Senaste nytt

Hittar business class biljetter från Stockholm to Hong Kong

mrestes

Medlem
Börjar närma mig tillräckligt många Amex Poäng för att växla till Avios för 2 Business Class biljetter till Hong Kong från Stockholm. Har några frågor som folk här kanske kan hjälpa till med.

1. Är Finnair bästa alternativ med hänsyn till antal Avios som krävs mot standarden på Business Class?
2. Om inte Finnair, vilket andra bolag skulle ni rekommendera?
3. Har jag rätt att det är bästa att först byta Amex poäng till Avios hos British Airways, sedan flyta Avios till Finnair?
4. Hur är enklaste sättet att hitta tillgängliga Business class award flights? Är det värt att betala för awardfares?
5. Andra tips?

Börjar närma mig tillräckligt många Amex Poäng för att växla till Avios för 2 Business Class biljetter till Hong Kong från Stockholm. Har några frågor som folk här kanske kan hjälpa till med.

1. Är Finnair bästa alternativ med hänsyn till antal Avios som krävs mot standarden på Business Class?
3. Har jag rätt att det är bästa att först byta Amex poäng till Avios hos British Airways, sedan flyta Avios till Finnair?
4. Hur är enklaste sättet att hitta tillgängliga Business class award flights? Är det värt att betala för awardfares?
5. Andra tips?
1. Med priset på 62500 Avios är det ett bra erbjudande.
2. Åker du Qatar får du betala 75000 Avios ARN-DOH-HKG i business class.
3. Ja
4. Finnairs hemsida fungerar väldigt bra då man får upp 7 datum när du söker på 1.
5. Awardfares har stöd för Finnair.

5. Andra tips?
3. Vad jag vet kan man bara byta Amex poäng till Avios hos antingen British Airways eller Qatar, och sen får man förs över dem till Finnair. Fördelen med att använda British Airways är att du kan använda balance booster för att köpa extra avios till ett förmånligt pris om du skulle behöva.

Qatar verkar har lite bättre business class om man får deras qsuite? Är det svårare att hitta biljetter med dem? Hur vet man om man redan när man boka om man kommer att få Q Suite

Qatar verkar har lite bättre business class om man får deras qsuite? Är det svårare att hitta biljetter med dem? Hur vet man om man redan när man boka om man kommer att få Q Suite
De vet du aldrig, Qatar är kända för att byta plan tätt inpå. Men det är vissa flygplanstyper som har qsuite.
Gör du provbokning på Qatars sida kan du se det i boknimgsdialogen.

De vet du aldrig, Qatar är kända för att byta plan tätt inpå. Men det är vissa flygplanstyper som har qsuite.
Gör du provbokning på Qatars sida kan du se det i boknimgsdialogen.
Tack. Tror det skrämmer mig bort från de högre priser och antal Avios med Qatar.
Har sökt lite på Finnairs sajt. Hittar några datum där det finns Business Class från Hong Kong till Helsingfors men inte Hong Kong till Stockholm, trots att det är nästan ett år till datumet (och det känns osannolikt att ett flyg från Helsingfors till Stockholm skulle vara fullbokad).
Är det en grej de gör för att hålla business class awards to folk som bor i Finland? Finns det något sätt att gå runt det? Boka Hong Kong Helsinki sedan ringar Finnair för att få det att fixa sista steget mellan Helsinki-Stockholm? Om det går kommer det att kosta något extra?

Tack. Tror det skrämmer mig bort från de högre priser och antal Avios med Qatar.
Har sökt lite på Finnairs sajt. Hittar några datum där det finns Business Class från Hong Kong till Helsingfors men inte Hong Kong till Stockholm, trots att det är nästan ett år till datumet (och det känns osannolikt att ett flyg från Helsingfors till Stockholm skulle vara fullbokad).
Är det en grej de gör för att hålla business class awards to folk som bor i Finland? Finns det något sätt att gå runt det? Boka Hong Kong Helsinki sedan ringar Finnair för att få det att fixa sista steget mellan Helsinki-Stockholm? Om det går kommer det att kosta något extra?
Inget bolag släpper alla platser som awards. På vissa bolag försvinner award platser inom 24h.

Tyvärr är tillgänglighet på awardsäten på Finnair bedrövligt. Det enda positiva är att Finnair nu för tiden släpper 2 BC säten för varje flight, cirka 1 år i föreväg, så om du sitter uppe beredd, minuten det senaste datumet 1 år ut släpps så finns de alltid 2 säten ledigt. Eftersom man inte är ensam om att lista ut detta, så försvinner ofta awardsätena på några timmar, i alla fall för populära reseperioder. Under lågsäsong kan man ha tur att awardsätena finns kvar i ett par månader. Normalt när sätet funnits ute 4-5 månader är dom alltid slut, man kan helt enkelt inte boka awardsflighter med Finnair på HEL - HKG linjen med mindre än 7-8 månaders planering.

I och med sätena försvinner så fort får man även problem att boka awardsresan som en tur och return, när väl din returresa finns tillgängligt i kalendern, är utresans platser redan tagna. För att bli garanterad biljetter, får man alltså hänga på låset två gånger och boka två singel awards ett år vardera håll.

En liten detalj som är positiv specifikt med flighter vidare via Stockholm är att Finnair inte tar extra betalt för HEL- ARN benet utan man får de så det ingår i priset av longhaul awardsresan, detta gäller inte på längre distanser eller många andra flygbolag.

Tyvärr är tillgänglighet på awardsäten på Finnair bedrövligt.

Platsgaranti på varje avgång med minst 2 platser i business som ofta finns kvar upp till 6 månader efter de går till försäljning anser du är ”bedrövlig tillgänglighet”?

Om vi jämför Finnair med Eurobonus så är Finnairs tillgänglighet ljusår bättre och snarare Eurobonus som är bedrövligt.

Toppen