Senaste nytt

Storleken på SAS flygplansflotta efter corona?

Bara en vecka efter din fina sammanställning blev den inaktuell, men inte som vi anade.

Airbus 320 CEO OY-KAT tycks befinna sig i Manchester på underhåll. Åtminstone om vi får tro Planespotters.

Däremot lämnade OY-KAY ganska plötsligt SAS flottan och befinner sig nu på "kyrkogården" i Marana.
Den flög i väg i tisdags från Köpenhamn via Reykjavik och Bangor.
Det märkliga var att maskinen utförde ett antal reguljära turer så sent som i måndags. Sista flight blev SK1475 (OSL - CPH).
Normalt brukar maskinerna avrustas under några dagar inför en utrangering men här fanns kanske inte så mycket att avrusta...

Flottan är alltid i ständig förändring :)

Ytterligare maskiner till SAS Link.

Fanns rykten i en låst artikel om jag minns rätt, men verkar stämma att det blir tre ytterligare till totalt 13.

Japp det stämmer. Det är tre maskiner på inkommande till SAS Link enligt planespotters.net :)

Blir registrering:
SE-RSU
SE-RSV
SE-RSX

@pswe

Det kommer mera! :)

1;a januari satte Cityjet igång nytillskottet EI-HSA (ex Lufthansa maskin).

Screenshot_20250113_211504_Flightradar24.jpg

Idag har ytterligare en maskin dykt upp på planespotters.net över kommande CRJ900. (Även denna en ex Lufthansa maskin). På bilden på tillfällig registrering men kommer troligen bli EI-HSB. Bilden är tagen idag :)

Screenshot_20250113_211538_Samsung Internet.jpg

Tittar några veckor fram, ska man börja hyra igen från Jettime?
Visa bifogad bild 162404

Det är känt sedan tidigare. 1-2 maskiner. Premiär från Köpenhamn. Samma som under sommarhalvåret 2024. Se tråden nedan :)

@pswe

Visa bifogad bild 161771

Idag har ytterligare en maskin dykt upp på planespotters.net över kommande CRJ900. (Även denna en ex Lufthansa maskin). På bilden på tillfällig registrering men kommer troligen bli EI-HSB. Bilden är tagen idag :)

Visa bifogad bild 161772

Idag har det dykt upp ännu en kommande CRJ900 till Cityjet (ex Lufthansa maskin) :)

Bilden är tagen idag och maskinen skiner i ny SAS livery :)

Screenshot_20250305_205157_Samsung Internet.jpg

Oklart vilket reg nummer maskinen kommer få med gissar på EI-HSC (EI-HSA är levererad och i trafik medans kommande EI-HSB inte har levererats ännu)

@pswe

Visa bifogad bild 161771

Visa bifogad bild 161772

Nu välkomnar vi Fjolne Viking (EI-HSE, ex Lufthansa maskin) till Cityjet och SAS! :)

Bilden är tagen med maskinens tillfälliga registrering.
Screenshot_20250424_235924_Flightradar24.jpg

Första flighten gick från Köpenhamn till Trondheim igår :)

Screenshot_20250425_000858_Flightradar24.jpg

Ytterligare tre CRJ900 är påväg tillbaka flottan :)

Hej alla! :)

Gjorde idag en ny genomgång av SAS flottan, såhär på årets näst sista dag :)

Jag upplever nu att flottan har stabiliserats efter pandemin och på grund av Xfly;s hastiga utträde så används de allra flesta maskinerna, förutom de som är på service. Presenterar min genomgång nedan och sedan en uppdatering om flottan framöver.

En annan klar förbättring är att SAS nu under flera månader i rad åter ligger i Europatoppen på punktligheten! Riktigt bra jobbat! :)

Sammanställningen ger att: 119 maskiner är i trafik, även om de inte jobbar lika hårt som under sommarhalvåret.

(Eventuella felaktigheter är enbart mina egna)

Fördelning enligt följande:

- Airbus A319 - 4 (av 4) i trafik.

- Airbus A320 Classic - 6 (av 7) i trafik. (Oklart om OY-KAT är under utfasning)

- Airbus A320Neo - 71 (av 73) i trafik (två är på service) (30 flygs av SAS Connect)

- Airbus A321Neo LR - 3 (av 3) i trafik.

- Airbus A330 - 7 (av 8) i trafik. (LN-RKM är på service/reparation efter tailstrike)

- Airbus A350 - 4 (av 4) i trafik.

- Embraer E195 - 10 (av 10) i trafik (SAS Link).

- CRJ900 - ca 13 i trafik (Cityjet). (Fyra är på service/avställda) Nya tillskottet har landat i Köpenhamn men ännu ej gått i trafik. Nu flyger Cityjet åter igen även på Arlanda.

- Boeing 737-700 - 1st. LN-RPJ flyger fortsatt ambulans/räddningsflyg.

Således är det något mindre maskiner i trafik än i december 2023 mycket pga att Xfly försvann.

Nu över till det som kommer! :)
Följande är påväg till flottan under 2025:

- 12 st ATR72-600 från Braathens Regional Airways

- 1 st A319 från Braathens Regional Airways.

- 2 st A320Neo till SAS Scandinavia

- 3 st Embraer maskiner till SAS Link

- 2 st A350 till SAS Scandinavia (oklart om båda hinner komma 2025)

- Extra wetlease: Jettime med två maskiner (B737-800) troligen mestadels från Köpenhamn från sommartidtabellens start.

Summa av ovanstående är att ytterligare ca 22 maskiner kommer vara en del av SAS flotta under 2025, det i kombination med att Cityjet får igång flera av sina CRJ900 så killgissar jag att det kommer bli fler plan i trafik än under föregående år! :)

Säger som jag brukar! Hatten av för SAS operation center i Stockholm som dygnet runt får detta komplexa pussel att gå ihop! :)

Visa bifogad bild 161245

Vill passa på att önska alla SAS entusiaster och BC följare ett riktigt Gott Nytt År och ett riktigt spännande nytt flygår tillsammans med SAS och SkyTeam!

Visa bifogad bild 161246

Eftersom att snart äntligen Mello drar igång - jag gillar ju SAS och Mello lika mycket så säger jag:

NUUUU KÖÖÖÖR VI! :)

Visa bifogad bild 161247

Let's fly the Scandinavian flag carrier - SAS! :)

Hej på er alla! :)

Gjorde ikväll en ny genomgång av SAS flottan :)

Sedan föregående genomgång vid årsskiftet har bland annat Braathens implementerats fullt ut :)

Sammanställningen ger att: 141 maskiner är i trafik. Vilket innebär 4 maskiner fler än föregående sommar och 22 maskiner fler än vid årsskiftet.

- Airbus A319 - 5 (av 5) i trafik. (1 flygs av Braathens)

- Airbus A320 Classic - 5 (av 5) i trafik.

- Airbus A320Neo - 73 (av 75) i trafik (32 flygs av SAS Connect). (SE-RUB & SE-ROG är tyvärr parkerade i Oslo sedan flera månader pga byte av motorer)

- Airbus A330 - 8 (av 8) i trafik.

- Embraer E195 - 13 (av 13) i trafik (SAS Link).

- CRJ900 - 14 i trafik (Cityjet).

- ATR72 - 13 i trafik (Braathens)

- Boeing 737-800 - 3 i trafik (Jettime). Extra kapacitet inhyrd primärt från CPH under sommartidtabellen.

- Boeing 737-700 - 1st. LN-RPJ flyger fortsatt ambulans/räddningsflyg (just nu på service)

Men hur många flighter blir det på en dag? Det är såklart svårt då det skiljer över säsong och veckodagar och nu är vi någonstans i brytet när som vanligt inrikes minskar och utrikes ökar under sommarveckorna (därmed något färre flighter men flygningarna är längre).

Men igår den 26 juni såg det ut såhär (jag kan såklart missat någon flight)

SAS Scandinavia: 326 flighter
SAS Connect: 176 flighter
SAS Link: 106 flighter

Braathens: 88 flighter
Cityjet: 86 flighter

Jettime: 14 flighter

Totalt: 796 flighter!! Imponerande! :D

Totalt producerade A320Neo flottan denna dagen 418 flighter.

418 flighter × 180 stolar = 75 240 stolar! :)

Säger som jag brukar! Hatten av för SAS operation center i Stockholm som dygnet runt får detta komplexa pussel att gå ihop så bra som det ändå gör!

20250130_093422.jpg

Vill även passa på att önska alla SAS entusiaster och BC följare en riktig trevlig sommar och semester :)

Let's fly the Scandinavian flag carrier - SAS!
Screenshot_20250627_024003_Messages.jpg

Hej på er alla! :)

Gjorde ikväll en ny genomgång av SAS flottan :)

Sedan föregående genomgång vid årsskiftet har bland annat Braathens implementerats fullt ut :)

Sammanställningen ger att: 141 maskiner är i trafik. Vilket innebär 4 maskiner fler än föregående sommar och 22 maskiner fler än vid årsskiftet.

- Airbus A319 - 5 (av 5) i trafik. (1 flygs av Braathens)

- Airbus A320 Classic - 5 (av 5) i trafik.

- Airbus A320Neo - 73 (av 75) i trafik (32 flygs av SAS Connect). (SE-RUB & SE-ROG är tyvärr parkerade i Oslo sedan flera månader pga byte av motorer)

- Airbus A330 - 8 (av 8) i trafik.

- Embraer E195 - 13 (av 13) i trafik (SAS Link).

- CRJ900 - 14 i trafik (Cityjet).

- ATR72 - 13 i trafik (Braathens)

- Boeing 737-800 - 3 i trafik (Jettime). Extra kapacitet inhyrd primärt från CPH under sommartidtabellen.

- Boeing 737-700 - 1st. LN-RPJ flyger fortsatt ambulans/räddningsflyg (just nu på service)

Men hur många flighter blir det på en dag? Det är såklart svårt då det skiljer över säsong och veckodagar och nu är vi någonstans i brytet när som vanligt inrikes minskar och utrikes ökar under sommarveckorna (därmed något färre flighter men flygningarna är längre).

Men igår den 26 juni såg det ut såhär (jag kan såklart missat någon flight)

SAS Scandinavia: 326 flighter
SAS Connect: 176 flighter
SAS Link: 106 flighter

Braathens: 88 flighter
Cityjet: 86 flighter

Jettime: 14 flighter

Totalt: 796 flighter!! Imponerande! :D

Totalt producerade A320Neo flottan denna dagen 418 flighter.

418 flighter × 180 stolar = 75 240 stolar! :)

Säger som jag brukar! Hatten av för SAS operation center i Stockholm som dygnet runt får detta komplexa pussel att gå ihop så bra som det ändå gör!

Visa bifogad bild 166067

Vill även passa på att önska alla SAS entusiaster och BC följare en riktig trevlig sommar och semester :)

Let's fly the Scandinavian flag carrier - SAS!
Visa bifogad bild 166068

Av dessa 141 maskiner så är det enbart 12 maskiner som inte har någon SAS livery :)

- 1 st A319 maskinen från Braathens
- 7 st ATR maskiner från Braathens
- 1 st CRJ900 från Cityjet
- 3 st B737-800 från Jettime

Sen beror det på hur man ser på de tre A319 maskinerna som hade Star livery. Men det står SAS på sidan iallafall :)

Ju mer SAS färg desto bättre! :)

Toppen