Hade liknande farhågor till en början men måste säga att jag har vänt med tiden. ”Ledande roll” är svårt att definiera och jag ger inte ett smack för vad de själva säger men tycker att det ageras som att de satsar och ser SAS, om inte jämnbördig, så åtminstone en stark partner till/del av hela AF/KLM. Att de tex tidigare går upp i ägande och ”tillåter” inköp av 45 nya flygplan tycker jag är tydliga tecken. Även all anpassning (intraeuropa business, inte 24h öppet köp, level points osv osv) tycker jag visar att de ser långsiktigt och seriöst på SAS.Jag upplever nog en viss naivitet ibland när det gäller SAS betydelse för Skyteam eller förut Star Alliance. I star var man en av grundarna men upplevde ändå att man inte fick vara med och leda (tex fick man inte vara med i JV) . Nu verkar en del tro att man kommer få en ledande roll i Skyteam. Tyvärr tror jag inte det kommer hända. Jag tror inte SAS får vara med i det transatlantiska JV före det att AF/KLM tagit över. Sedan kan säkert vissa delar av SAS "överleva"men till största delen tror jag AF/KLM ser SAS som ett sätt att utöka marknaden genom att få mer trafik från Norden. Jag har mycket svårt att tro att man kommer tillåta det omvända , dvs att SAS skulle få del av Franska/holländska marknaden. Bägge länderna, speciellt Frankrike är extremt nationalistiska. Naturligtvis är detta bättre än om alternativet var konkurs.
Tror inte heller man skall underskatta att SAS numera, vad det verkar, har en fördel ur kostnadssynpunkt samt kapacitet. Personalavtalen tycks vara bland de bättre (ur arbetsgivarens synpunkt) om man skall tro en del forumdiskussioner (tror själv vi kommer får se megastrejker när det blir dags men det är en annan historia) och Norden är än så länge relativt sett förskonade från extrema skatter och avgifter (bonusbiljett från AMS går t.ex. på 920:- enkel). Taket verkar ännu inte nått i CPH och ARN, OSL inte ens i närheten. Även om intresset, än så länge, inte är överväldigande (för att uttrycka sig milt) att utveckla de sistnämnda så är jag övertygad om att det inte ses som helt ointressanta marknader.