Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

Det man har sagt är inte att det ska vara gratis för alla, utan att det ska vara gratis för alla EB-medlemmar. Hårfin skillnad i detta forumet kan man tycka, men i verkligheten får det stor inverkan.
Delta har gratis "WiFi light" för medlemmar, och de gjorde det väldigt lätt att bli medlem i WiFi-portalen. Kanske en infallsvinkel för EB, att driva upp medlemsantalet. Finns säkert många engångs-flygare som totalt struntar i det i efterhand, men troligtvis också en stor del då-och-då SAS-pax som kräver en lite push att bli EB-medlemmar. Gratis Wifi är bra lockbete.

Nja, tror nog det kommer vara fulhastighet till allmänheten och sen kommer man kunna köpa till sig snabbfart (alt gratis till EBG/EBD). Sen ska vi inte gå in i detta med tron att det är samma lina som innan, starlink tillför en oerhörd kapacitetsökning.
Jag sa ju precis vad hastigheten är, dela det på 120pax...
Starlink har väl som mest 100-280mbps, svårt att tro att det kommer vara 280mbps i snitt direkt.
Jag pratade inte om gamla kapaciteten.

Jag sa ju precis vad hastigheten är, dela det på 120pax...
Starlink har väl som mest 100-280mbps, svårt att tro att det kommer vara 280mbps i snitt direkt.
Jag pratade inte om gamla kapaciteten.
Och återigen, det kommer ej vara en jämnfördelning över 120pax. Så har det aldrig varit, så jag förstår inte varför du återkommer till detta fiktiva scenario?

För att man kommer att öka kapaciteten c:a fyra-femdubbelt, men att antalet aktiva användare kanske ökar mer än så?
Nu har vi inte fulla detaljer om upplägget men jag kan ej föreställa mig i något scenario att SAS ger fri hastighet till alla passagerare ombord. Det finns redan bandbredds caps idag så jag förstår inte varför vi förutsätter att dessa skulle tas bort med Starlink?

SAS har en på det stora hela rätt kompetent IT-avdelning. Tanken att de skulle släppa ombord en produkt med parametrar som gör upplevelsen SÄMRE än tidigare känns som ett väldigt konstigt antagande.

En nackdel om det blir fritt blir att antalet personer utan social skills som får tillgång till högtalartelefoner igen via WhatsApp/Signal/Telegram etc kommer öka. Ser inte fram emot "en buss i luften" där passagerna ringer hem för att prata högtalartelefon med sina vänner

En nackdel om det blir fritt blir att antalet personer utan social skills som får tillgång till högtalartelefoner igen via WhatsApp/Signal/Telegram etc kommer öka. Ser inte fram emot "en buss i luften" där passagerna ringer hem för att prata högtalartelefon med sina vänner

Jag ser fram emot alla Teams möten på högtalare så att man kan se till att verkligen alla hör företagets interna angelägenheter.

Nu har vi inte fulla detaljer om upplägget men jag kan ej föreställa mig i något scenario att SAS ger fri hastighet till alla passagerare ombord. Det finns redan bandbredds caps idag så jag förstår inte varför vi förutsätter att dessa skulle tas bort med Starlink?

SAS har en på det stora hela rätt kompetent IT-avdelning. Tanken att de skulle släppa ombord en produkt med parametrar som gör upplevelsen SÄMRE än tidigare känns som ett väldigt konstigt antagande.
Om du med traditionell capping ska öka antalet användare mer än du ökar bandbredden så behöver du en lägre cap än idag.

SAS IT har typ ingenting med nuvarande produkt att göra, det är en nyckelfärdig lösning där leverantören även sköter driften.

För att man kommer att öka kapaciteten c:a fyra-femdubbelt, men att antalet aktiva användare kanske ökar mer än så?
Även om den teoretiska hastigheten per person är densamma (vilket jag inte tror den kommer vara) så är det ändå betydligt bättre i praktiken, eftersom variationer jämnas ut, den totala kapaciteten är högre och nätverket blir mindre känsligt för enskilda användares beteende.

Inget nätverk har maximal kapacitet för samtliga användare samtidigt men ju fler man är som delar på en (relativt sett) större kapacitet ju bättre blir upplevelsen.

Det funkar ungefär som att dela på pizza, två stora grabbar delar på en pizza och blir knappt mätta men om 200 slumpmässigt utvalda personer delar på 100 pizzor så blir det troligtvis pizza över.

Om du med traditionell capping ska öka antalet användare mer än du ökar bandbredden så behöver du en lägre cap än idag.

SAS IT har typ ingenting med nuvarande produkt att göra, det är en nyckelfärdig lösning där leverantören även sköter driften.
Men får ju ändå hoppas att någon på SAS IT varit med och gjort upphandlingen och önskat sätt att kunna särbehandla användare baserat på EB-status, och även ha någon form av QoS-kontroller på trafiken.

Användarupplevelsen av att ha tillgång till korta spurtar med hög bandbredd är bättre än låg men konstant bandbredd för i princip allt annat än live (video)samtal. Allt annat kan buffras. Sen vet jag inte hurdan latens som erbjuds i detta nya system, ifall det ens är rimligt för direkta samtal. Kanske nåt man vill undvika egentligen... det och att folk sitter och tankar ner senaste Debian releasen på flyget :D

Och som @Fredah säger så blir det mer effektivt ju mer kapacitet man sprider på fler människor, även om Mbit/s/pax är samma.
Sen har jag inte varit så missnöjd med det existerande Viasat systemet, förutom blackouts mellan Danmark och Englands östkust.

Toppen