Senaste nytt

Tips sökes - Se och äta i de 4 småstäderna i Japan

TravelARN

Medlem
Hej,

Vi ska åka till Asien i början av mars och ska besöka bl.a. Japan. Vi har varit i Japan tidigare i de större städerna och nu ska vi besöka 4 mindre ställen - Kanazawa, Sakaiminato, Fukuoka(Hakata) och Nagasaki.

Är det någon som varit där och kan rekommendera sevärdheter, restauranger, barer?

Tusen tack för alla tips!

I Kanazawa besökte vi Kanazawa Shu Shu. Det är en sake-bar med lite mat och. Trevlig atmosfär och stort urval.

Vi bodde förresten på Onyado Nono Kanazawa som var en kul upplevelse i Japanskt hotell, speciellt med dess onsen. Det hotellet rekommenderar jag.

Sakaiminato! Jag var faktiskt där för några år sedan, men pga omständigheterna har jag inte så mycket att säga.
Var det den där tecknade figuren eller trädgårdarna som lockar er dit?
Matsuya i Mihonoseki var bra, och Idaba Sushi. Marugo i hamnen är bra livsmedelsaffär. Om man bara har besökt lawson etc är det upplevelse att besöka en vanlig japansk affär. Frukt i skyddande plastnät, kassörer som packar dina kassar.

Vi hade bil, och det är nog en nödvändighet.
Hertz är Toyota rental. Se till att hyra etc-kort och få numret till deras engelska kundtjänst

Var det den där tecknade figuren eller trädgårdarna som lockar er dit?

Trädgårdarna för det mesta. Men vet faktiskt inte om allt är öppet i mars.

Vi hade bil, och det är nog en nödvändighet.
Hertz är Toyota rental. Se till att hyra etc-kort och få numret till deras engelska kundtjänst

Vi kommer att vara där bara under 1 dag och tyvärr kommer inte att ha någon möjlighet att hyra en bil, så vi ska försöka att göra vår bästa utan nån bil.

I Kanazawa, undvik Omicho market. Dyrt och fullt med turister.
Har ingen direkt rekommendation på ställe att äta, men se till att boka bord om ni vill äta på ett visst ställe. Kanazawa är ett litet och kulturellt ställe som inte riktigt var förberett på vad det skulle betyda att få Shinkansen. Det är iofs 10 år sedan nu, men det är ändå smart att inte bete sig som en turist. Säg 'Anyata' eller 'Kiganena' istället för 'Arigatou gozaimasu'

Toppen