Senaste nytt

SAS har köpt 45+10 nya Embraer, leverans från 2027

Hur manga netto handlar det egentligen om man tar bort CRJ, A319 inkl Braatens och eventuellt nagra ATR samt kanske nuvarande gamla Embraer?
Utan att ta ansvar för siffrorna (finns de på forumet som har bättre koll än vad jag har) så har man idag, tillsammans med Cityjet och Braathens "SAS-målade" maskiner:
4+2 A319
5 A320 CEO
6+10 ATR
11+4 CRJ 900
13 E195
Totalt 55 plan. Exakt samma antal man nu signerat avtal om.

Frågan som ingen kan svara på nu är ju hur det går för SAS rent ekonomiskt. De nya ägarna måste ju ha gett grönt ljus till en sån här affär. Och som alla vet kan man inte bromsa sig ur en uppförsbacke, så därför känns detta lovande.

Vad är det som gör att plan med drygt 100 säten öppnar upp tunna linjer, där man inte fick ihop kalkylen med planen med knappt 100 säten?
Framtiden får väl utvisa hur det blir. Men gissar att väldigt mycket kommer matas till CPH istället för alla tre hubbar. Möjligt att det gör detta möjligt.

Om KLM kan lyckas med det borde även SAS kunna lyckas med rätt satsning. Men det blir ju lite kanibalisering på KLM i så fall.

Är ju även en möjlighet att man kan nyttja dessa nya plan att fylla 3 avgångar istället för att fylla 2 avgångar på en dag.

Som man bäddar får man ligga. Svenskarna vill inte flyga, varför skulle SAS satsa på ARN? Tråkigt men sant.
Ja, fast för oss som reser ofta riskerar SAS att inte längre bli det självklara valet om allt ska gå via CPH. Man kan inte ens flyga till MUC eller FRA längre från ARN.

Och att starta linjer från mindre flygplatser till CPH för att ta sig ut i världen känns som en klurig strategi med tanke på SAS relativt lilla nätverk från CPH interkontinentalt, och det lilla underlaget det finns att ta sig till CPH som slutdestination relativt ARN från t.ex. LLA eller OSD. Riskerar att slå undan benen för en del av inrikesflyget i Sverige och inte säkert att SAS tjänar på det.

Utan att ta ansvar för siffrorna (finns de på forumet som har bättre koll än vad jag har) så har man idag, tillsammans med Cityjet och Braathens "SAS-målade" maskiner:
4+2 A319
5 A320 CEO
6+10 ATR
11+4 CRJ 900
13 E195
Totalt 55 plan. Exakt samma antal man nu signerat avtal om.
Nu gissar jag som många andra i tråden, men skulle inte tro att man ger up ATR. Det är en annorlunda maskin med annorlunda ekonomi. Jag tipsar att de blir kvar.

ar tydligen pa g...
Kul med nya flygplan och (troligen) en viss utökning av flottan om några år. (Embraer har ju inte samma väntetid på nyleveranser som Airbus och Boeing.) Då lär det helt eller huvudsakligen bli leasing, inte ”faktiskt” ägda flygplan. Men kul att SAS nu har en finansiell situation som tillåter att de beställer nytillverkade flygplan i stor mängd och hittar finansiering för detta! Beloppet som nämns måste nog vara listpriset snarare än faktiskt orderbelopp? ”Mer än 37 miljarder kr” för 55 flygplan är nära 700 miljoner styck. Listpriset på en A320neo är lite över 100 miljoner euro enligt de uppgifter jag hittar, och det brukar nämnas rabatter på ca 30-50% på stora ordrar. Så man borde kunna komma aningen under 700 mnkr/styck som storkund? E195 E2 måste rimligen vara billigare. (Eller så har priserna gått upp i takt med leveransproblemen.)

Last edited:
Toppen