftigaste devalveringarna av en produkt jag någonsin skådat.
Det är som att de inte vill att folk ska ha kortet längre.
Fast vilka andra förmåner än poängintjäning och vouchers är det som har lockat med Elite tidigare? Och vad tänker du att de tagit bort?
Ändringen av intjäning av nivåpoäng är ju såklart för många (inklusive mig själv) mestadels en försämring, men det finns ju definitivt en del med tillräckligt hög spend som gör det till en förbättring.
Att intjäning av nivåpoäng nu är beroende på spend är inte bara en försämring, blivit bättre för många också.Självklart är det poängintjäning som varit anledningen att signa upp för kortet.
Att intjäning av nivåpoäng nu är beroende på spend är inte bara en försämring, blivit bättre för många också.
För egen del så är vouchers och bonus/nivåpoäng fortfarande tillräckligt bra på kortet. Det har ju dock blivit markant svårare att boka Business longhaul Awards nu mot tidigare.
Får se om man når EBD igen med hjälp av amex spenden. Snittar mer än 1700 nivåpoäng i månaden vilket ger en extra boost mot tidigare.