Hej alla!
Gjorde idag en ny genomgång av SAS flottan, såhär på årets näst sista dag
Jag upplever nu att flottan har stabiliserats efter pandemin och på grund av Xfly;s hastiga utträde så används de allra flesta maskinerna, förutom de som är på service. Presenterar min genomgång nedan och sedan en uppdatering om flottan framöver.
En annan klar förbättring är att SAS nu under flera månader i rad åter ligger i Europatoppen på punktligheten! Riktigt bra jobbat!
Sammanställningen ger att: 119 maskiner är i trafik, även om de inte jobbar lika hårt som under sommarhalvåret.
(Eventuella felaktigheter är enbart mina egna)
Fördelning enligt följande:
- Airbus A319 - 4 (av 4) i trafik.
- Airbus A320 Classic - 6 (av 7) i trafik. (Oklart om OY-KAT är under utfasning)
- Airbus A320Neo - 71 (av 73) i trafik (två är på service) (30 flygs av SAS Connect)
- Airbus A321Neo LR - 3 (av 3) i trafik.
- Airbus A330 - 7 (av 8) i trafik. (LN-RKM är på service/reparation efter tailstrike)
- Airbus A350 - 4 (av 4) i trafik.
- Embraer E195 - 10 (av 10) i trafik (SAS Link).
- CRJ900 - ca 13 i trafik (Cityjet). (Fyra är på service/avställda) Nya tillskottet har landat i Köpenhamn men ännu ej gått i trafik. Nu flyger Cityjet åter igen även på Arlanda.
- Boeing 737-700 - 1st. LN-RPJ flyger fortsatt ambulans/räddningsflyg.
Således är det något mindre maskiner i trafik än i december 2023 mycket pga att Xfly försvann.
Nu över till det som kommer!

Följande är påväg till flottan under 2025:
- 12 st ATR72-600 från Braathens Regional Airways
- 1 st A319 från Braathens Regional Airways.
- 2 st A320Neo till SAS Scandinavia
- 3 st Embraer maskiner till SAS Link
- 2 st A350 till SAS Scandinavia (oklart om båda hinner komma 2025)
- Extra wetlease: Jettime med två maskiner (B737-800) troligen mestadels från Köpenhamn från sommartidtabellens start.
Summa av ovanstående är att ytterligare ca 22 maskiner kommer vara en del av SAS flotta under 2025, det i kombination med att Cityjet får igång flera av sina CRJ900 så killgissar jag att det kommer bli fler plan i trafik än under föregående år!
Säger som jag brukar! Hatten av för SAS operation center i Stockholm som dygnet runt får detta komplexa pussel att gå ihop!
Visa bifogad bild 161245
Vill passa på att önska alla SAS entusiaster och BC följare ett riktigt Gott Nytt År och ett riktigt spännande nytt flygår tillsammans med SAS och SkyTeam!
Visa bifogad bild 161246
Eftersom att snart äntligen Mello drar igång - jag gillar ju SAS och Mello lika mycket så säger jag:
NUUUU KÖÖÖÖR VI!
Visa bifogad bild 161247
Let's fly the Scandinavian flag carrier - SAS!