Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Virgin garanterat då AF/KLM har haft codesharesamarbeten etc och skickat folk via London länge och Delta är delägare i både Virgin och Air France (även om det är en ganska liten del).
Virgin är ju dessutom med i transatlantic joint venture med afklm och delta. Snarast väldigt imponerande att sas gått om. Men det är klart -sas matar nu kunder till afklm longhaul. Virgin har aldrig matat så -där är det snarare afklm som har matat kunder till dem..
 
Låst artikel från Aftonbladet. Någon som har tillgång och kan ge en resumé?

Har inte tillgång men såg i någon FB grupp att det står:

Detta är från artikeln:

"Med det nya majoritetsägandet öppnar Air France-KLM för att integrera Eurobonus med sitt eget lojalitetsprogram Flying Blue. Air France finanschef Steven Zaat presenterade planerna under en presskonferens, rapporterar E24.

– Vi kommer att gå med i Eurobonus, och vi vill ha ett enda lojalitetsprogram. Vi föreställer oss en gemensam valuta som kan användas och växlas mellan Eurobonus och Flying Blue när vi får majoritetsägande, säger han.

Eurobonus är en central del av SAS affärsmodell. Enligt Zaat står bonusmedlemmar för 50 procent av omsättningen hos både SAS och Air France-KLM.

– Det är ett väldigt starkt lojalitetsprogram. De har över 8 miljoner medlemmar. Tillsammans med våra 29 miljoner i Flying Blue har vi en medlemsbas på 37 miljoner, säger han."

Originalet är: https://e24.no/naeringsliv/i/256BoB/ny-hovedeier-dette-skjer-med-eurobonus
 
Något märklig översättning, ”vi kommer att gå med i Eurobonus”. Kontentan är väl dock att Eurobonus blir kvar men integreras i Flying Blue (bl a genom att poängen fritt kan överföras mellan programmen.) Vilka villkor som i övrigt kommer att gälla säger nyheten ingenting om.
 
Körde gtp för att inte kopiera artikeln rakt av
Eurobonus står inför stora förändringar när Air France-KLM blir ny huvudägare i SAS.
Efter SAS konkursprocess 2024 har Air France-KLM ökat sitt ägande i SAS från 19,9 % till 60,5 %. I och med detta planeras en sammanslagning av bonusprogrammen Eurobonus och Flying Blue till ett gemensamt lojalitetssystem med en gemensam poängvaluta.

Eurobonus är en viktig del av SAS affärsmodell, med över 8 miljoner medlemmar. Flying Blue har 29 miljoner, vilket ger en total medlemsbas på 37 miljoner. Enligt Air France-KLM:s finanschef Steven Zaat står bonusmedlemmar för hälften av omsättningen i båda bolagen.

Samtidigt lämnar SAS alliansen Star Alliance och har sedan september 2024 gått med i SkyTeam, där bland andra KLM, Air France och Delta ingår.
Det formella övertagandet av SAS väntas slutföras under andra halvan av 2026.
 
Toppen