Senaste nytt

SAS + Arlanda Express inför Luggage Express!

Tobbe.O

Medlem
Nytt samarbete mellan Arlanda Express och SAS :)

Screenshot_20250807_112544_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20250807_112758_Samsung Internet.jpg

Läs mer här:

De har varit igång några månader på prov. Tipsade min kompis som var i Stockholm med oss (från Halmstad) med två barni juli. Det gick sådär. Ena väskan kom fram två dagar senare (trots normal tågtrafik). Ryggsäckar och duffel ansåg personalen vara specialbagage och fick checkas in på Arlanda (de kom fram på samma flyg som resenärerna). Allt trots prio hantering (Plus biljetter). Jag ångrade starkt att jag hade tipsat så att de skulle slippa släpa på bagaget...

Gick väldigt bra när jag med familj testade tjänsten i slutet av juni till Pmi. Då bedömdes inte duffel vara av typen specialbaggage.
Var även snack om att erbjuda detta för Lufthansa och Finnair om jag inte missminner mig.

Gick väldigt bra när jag med familj testade tjänsten i slutet av juni till Pmi. Då bedömdes inte duffel vara av typen specialbaggage.
Var även snack om att erbjuda detta för Lufthansa och Finnair om jag inte missminner mig.
Enligt min kompis hade personalen sagt att tolkning av special bagage hade varit friare innan juli och att det hade skärpts till att egentligen bara resväskor togs emot. Huruvida det berodde på personen (sommarjobbare?) som stod där just då är såklart otydligt med bara en datapunkt. Att sedan resväskan som lämnades där inte kom fram förrän några dagar senare höjde såklart inte betyget.

• Gilla
Reactions: hco
Enligt min kompis hade personalen sagt att tolkning av special bagage hade varit friare innan juli och att det hade skärpts till att egentligen bara resväskor togs emot. Huruvida det berodde på personen (sommarjobbare?) som stod där just då är såklart otydligt med bara en datapunkt. Att sedan resväskan som lämnades där inte kom fram förrän några dagar senare höjde såklart inte betyget.
Får hoppas att dom förbättrar deras service(vilja).
Jag va faktiskt tvungen att packa om frugans väska då den vägde något över va den fick väga, jag kanske skulle grinat ut i kvällspressen... :) är ju trots allt ebg.
För detta är ett smidigt alternativ för familjer och andra som reser med femtioåtta kollin, när bagdrop fungerar som på Arlanda.

Nygammalt va?

Det var väl till och med SAS incheckningsdiskar i Arlanda Express på centralen tidigare?
Jag minns också att jag åtminstone sett incheckningsmaskiner i Arlanda Express lilla byggnad förr om åren, och funderar på om det kan ha varit när jag reste ganska ofta p.g.a. utlandsjobb 2008-2012. Efter googlande hittar jag mycket riktigt ett SAS-pressmeddelande från september 2009 som berättar om detta. Det beskrivs där om en testperiod.
"Incheckningen följer samma rutiner som på Arlanda, passageraren får både boardingkort och bagagetag när så behövs från automaten. Vid ankomst till Arlanda lämnas eventuellt bagage i någon av diskarna märkta med ”SAS Bag Drop”." - så ingen möjlighet att lämna bagage nämns.

Förmodligen var det mer värdefullt att ha incheckningsmaskiner på "outstation" på den tiden, för då gick det väl inte att checka in via mobilen på samma sätt. Min vaga minnesbild är att de där maskinerna nog var kvar mer än testperioden på några månader 2009, kanske några år?, men att de nog var borta för c:a 10 år sedan. Kanske för att andra incheckningsmöjligheter då blivit fler.

Jag ser också att Swedavia i april 2011 skrev om möjligheten att checka in på Cityterminalen via motsvarande maskiner, när man reste med några olika bolag inklusive SAS.
De maskinerna har jag däremot inget minne av att jag någonsin lagt märke till.

Möjligheten att lämna bagage nu framstår som mycket mer anpassad för de som inte bor/jobbar i Stockholm, eftersom deadline är satt så tidigt. Snarare blir det ju ett alternativ till att lämna kvar bagage på hotellet för de som checkar ut på morgonen och ska flyga sent samma dag, och inte har alltför långt till Centralen, eller ändå ska svänga förbi i närheten på sin turistrunda.

Åtminstone förra sommaren fanns incheckningsautomat med möjlighet till att skriva ut baggage tag kvar på Arlanda Express ”loungen”. Norwegian och SAS plus några till. Väldigt smidigt att kunna gå raka spåret till bag drop.

Toppen