Episod 3 - The Branson experience - i luften
Dagens kärra var (tyvärr) gammal konfiguration med fiskbensformation i främre kabinen. Minns det som igår när jag provade detta för första gången (på tidigare nämnda Virgin-flight) och att det då kändes supermodernt. På den tiden hade SAS vinklade (ej 180 grader) säten i C, men dessa blir helt platta. Men, som med mycket annat, andra alternativ kommer ikapp.
Vid första anblick kan det kännas roddigt att resa med kids i denna typ av kabin (man sitter inte bredvid varandra). Men det som är en svaghet för ensamåkare blir styrka i familje use-case. Rekommenderas att sitta i gången där sätena 'kikar mot varandra'. Så kan man sitta 2+2 eller som vi gjorde 1K, 2K, 3K (alla fönstersäten) och en på 2G (mitt emot). Så kan en förälder på 2K serva kidsen vid behov. Inte så mycket privacy, men igen, fördelen att man (med kids) kan hänga över väggarna och snacka/hjälpa till osv. Som ensamåkare hade jag till varje pris försökt undvika denna kabin nu för tiden, eller åtminstone plocka plats i singel-gången. Nå, det blev lite familjetugg. Vidare...
Fin vy vid taxning ut mot start på Heathrow
Kabin i dimmad belysning
Coffin mode activated...
Trevlig chef i främre kabinen, men annars lite varierande service. Inget som stack ut. Käket var bra och kids nöjda med child meals (så vet man att det är något som går hem...). Försökte för övrigt förbeställa mat till oss vuxna också (fick flera påminnelsemail), men lyckades inte via hemsidan (404). Så fick hålla till godo med ordinarie meny, vilket var helt ok.
Trevligt med brewdog pilsner på menyn. IFE är av modell äldre. Små skärmar, men uppdaterade med Android-variant, så de gjorde jobbet väl och underhöll kidsen.
Lite läskande och chips efter take-off
Förrätt - räkor med tillbehör
Signaturen med flygande salt å peppar
Huvudrätt - kyckling med ris
Efterrätt - chokladbomb (ser inte så aptitligt ut, men smakade finfint)
Barnpasta och ett vältuggat pappsuggrör...
En trevlig feature med Virgin är att de offrat lite real estate på en bar längst bak i C-kabinen. Hade laddat upp för att köra ett parti schack eller finns i sjön i baren. Men kidsen landade mjukt i sina sovbås med en ljudbok. Next time...
Sängläge
Liten buffé att förse sig med off hours
Baren ombord
Innan landning bjöds det på high tea
Stereotyp från destinationen?
The verdict
Virgin Atlantic bjuder på en solid helhetsupplevelse från lounge till landning. Känner mig mer positivt inställd till Skyteam nu och kommer helt klart överväga Virgin igen. Kabinen känns lite outdated med fiskbenskonfig och maten var medel. Skulle ändå ge det 4 starka postryttare.
Men destinationen då? Det är cirka 9h från London och ledtråd i bilden ovan. Den tar ni nog utan chatgpt denna gång . (Rätt svar har gissats tidigare). Efter en behaglig flygtur och kort vila blev vi utsläppta i värmen.
Stay tuned for more...