Senaste nytt

Washington och Richmond med Delta och SAS

Ingen bra flygdag idag här i NY. Min fru var på väg från Vegas till JFK och fick landa i Pittsburgh där personalen timade ut när de försökte tanka snabbt . Så nu blev det en ofrivillig natt där för henne innan nytt försökt till JFk imorgon förmiddag. Det var mycket rött på alla 3 flygplatser idag

Jaha, då ska vi se om det blir tredje gången gillt att ta sig till Washington, efter att gårdagskvällens flight till sist ställdes in. Idag är det i alla fall bra flygväder i New York och Delta-appen påstår att ”your aircraft has arrived”. Men 35 min försening (hittills…) och ”seat at gate” så än finns det utrymme för nya överraskningar. :rolleyes:
IMG_7543.jpeg

Igår kväll försenades flighten LGA-DCA i omgångar från 1925 till 2315, och den bytte kärra i FR24, innan den till sist ställdes in cirka en timme före den försenade avgångstiden. Ingen automatisk ombokning och inga alternativ i Fly Delta-appen, som jag vid det hör laget hade laddat ner.

Efter en dryg timme i kö till servicedesken i Skyclub-loungen fick jag en ombokning till tisdagens andra flyg LGA-DCA, DL5605 kl 0820, dock utan någon sittplats. Proffsig agent som bl.a. ringde någonstans för att få ombokningen fixad utan vanlig ”reissue” från henne, för hon trodde att SAS-segmenten på hemresan då skulle leva farligt. Jag fick en printout av alla segment så jag kunde se att alla fanns kvar. Men SATAN vad det tog lång tid för dem att hantera de flesta ombokningar, även de som lät rätt enkla. Måste man berätta hela sitt livs historia när andra står och väntar sent på kvällen? o_O

Skyclub-loungen hölls öppen hela natten för dem som ville stanna kvar och vänta, och jag hörde personalen prata om vilka av dem som skulle bli kvar. Eftersom jag inte behövde vara tillbaka vid security förrän om drygt 7 h tyckte jag att ett hotell lät bättre, för att få chans till några timmars sömn. Ganska utplockat i närheten, så för att undvika alltför låga omdömen eller alltför högt pris blev det ett enkelt men halv-OK hotell i Bronx, cirka en kvarts taxiresa bort.

Väl tillbaka på LGA var det bara 3 pers före mig till Sky Priority-säkerhetskontrollen. Och som sagt, det är moderna röntgenmaskiner.

Tog mig tillbaka till Skyclub-loungen för en rejäl frukost. Den ena entrévärden kände igen mig från igår kväll och undrade hur det gått med min flight, men hävdade att hon tagit sig hem i natt.
IMG_7544.jpeg

Snart får vi se vad som händer i gaten…

Last edited:
Se till att vara vid gate tidigt. Flighten är 0 ad och finns risk att du är standby om du inte har säte. Prata med dem tidigt och säg att du inte fått seat assigned

Se till att vara vid gate tidigt. Flighten är 0 ad och finns risk att du är standby om du inte har säte. Prata med dem tidigt och säg att du inte fått seat assigned
Jo är standby och är inte direkt ensam. Det har nog inte hjälpt att morgonens första flyg LGA-DCA ställdes in, ovanpå de tre(?) sista igår!

Edit: jag och en flygvärdinna fick två platser från no-shows och hamnade i Comfort+, typ premium economy. Gateagenten sa att de annars skulle ”betalat av” någon för min plats, så Delta One-flighten igår verkar ge någon slags prioritet trots allt!

Last edited:
Kom fram med den något försenade morgonflighten, och så Metro Yellow Line från DCA. Så dagen har ägnats åt sightseeing snarare än realtidsrapportering här.
IMG_7546.jpeg

Fram kom däremot inte min incheckade väska, som droppades på LGA igår och planmässigt stannade där över natten. AirTagen indikerade att den var några hundra meter från planet men gateagenten sa att den redan var ombord trots att jag var standby. När jag landat kunde jag se att den var kvar på DCA, så jag gick och pratade med Deltas bagagekontor. De tog min hotelladress i Washington, den i Richmond, när jag åker dit, och för säkerhets skull adressen i Stockholm. (Ett tag började jag undra om väskan kommer att bli lite som den där trädgårdstomten som ägaren fick veta var på massor av olika ställen i världen, men utan att husse var på samma ställe.) Väskan kom till DCA sent på e.m. idag, två flighter efter mig, men har inte körts ut.

Idag hängde jag på Smithsonian American History Museum - väldigt brett historisk museum - utan att hinna med allt innan de stängde.
IMG_7547.jpeg

En del var president- och demokratihistoria. Bland annat kan Abraham Lincolns höga hatt beskådas.
IMG_7549.jpeg

På temat presidenter: eftersom jag fick mindre tid här i Washington hoppar jag över ett besök inne hos Donald, utan gick bara förbi.
IMG_7551.jpeg

Dock tänkte jag kosta på mig en lyxig presidentmiddag, så jag tog en av hans favoritmenyer från den närmaste ”Gyllene bågarna”-restaurangen, två kvarter bort, på 11th St NW. Fint ska det va! ;)
IMG_7552.jpeg

Kan dock inte garantera att just denna är ”hovleverantören”, för två andra ligger bara några hundra meter längre bort. Hans andra favorit är tydligen Filet-o-Fish, men någonstans får man ju dra gränsen! :p

I övermorgon blir det White House of the Confederacy i Richmond, i alla fall om Flixbus ställer in mindre än Delta. Då börjar jag ju undra: vad åt Jefferson Davis?

Last edited:
Toppen