Senaste nytt

AMEX - Uppdaterade medlemsvillkor fr.o.m. 29 januari

Dragzone

Medlem
Amex ändrar ännu en gång villkor:

Information om kommande uppdateringar​

Från och med 29 januari 2026 uppdateras medlemsvillkoren för ditt medlemskap. Uppdateringarna gäller månadsavgift och intjäning av EuroBonus Nivåpoäng.

Medlemsavgift

Månadsavgiften för SAS Amex Elite justeras
från 500 kr till 575 kr.

Intjäning av EuroBonus Nivåpoäng

Om du har ett negativt poängsaldo på ditt konto tjänar du inga Nivåpoäng på din spendering förrän ditt poängsaldo är positivt och EuroBonus-poäng förs över till ditt SAS EuroBonus-konto igen. Ett negativt poängsaldo kan uppstå efter återdragning av felaktigt utbetalade poäng.​

FULLSTÄNDIGA VILLKOR

Vad jag ser så ökar varken bonus- eller nivåpoängen, men månadsavgiften ökar med 15%..

I och med att de inte drar tillbaka utbetalda poäng från Eurobonus-kontot hos SAS, så känns det här väl som ett ganska rimligt sätt att hantera återbetalningar känner jag.

Amex Elite har gått genom en av de kraftigaste devalveringarna av en produkt jag någonsin skådat.
Devalvering av förmåner är svårt att kvantifiera, men avgift är ju enkel. Skulle vara intressant att plotta hur Elite har rört sig mot de andra poängjägarkorten de senaste åren… tveklöst har det ökat mer än KPI.

(Jag skulle göra det själv men sitter utan dator för tillfället, plus jag är lat ;-))

Var det inte någon igår som skrev att det skulle komma nya förmåner på Elite kortet efter att han pratat med supporten? Kanske kanske är det något nytt på G? Annars börjar det verka som ni säger att dom helst inte vill ha dessa korten ute på marknaden.

Då är frågan om man kan förvänta sig fler förmåner från kortet eller åtminstone bättre tillgänglighet. Som det ser ut just nu så är värdepropositionen väldigt svag.

De har ju i jobbat rätt hårt med att plocka bort alla förmåner, utom poängintjäning/voucher, från Elite senaste åren så det skulle jag inte ha så höga förväntningar på.

Svårt att se hur Amex skulle kunna direkt påverka Skyteam-tillgänglighet, men vilka förmåner skulle de kunna lägga till? 2-4-1 som täcker Best-availability-awards kanske, det är något jag saknat länge…

Toppen