Senaste nytt

Air France La Premier Paris till Washington DC

nissefalk

Medlem
Hade förmånen att få prova Air France första klass nyligen, det är första delen på en jorden runt resa för poäng som jag bokade i Augusti 2024.

Tidigare hade jag gjort en betald status match till Flying Blue och tänkte då att det kan komma till användning någon gång med en liten tanke i bakhuvudet på att man bara verkar kunna boka First med Air France som Platinum.
Jag har egentligen inte samlat poäng på mitt flying blue konto men då jag har tillgång till Chase kreditkort i USA så kunde jag föra över Chase Rewards poäng till Flying Blue för att boka denna resa, såg verkligen fram emot att prova La Premier

Så nu bar det iväg, anslutnings flyget från Landvetter gick redan 06:00 så var uppe tidigt då jag har svårt att sova när väckarklockan är satt till en tidigt start. Vaknade innan alarmet gick och bestämde mig för att åka en halvtimme tidigare och tur var det, halvvägs till Landvetter märker jag att vänster byxfick är tom, har glömt plånboken hemma, övervägde på att åka iväg ändå och se hur det kan gå att bara ha kredit korten i mobilen.

Bestämde mig dock för att vända tillbaka det skall nog hinnas i tid ändå, tur att det var tidigt och inga poliser ute, gick nog mer i Tysk en Svensk motorvägs fart där....

Förseningen i ankomst till Landvetter spelade ingen roll då jag kom precis när SAS loungen öppnade. Tog mig en kaffe och en macka och gick till gaten för flyget ner till Paris, tar inte med den delen av resan här.

Hade inte gjort så mycket research i vad som ingår i La Premier men tänkte att de möter nog upp med en bil, och det gjorde man, Porsche precis vid trappan till flyget vid ankomst för bekväm färd till La Premier loungen.

Visa bifogad bild Car to lounge.jpeg

Interiör bild från loungen tog inga fler då det satt folk utspritt lite här och där men på inget sätt fullt i loungen

Visa bifogad bild Lounge pic.jpeg

Jag hade nu 5 timmar här innan flyget till Washington DC, IAD, skulle gå. Med tanke på den tidiga timmen så serverade man frukost men man kunde också få sig mat från lunch menyn. Det finns som hos Lufthansa tex ingen buffe i denna lounge utan man beställer från menyn.

Lounge menu.jpeg

Fick inte med någon bild på dryckerna i menyn , jag ville prova en Chablis Premier Cru så beställde ett glas av det tillsammans med lite ost, goda ostar och väldigt gott vin.

Efter den starten tog jag mig över till de vilorum som fanns och slöt ögonen i en timme, lugnt och fint med dämpad belysning i sköna vilstolar, det fanns också enklare sängar som man kunde sova i, täcke och kuddar kunde man få i lounge receptionen.

Eftersom min research om service som ingår inte var så väl genomförd så missade jag att man hade spa behandlingar, dessa skall man boka i förväg så det fanns inget att boka för mig denna gång då de hade helt fullbokat.

Visa bifogad bild Lounge cheese.jpeg

Efter min lilla vila så blev det dags att prova en förrätt innan det var dags att åka till planet. En ganska ordentlig bit Foie Gras blev det som var mycket god, ytterligare ett glas Chablis till den. Blev också en öl och en Laphroaig, ölen är en Fransk IPA som var väldigt god och det visade sig senare att den också fanns ombord.

Visa bifogad bild Lounge foei.jpeg

Nu så var det dags för färd till planet med en Porsche igen, samma värdinna som hämtade mig på morgonen letade upp mig i loungen och körde mig till planet som skulle ta mig till Washington DC.

Visa bifogad bild Car from lounge.jpeg

Sammanfattningsvis några trevliga timmar i en lugn och vad som kändes som en exklusiv miljö, väldigt trevlig lounge. Hade kanske varit lite trevligt med en liten typ av buffe som Lufthansa har i sina First lounger så man lite enklare kunde ta sig en liten mat bit, servicen var bra men kunde varit lite bättre då man inte direkt proaktivt kom och frågade om man ville ha påfyllning på dricka, men ingen stor grej egentligen bara att uppmärksamma dom på vad man ville så löstes det snabbt. Även här så kan man ju tex hos Lufthansa till viss del servera sig själv på dryck men det fanns inte att tillgå här.

Nu så kom jag ombord, väldigt trevlig och intim kabin, Air France har bara 4 platser i First och stolen kändes enorm, den täcker 4 fönster, tydligen inte tillräckligt då deras nya First kabin kommer att sträcka sig över 5 fönster.

Kul grej med mitt namn i Frankrike, jag heter detsamma som skådespelaren som agerar som detektiv Columbo och just i Frankrike blir det alltid nyfikna på mitt namn så också denna gång så en munter start vid ombordstigning. Innan start kom kapten ut och hälsade personligen till oss i First, det var totalt 3 passagerare denna gången.

Stolen var skön att sitta i och likaså att sova i , jag är 185cm och inga problem att sträcka ut, hade man haft sällskap så var det inga problem att sitta 2 och äta.
Man har gardiner som kan dras för istället för dörrar tycker att det fungerar väldigt bra, mellan mitten sätena fanns det den divider att hissa upp om man nu inte reser med någon man känner.

En pyjamas och tofflor fanns vid sätet tillsammans med ett trevligt amenity kit, kollade inte riktigt vad som var i det, jag brukar mest använda min kits till förvaring av laddare och kablar etc i dator väskan så denna kommer nog att användas på samma sätt.

seat1a.jpeg

kabin.jpeg

kabin2.jpeg

fönster.jpeg

amenity.jpeg

Dags för mat, hade sparat mig lite i loungen för att njuta av maten ombord, så här såg menyn ut, noterade att i stort sett alla drycker var Franska så jag kände inte igen någon av Whiskey eller öl sorterna som normalt är mina go to drinkar när jag flyger så lite spännande att prova nytt

obmenu1.jpeg
obmenu2.jpeg
obmenu3.jpeg
obmenu4.jpeg
obmenu5.jpeg
obmenu6.jpeg
obmenu7.jpeg
obmenu8.jpeg

Efter start så blev det en Fransk Whiskey trippel malt och samma IPA det hade i loungen som var väldigt god och fyllig, Whiskey smakade också bra kul att prova whiskey som inte är från mina normala Skottland sorter.

drink.jpeg

Och maten då, jag den var god, mycket gott faktiskt, känns som om den Franska mat kunnandet verkligen kommer fram här, jag åt kaviaren, en seafood sallad, Langustin och Ravioli. Enda klagomålet här var att vodkan till kaviaren inte var frys kall utan fick den serverad med is i glaset. Det blev också ytterligare en Whiskey till kaviaren, för säkerhets skull som personalen sa...

Till förrätt provade jag det vita som var bra men inte lika bra som Chablis Premier Cru de hade i loungen. Till efterrätt blev det lite ost och ett Bordeaux vin.

kaviar.jpeg

dukning.jpeg
starter.jpeg
bröd.jpeg
salad.jpeg
pasta.jpeg
ost.jpeg

Vid ankomst på Dulles så möttes jag av en värdinna som eskorterade mig genom flygplatsen och fram i immigration för diplomater så det gick fort och smidigt att ta sig in i USA.

Sammanfattningsvis var detta en väldigt trevlig flygning med lite lagom flygtid på ca 8 timmar, lång nog för att njuta av mat och drycker och att sova någon timme. Jag har haft privilegiet att prova First med bla AA, BA, Cathay, Emirates, Singapore, Lufthansa, Swiss och här står Air France ut, framför allt med mark service, fick på min väg tillbaka märka den enorma skillnaden med byte av flyg på CDG med bil respektive promenad och buss. Insåg att på denna flygning satte jag aldrig min fot inne i en vanlig terminal.

Maten ombord känns också som om den var bättre än det jag fått serverad med någon av de andra First produkterna jag provat.

Loungen känns också väldigt exclusiv då jag tror man bara kommer in om man Flyger La Premier och det finns ju inte så många stolar om dan på deras flyg.

Skulle vara kul att prova detta igen men nu har mitt matchade Platinum status hos Flying blue ramlat ner till Guld så det kanske dröjer ett tag innan jag får chansen igen

Lägger till lite bilder från min retur resa med Air France i business, jag nämnde tidigare att detta var en resa jorden runt så från Washington flög jag till Chicago med United där det efter en natt bar iväg till Tokyo med Japan Airlines och då denna retur hem med Air France business.

Jag blev blåst min min jorden runt tripp dock då vi efter start från Tokyo Haneda tog av mot NordÖst så till en början samma väg tillbaka som jag kommit in med JAL.

Air France Business var ok, inget som riktigt stod ut jämfört med andra bolags business produkt på samma sätt som La Premier gjorde. Valde plats 1A och den var helt klart mycket bra med all extra plats i bulkhead , rekommenderar att välja först raden om man har möjlighet eller första raden i lilla kabinen, klart värt det.

Så här såg det ut med maten på returen från Tokyo till Paris

afbseat.jpeg
afbstarter.jpeg
afbmain.jpeg
afbost.jpeg

Långt norrut på vägen hem
afbmap.jpeg

Mat innan landning
afblanding food.jpeg

Toppen