Nygammalt va?
Det var väl till och med SAS incheckningsdiskar i Arlanda Express på centralen tidigare?
Jag minns också att jag åtminstone sett incheckningsmaskiner i Arlanda Express lilla byggnad förr om åren, och funderar på om det kan ha varit när jag reste ganska ofta p.g.a. utlandsjobb 2008-2012. Efter googlande hittar jag mycket riktigt ett SAS-pressmeddelande från september 2009 som berättar om detta. Det beskrivs där om en testperiod.
www.sasgroup.net
"Incheckningen följer samma rutiner som på Arlanda, passageraren får både boardingkort och bagagetag när så behövs från automaten. Vid ankomst till Arlanda lämnas eventuellt bagage i någon av diskarna märkta med ”SAS Bag Drop”." - så ingen möjlighet att lämna bagage nämns.
Förmodligen var det mer värdefullt att ha incheckningsmaskiner på "outstation" på den tiden, för då gick det väl inte att checka in via mobilen på samma sätt. Min vaga minnesbild är att de där maskinerna nog var kvar mer än testperioden på några månader 2009, kanske några år?, men att de nog var borta för c:a 10 år sedan. Kanske för att andra incheckningsmöjligheter då blivit fler.
Jag ser också att Swedavia i april 2011 skrev om möjligheten att checka in på Cityterminalen via motsvarande maskiner, när man reste med några olika bolag inklusive SAS.
Alla som flyger med Finnair, Höga Kusten, Iceland Air, Norwegian och SAS från Stockholm Arlanda Airport kan nu checka in redan i vänthallen på Cityterminalen i Stockholm. Inom kort finns även Air France och KLM i incheckningsautomaterna.
www.swedavia.se
De maskinerna har jag däremot inget minne av att jag någonsin lagt märke till.
Möjligheten att lämna bagage nu framstår som mycket mer anpassad för de som inte bor/jobbar i Stockholm, eftersom deadline är satt så tidigt. Snarare blir det ju ett alternativ till att lämna kvar bagage på hotellet för de som checkar ut på morgonen och ska flyga sent samma dag, och inte har alltför långt till Centralen, eller ändå ska svänga förbi i närheten på sin turistrunda.