Senaste nytt

Behövs Covid vaccin för att åka på kryssning?

Erik M

Medlem
Hur gör ni när ni åker på kryssning som kräver covidvaccin? Kan man säga det på sin vårdcentral och få ordination?

Vart skall du åka som kräver COVID vaccin, inte råkat ut för det sedan 2021 på kryssning
Det krävs på en rad kryssningar med Carnival, Fred. Olsen, Holland America, Princess, vissa med Royal Caribbean ...

Men jag upprepar väl min fråga då: hur har ni andra gjort? Nån som har erfarenhet av att få vaccinera familjen i Sverige med kryssning som anledning?

Det är väl avskaffat i världen sen flera år och gömt o glömt i historiens sophög får man hoppas..
Vaccination mot covid-19 är definitivt inte avskaffat...
Nya rekommendationer om vaccination mot covid-19 från 1 september 2025

Det krävs på en rad kryssningar med Carnival, Fred. Olsen, Holland America, Princess, vissa med Royal Caribbean ...

Men jag upprepar väl min fråga då: hur har ni andra gjort? Nån som har erfarenhet av att få vaccinera familjen i Sverige med kryssning som anledning?
Såvitt jag förstår så kan det eventuellt vara svårt att vaccinera sig nu, men hör med din vårdcentral!
Vaccination mot covid-19

Jag har de senaste 3 åren åkt Med Princess 17 gånger, Mexico, Transatlantic, Norge, Island, Japan och Caribbean, Har en med Holland America nästa vecka, har också varit på 3 Royal kryssningar under samma tid, Norge, Mexico och Caribbean, det har aldrig på någon av dessa sagt i förväg eller kollat vid boarding om man har covid vaccinering

Så i mitt fall har jag inte gjort något åt saken.

Vart är det ni skall åka som de frågar efter vaccin status.

Last edited:
Vi åkte med Holland America i december 2024 till Australia och New Zeeland samt med Royal Caribbean till Medelhavet i juni 2025 - inte ett ljud om vaccination.

Nej verkligen inte. Har åkt med rccl 2 ggr i år och senast :rccl i augusti. Samt mcs o rrcl förra året. Inga krav så långt ögat når.

Vaccination mot covid-19 är definitivt inte avskaffat...
Nya rekommendationer om vaccination mot covid-19 från 1 september 2025

Såvitt jag förstår så kan det eventuellt vara svårt att vaccinera sig nu, men hör med din vårdcentral!
Vaccination mot covid-19
Jag skrev inre att vaccination var avskaffat utan att man måste ha vaccinerat sig (intyg) för att kryssa. Vi alla är vaccinerade sen covid men hur många (ej riskgrupp) har tagit det sen 2021-22?

Toppen