Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

Automat finns och fungerar. Däremot rekommenderar jag alla över 170cm långa att ta foton på annat sätt. Det går inte att justera stolen för att passa längre personer. Såg nog rätt festligt ut när jag böjde mig som en banan för att få ansiktet i rätt höjd.

Fotoautomaten på plats :)

Kollade inte ifall den fungerade, men i värsta fall så kan man lämna in sitt foto vid hämtning.

IMG20241031124925.jpg

Uppdatering:

Visumcentret i Stockholm (nu i Värtahamnen, som tidigare rapporterat i tråden) har en fotoautomat. Däremot behövdes inget foto. Faktum är att jag inte behövde någonting utskrivet alls förutom bekräftelsen som kommer på epost efter att online review är godkänt.

Alltså:
1) Fyll i e-ansökan online på Stockholms-sidan på visaforchina.cn.
2) Vänta på epost som bekräftar att online review är godkänd (tog <24 h i mitt fall nu)
3) Gå till centret med pass och utskriven bekräftelse
4) Betala (1085 kr), få en kvittens
5) Vänta och hämta ut på angivet datum (4 arbetsdagar i mitt fall, inklusive inlämningsdagen - utan att betala extra för express)

Jag hade följt instruktionerna online så jag hade med mig foto på fotopapper, ansökan utskriven och påskriven samt alla supporting documents utskrivna. Helt i onödan.

Hoppas att det är en permanent förenkling. Men man kunde ju tänka sig att instruktionerna online kunde uppdateras då...

(Detta upplägg blir som en liten tjuvstart på årets Go East-reserapport!)

Toppen