Senaste nytt

Washington och Richmond med Delta och SAS

Tomas E

Medlem
I juni släppte Delta en hel del platser i business till partners - kanske för att efterfrågan till USA minskat? - inklusive Delta One på många transatlantiska rutter. Samtidigt fanns det rätt gott om business med SAS för att lättare kunna pussla ihop en tur och retur. Vad jag sett brukar Delta annars vara ganska snåla med just sådana släpp. Jag tänkte då att jag skulle passa på att stödja en direktlinje från Sverige när jag fortfarande ändå hade ett giltigt ESTA. :)

Eftersom det var väldigt länge sedan jag besökte Washington var det dags för ett återbesök där, plus något nytt ställe. Efter lite pusslande kom jag fram till att en returresa från Richmond via JFK, och sedan SAS, gick att få ihop i business/”Domestic First”. Och som tur är utan att behöva byta från La Guardia till JFK. Bokningen blev alltså ARN-JFK-IAD, RIC-JFK-CPH-ARN.

Vid incheckningen idag visade det sig att Delta One hade en egen kö, skild från Sky Priority. Även Delta 360’ kan använda den.
IMG_7516.jpeg

Tog mig sedan till SAS guldlounge vid F-piren för en Scandic-frukost, även om den inte är närmast gaten. Väldigt lite folk (de flesta hittar inte hit än?) och riktigt bra och brett frukostutbud. En fantastiskt bra frukostlounge. Och inga spår kvar av Scandics gamla ”bacongate”! ;)
IMG_7517.jpeg

På tal om gate, Delta avgick från D-gates. Det är 767 som gäller.
IMG_7518.jpeg

Go resa!
Och tack för att du skriver i första inlägget vart du är på väg.
Äh, även gissningslekarna har väl sina poänger! :p

Det är fritt wi-fi ombord om man har ett Delta SkyMiles-konto, som man kunde skaffa direkt. Första intrycken av service, menyn inklusive drycker och filmutbud är klart bra, men det märks att 767an är lite mindre på bredden än 330/350 och att det är en lite äldre (om än väl underhållen) kabin så utrymmet i 1-2-1-arrangemanget är nog lite mindre, och skärmen är lite mindre i formatet.

Tänkte återkomma med ett totalomdöme efter landning. Men redan nu kommer svaret på de två kanske viktigaste frågorna: ja, man får varma nötter och champagnen är Taittinger! :cool:
IMG_7524.jpeg

Det var en 767-300ER årsmodell 1999 som tog oss över pölen idag, 1-2-1 ”staggered” upplägg med 7 rader och 26 stolar i Delta One, om jag såg rätt. Inga tomma platser i One. Jag valde ett säte närmast fönstret.
IMG_7521.jpeg

Med avgångstid på förmiddagen höll jag mig vaken och tittade på film, så det blir ingen recension av sängen med tillbehör eller amenity kit.

Före avgång erbjöds prosecco (eller apelsinjuice) och de hann gå runt och erbjuda ett till glas till de hugade, som endera var väldigt törstiga eller inte insåg att det fanns champagne efter takeoff. ;)
IMG_7522.jpeg

Som fördrink erbjöds bl.a. champagne, som nämnt ovan, och varma nötter. Det delades ut tryckta menyer som hade text på både engelska och svenska, och de tog upp beställning av huvudrätten (tre val - nötkött, kyckling, vegetarisk ravioli) före serveringen började.

Förrätten var en kombo av rökt lax (som smakade mer gravad), thai-kokossoppa och sallad. De kanske tänker att resenärer från SAS-hubbar blir oroliga om ingen lax ingår i menyn? :cool: Smakade mycket bra. Förrätten fastnade tyvärr inte på bild, märkligt nog. Två vita viner fanns att välja, jag valde ett spanskt från Rueda, det andra var en fransk Chardonnay (från södern tror jag, ej Bourgogne). Faktum är att alla viner var europeiska, vilket förvånade mig något.

Huvudrätten var short rib med polenta. Mör och fin, utan någon torrhet, och en ganska rejäl servering. Två röda fanns att välja på, en kraftigare Saint-Emilion (Bordeaux) och en medelfyllig Rioja.
IMG_7527.jpeg

(Hade dragit för fönstret för att undvika reflexer i skärmen så färgerna ser mörka ut. Salladen är kvar från förrätten.)

Som efterrätt valde jag glass, som kom med flera olika valfria tillbehör, här körsbär och chokladsås. Det fanns även ostbricka och någon nötkaka för den hugade.
IMG_7528.jpeg

Jag upplevde att de tre som servade oss 26 i Delta One var klart påpassliga både under lunchserveringe. De gick runt flera gånger och erbjöd påfyllning (vinupphällningen var dock generös till att börja med) eller nya drycker, senare erbjöds snack. Ungefär mitt i flygningen kom en mandelkaka. Dock erbjöd de inte specifikt kaffe eller te under någon runda.

Strax före landning kom en mindre måltid, med val mellan pizza och cheeseburgare. Det kom grillade grönsaker och tiramisu till. Man behövde inte direkt svälta…
IMG_7529.jpeg

Sammantaget var själva flygningen riktigt bra. Vad gäller den hårda produkten ligger förstås 767 något efter bra 1-2-1-kabiner på större och nyare flygplan, men jag tycker inte skillnaden var så påtaglig.

Servicen, mat och dryck var genomgående riktigt bra. Jag tror mig ha ganska europeisk snarare än amerikansk smak så detta är förmodligen ett väldigt gott omdöme för Delta. Så deras omdöme som det bästa av de stora amerikanska bolagen verkar motiverat. Jag kan dock inte jämföra själv, för det här är faktiskt första gången jag flyger transatlantiskt med ett USA-bolag. Det har alltid blivit SAS och diverse andra europeiska bolag. Jag är generellt positiv till SAS på longhaul, och har aldrig haft en dålig flygning i business, men jag skulle nog placera den här besättningen och den här menyn i Delta One lite över genomsnittsnivån hos SAS. Flyger man natt på en A350 kan jag däremot tänka mig att det slår över till att SAS totalt är bättre.

Men sedan finns det en annan sak där Delta One excellerar på bl.a. JFK: Delta One-loungen! Mer om den senare.

Och så menybilder för den som vill ha mer detaljer:
IMG_7530.jpeg

IMG_7531.jpeg

IMG_7532.jpeg

IMG_7533.jpeg

Last edited:
Jaha, efter landning tillstötte diverse problem och just nu är jag ombokad från JFK-IAD till LGA-DCA men måste vänta (i Delta One-loungen) på att få ut min incheckade väska.

Vårt flyg landade lite före utsatt tid och passkontrollen gick ganska fort, ca 15 min i en kö som gick långsammare än de bredvid. Väskorna dröjde dock och efter ett tag kom ett högtalarmeddelande om att det varit problem att få av våra väskor som sedan förtydligades till att de inte fått upp dörren (luckan kanske man skulle säga på svenska) till bagageutrymmet! När detta sades vara fixat sådär en timme efter landning dök först en liten batch väskor upp och resten dröjde drygt 20 min till. Så efter ca 1h20 fick jag min väska.

Därefter recheck (snabbt) och en dryg halvtimme i security-kö med många amrisar runtomkring som såg att de var på väg att missa sina förbindelser. Nåväl, min förbindelse var nästan 5 h enligt tidtabell så jag höll mig lugn. Sådär 2,5 h efter landning (och 1h45 efter schemalagd landningstid) var jag i Delta One-loungen.

Väl där skrev jag förra inlägget och tänkte sedan ta lite bilder av loungen. Vad ser jag då på skärmen: min DL5029 JFK-IAD inställd! (Inte heller första gången den senaste veckan…) Inget mail och inget sms mottaget.
IMG_7534.jpeg

Letade upp en servicedesk i loungen där jag fick vänta ett tag. Under väntan kom ett sms: vi kunde inte boka om dig automatiskt. Agenten hade svårt med alternativ, frågade om avgång från LGA respektive ankomst till DCA var ok (ja, ja), men hittade ändå inget. Efter några telefonsamtal fick jag frågan om main cabin var ok - visst på en kort flight. Till sist fick jag då DL5751 LGA-DCA med avgång 2125 och just nu i tid.

Jag frågade om mitt incheckade bagage och fick svaret att det kunde begäras ut, men att det tar ca 2 h, vilket var ungefär den sista avfärdstid (1900) agenten rekommenderade för att vara säker på att hinna till LGA (pga rusningstrafik) och checka in. Så hans rekommendation var - gå till bagageuthämtningen ca 1830 och kolla. Så just nu har jag en timme till i Delta One-loungen.

Om jag får ut väskan lite småsent och sedan missar flyget på LGA kan det här bli spännande. :oops: Kan få stor nytta av att det ligger en AirTag i väskan.

Antar att jag tar en taxi från JFK T4 och skickar räkningen till Delta, om det blir tajt med tid.

Last edited:
AirTag är en väldigt praktisk uppfinning! Strax innan det var dags att lämna Delta One-loungen på JFK för att se om min väska hade kommit ut, såg jag på mobilen att den hade flyttat på sig och såg ut att vara vid bagagebanden. Och där fanns den, i en samling andra väskor vid Oddsize-utlämningen.

Efter en stund i en gigantisk men ganska snabbrörlig taxikö blev det sedan att uppleva krypkörning ut från JFK T4 och så stop&go till LGA C, sista vägen i hällregn med lite åska. Hoppas Deltas flygplan tål sådant. Var där ca 55 min efter jag hittade min väska och ganska exakt 2 h före avgången till LGA. Incheckningsmaskinen tyckte inte om mitt svenska pass, förmodligen för att mitt tilltalsnamn inte är först, utan gav mig en lapp till Agent Assist. (På JFK påpekade de noga att jag måste checka in på LGA igen.) Där såg jag en gigantisk kö, förmodligen p.g.a. alla inställda flyg. Bl.a. såg jag online när jag satt i taxin att de två föregående flygen LGA-DCA hade ställts in.

Så jag började titta mig om efter någon kortare SkyPriority-kö, och såg en skylt som pekade runt ett hörn. Den där röda färgen är rätt iögonenfallande när man vet vad man ska leta efter. Runt hörnet fanns en liten oas i lugnande Delta-vinrött med 2 snarare än ca 200 före i kön! Puh!

När nu det värsta var klart kunde jag konstatera att LGA terminal C är nybyggd, luftig, vägskyltad och smidig. När man väl tagit sig dit alltså. Ingen kö i säkerhetskontrollen och moderna röntgenmaskiner. Ett klart bra totalintryck av terminalen - men kanske inte av Deltas ”operations” idag, för det lyser rött av ”cancelled” på rätt många flighter.

Tog mig sedan till Delta Skyclub som är loungealternativet här, och blev positivt överraskad, jämfört med vad som brukar sägas om USA-bolagens ”clubs”. Stort med flera barer och matdel, och den nya terminalen gör nog sitt till för att de har kunnat välja hur lokalen ska se ut. Kan säkert bli överfyllt vid rusningstid trots storleken, för det är förvånansvärt mycket folk här jämfört med hur öde det var i säkerhetskontrollen och i huvudgången.
IMG_7540.jpeg

IMG_7541.jpeg

Än så länge påstår Delta att min flight går, men bytte nyss från ”i tid” (2125) till en 50 min försening (2215). Jag är inte helt chockad för Flightradar24 hävdade ca 40 min försening redan för över 2 h sedan. Jag tror inte säkert på några utlovade tider innan jag har kommit fram till DCA…

Last edited:
Toppen