Senaste nytt

Behind the scenes, Concious Traveler event (september 2025)


Det var ett väldigt bra och välarrangerat event. Lite för fullt upp för att liverapportera och sen ställde Lufthansa in min flight till FRA så fick rodda med att fixa ombokning för det. Nu sitter jag vid gate D18 efter att ha gått igenom säkerhetskontrollen för tredje gången idag och ska snart åka till Italien via den mest rimliga anslutningspunkten Istanbul.
 
Som sagt var samling vid sas Service Point I T5 där vi tilldelades badges och SAS-reflexvästar (som vi tyvärr inte fick behålla). 20 personer var anmälda men några bortfall så vi var 17 eller 18 gäster plus ett antal personer från SAS (passageraransvarig för SAS på Arlanda, produktägare för CT på EuroBonus (även ansvarig för ”top status”) och en till EB-person, en pilot, samt några från Swedavia.

I stort sett on time departure och först begav vi oss ner i underjorden för att se på bagagehanteringen.

21f08bd1544ae1253cff55e7bbc3d5c5.jpg

Väldigt intressant, men tyvärr svårt att ta några vettiga bilder av själva sorteringen då vi mestadels var under den. Där uppe snurrar isf ett långt transportband runt med väskor i olika slots som sorteras till den flight de ska till (eller till ett ”väskhotell” där upp till 1500 väskor kan vänta i 24 timmar).

95465042be81fceee7ac21045507c6d2.jpg

Specialbagage åker direkt ner hit och hanteras inte alls av automatiken.

0a8ec55a5995f2b51fff721232dcdf64.jpg

697e1171977301a32ab51fb59d1348b8.jpg

I dessa fack sorteras väskorna in per flight. Därifrån lastas de sen manuellt på kärrorna som kör ut dem till planen. Frågan ställdes om priobagage hade eget fack där och svaret var att det beror på. Om det är mycket prio så kan det få eget fack, annars troligtvis i samma (och förhoppningsvis sorterat av lastarna). Kan också vara så att man t.ex. har ett fack för transfer.

Här fick vi också lite fika (oat Apple pie bar som man kan få ombord också och lite vatten) och sen bar det av till en buss för liten rundtur airside.

09ada95866e65e86a912e7e15e01fd08.jpg
 
Bussturen visade i sig inte så mycket mer än vad man sett när man åkt transferbuss airside, men de pekade ut en del ställen där nya saker (pir g t.ex). Men vi vet ju att det inte direkt är nåt som händer jättesnart.
Till slut kom vi fram till en stor hangar och fick köra in i den. Där inne stod en A330 och en A320neo som de mekade med.

0152e2917f6ab681657b2e2824d37e7b.jpg

59c12907eadd4a3e8fd728ccf65975d3.jpg


Nu tog piloten Erik över och berättade lite om biobränsle, flygplanstvättar och lite allt möjligt annat och svarade på frågor om allt och inget.

70b67510267a646521e869c75151bde6.jpg

173157ebaeef2f62593e1797ef83a709.jpg


Slutligen fick man återuppliva minnen från barndomens flygningar och besöka cockpit.

6a045f1298cb9582b7bf56d6f09d8655.jpg


Under tiden som vi väntade på de andra i cockpit pratade jag en hel del med en av damerna från Eurobonus om nya callcenters (hon var väl medveten om att det inte funkar bra med alla än), IT-system, och tillgänglighet på awards (här menade hon som många andra på sas att det är en myt att det blivit sämre tillgång med skyteam och att det finns minst lika många awards nu - det vet jag inte vad jag ska säga om….
 
Efter hangaren rullades röda mattan ut. Nästa stopp var nämligen VIP-terminalen på Arlanda.

2a59a0d2da09f6897539f4f7a6d873be.jpg


En sak som jag inte kände till var att den är uppdelad i två delar, en för VIPs (kungafamiljen, ministrar, utländska statsbesök, och liknande. Sådana som har väldigt höga krav på säkerhet och där Säpo eller motsvarande inte vill att vem som helst ska kunna beblanda sig med dem), och en för CIPs (Commercial Important Persons, sådana som helt enkelt betalar för deras tjänster). De har i stort sett samma faciliteter på båda sidor, men ingen blandning av personer från de olika sidorna.

1b63c25af65e1ffdc3e6c360bf9340f5.jpg

c4db8047f52f1540c9ec1f7aa7797a16.jpg



Detta är "kungaloungen" där Kungen och övriga kungahuset tillbringar tid innan de ska resa.

Från terminalen får man åka el-BMW (eller Mercabuss om man är ett större sällskap).
f24c97096718ba57fdf6228b35690be4.jpg


Tanken hade från början varit att vi skulle få äta lunch där, men de hade en bokning som var mer VIP än vi medvetna resenärer, så vi fick ta bussen (inte Mercedes) till mer bekanta domäner. Businessloungen vid F-piren var avspärrad och uppdukad för oss. Dagen till ära serverades vi någon form av köttfärsbiffar där hälften av köttfärsen bytts ut mot bönor eller linser. Smakade helt ok. Något högre standard än vanlig lounge-buffé, men inte jättestor skillnad.

1418c8044b23c0ac0229d0cd5e05fa39.jpg

95a0a3f40042429f24a0e4b89ae5db51.jpg


Under lunchen fick vi även en liten present i form av en voucher för en gratis Tapster-ring.
 
Sista stoppet för dagen så lämnade vi airside och promenerade ett par hundra meter bort till tornet.
022800ffc19ffd7c7c134dde6ba7c0e6.jpg


Vi började på marknivå med presentationer från ansvariga för sustainability hos både Swedavia och SAS. Blev en del frågor om varför Bio-biljetterna tas bort. Det intressanta här var att de sa att det dels har varit väldigt få som bokat dessa biljetter, och att det dessutom till viss del beror på övergången till business och nya biljettyper inom Europa. Hon som presenterade menade på att det var en teknisk begränsning som gjorde att man inte kunde ha hur många biljettyper som helst. Det vet jag inte om jag tror på som någon absolut sanning, men det ligger ju säkert mycket i att man inte vill ha för många olika alternativ att välja bland i bokningsdialogen.

d8a392dc335365443bdffa9fa6815a6c.jpg


Fick även se en presentation och demo från en rangerade hos Swedavia som är ansvarig för planering av gator och uppställningsplatser för alla plan och att hålla koll på att det finns någonstans för alla att parkera.
cd6217b6c67a8cd6c1a61587a7863217.jpg


Slutligen fick vi åka upp på 15onde våningen och komma ut på balkongerna där och se utsikten över flygplatsen.

3e28992daeea5af8f50c6381661a8f4b.jpg

b46e08aadde0cbb578a36b1416d0d1dc.jpg

cbd5af106b5e3b963b0fc4d832c1fda4.jpg

44f2297b59905fdc731a7fc5eea790bf.jpg

946e28db773fc0b08748767872204752.jpg
 
Toppen