Senaste nytt

Posta din lyckade bokning av bonusresor här - 2025

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS / Delta
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: SLC (Salt Lake City)
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 65 000 (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): ca 1250kr
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Mars 2026
Bokad: Juni 2025
Hur hittades tillgänglighet: SAS egna hemsida
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Nästan, behövde lägga till feeder CPH-ARN men annars fanns allt via SAS hemsida
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): Inga

ARN - CPH - SFO - SLC (ut)
SLC - ORD - CPH - ARN (hem)

Så var business på skidresan till USA säkrat. Hade en bonusresa bokad veckan innan (business ut, ekonomi hem) men när businessplatser öppnade upp sig båda vägarna så var det inte mycket att tveka på. Samtalet kom fram snabbt men tog nästan 1 timme då jag var tvungen att flytta över AMEX kupong etc från existerade bokning. Trevlig agent så inget att klaga på

Skall bli kul att testa Delta First även om det är två korta sträckor (SFO - SLC och SLC - ORD), samt att få åka skidor i Park City!
 
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Delta / SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: Washington DC / Richmond
Enkelresa eller Tur&retur: T.o.r.
Antal poäng (per person): 130 000
Skatter&avgifter (per person): 1067 kr
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): juli 2025
Bokad: juni 2025
Hur hittades tillgänglighet: SAS webbplats
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): inga

Flighter:
ARN-JFK-IAD - Delta - B767-300 / CRJ-900
RIC-JFK-CPH-ARN - Delta / SAS / SAS - CRJ-900/A330/A320neo

I början av året var min tanke att jag nog skulle avstå från att resa till USA på ett tag, typ några år. Sedan närmade sig sommaren och jag funderade på om hela 2025 verkligen skulle bli utan long haul-resor. Jag såg för ett tag sedan att det var rätt lätt att hitta business med SAS till USA (förmodligen p.g.a. att efterfrågan minskat), och tänkte att det kanske ändå vore en idé att utnyttja mitt ESTA en gång till innan det går ut i augusti, men lyckades trots allt vara ståndaktig och låta bli att boka något. :)

Sedan såg jag för några dagar sedan att Delta hade släppt många platser i business, inklusive hyggligt mycket transatlantisk Delta One (inklusive en del platser ARN-JFK), och kunde konstatera att det t.o.m. fanns platser släppta till Eurobonus. Eftersom jag aldrig flugit med Delta, och tycker att interkontinentala direktflyg från Arlanda bör understödjas, slog det då över till att - ja, jag kostar väl på mig en ytterligare utflykt till USA innan ESTAn går ut, när nu en sådan här chans erbjuds för ovanlighetens skull. :cool: Med anslutning till Washington bör det dessutom bli möjlighet att besöka Delta One-loungen på JFK, som fått riktigt positiva recensioner. Tänkte först att återresan också skulle gå från IAD med SAS, men det skulle innebära väldigt långt byte på CPH båda de alternativa dagarna, p.g.a. total avsaknad av bonusplatser (även i Go) på ett par av flygen CPH-ARN. Då var det mer lockande att flyga via JFK, eftersom JFK-CPH landar några timmar tidigare än IAD-CPH och då gick det att få till ett kortare byte på CPH. Och då kunde jag lika gärna starta i Richmond, och bespara mig ena markresan Washington-Richmond, så det slutade med RIC-JFK-CPH-ARN. Det känns lite märkligt att det var lättare att hitta Eurobonus-platser i Delta "First" (business inrikes) än i SAS Go på huvudstadstriangeln! o_O

Jag letade upp segmenten (JFK-CPH-ARN var den enda "färdiga kombination" som dök upp), ringde in till EBG-numret och sa att jag ville boka open jaw med anslutningsflyg. Jag använde inte frasen "segment för segment", men i praktiken blev det samma sak. Tjejen som svarade förstod direkt vad jag ville göra och hittade allt, även om hon behövde ett andra försök för RIC-JFK. Hon behövde också kolla en gång till på beräkning av skatter och avgifter, för först fick hon tydligen en siffra utan SkyTeam-avgiften om 450 kr, så hon ville dubbelkolla när en högre siffra dök upp. Hon sa att hon skulle skicka bokningen för biljettering, men bokningsbekräftelsen kom direkt på mail med "Confirmed". Jag påpekar allt detta eftersom många på senare tid verkar ha haft problem med telefonbokning och mindre kunniga agenter. Av dialekten att döma satt hon förmodligen i Helsingborg. Baserat på några saker hon sa och frågade fick jag intrycket att hon nog inte var så erfaren, men hon var klart kompetent och hade inga problem att klara av min bokning. Så det hela gick mycket smidigare än vad jag väntat mig efter att ha läst BC. ;)
 
Last edited:
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag:  SAS
Kabinklass: Plus
Avreseort:
 ARN
Destination: AGP
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&retur
Antal poäng (per person): 25000 (SAS Mastercard Fly Premium)
Skatter&avgifter (per person): 324kr
Antal resenärer: 3
När (avresans tidpunkt):  Juli
Bokad: Maj
Hur hittades tillgänglighet:
Online
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt:  Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 1 samtal krävdes då jag fick fel under betalningen i mobilen och poängen försvann. Kom snabbt tillbaka och jag bokade via hemsidan istället.

Övrigt: Lika bra att jag ringde in för i appen stod det att jag behövde betala 295kr för incheckat bagage men det blev rätt sen i bokning via hemsidan.


FruBrandten ville ha sovmorgon.
Jag ville hellre ha lounge i CPH istället för GOT.
MiniBrandten ville shoppa.

:cool:
Sagt och gjort så bokade vi om via CPH istället för GOT med 4h kortare restid.

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag:  SAS
Kabinklass: Plus (agenten kallade det för Business nu)
Avreseort:  ARN
Destination: AGP
Enkelresa eller T&R: Tur&retur
Antal poäng (per person): 25000 (SAS Mastercard Fly Premium)
Skatter&avgifter (per person): 324kr (+378kr ombokning & CPH skatt)
Antal resenärer: 3
När (avresans tidpunkt):  Juli
Bokad: Maj (ombokad Juni)
Hur hittades tillgänglighet: Online
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt:  Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0
 
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Garuda
Kabinklass: Economy
Avreseort: AMS (ska lägga till feeder senare)
Destination: DPS
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel (ska bli ToR)
Antal poäng (per person): 28500p. (2st 2-4-1 använda)
Skatter&avgifter (per person): €142.5
Antal resenärer: 4st
När (avresans tidpunkt): Juni 2026
Bokad: 2025-06-27
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares + SAS Site
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, bokade allt online

Flighter:
AMS-CGK - Garuda - B77W - Economy
CGK-DPS - Garuda - B738 - Economy

Första steget bokat för detta äventyr. Ingen vettig feeder tillgänglig än men hoppas det kommer ändras via SAS när 330 dagars fönstret nås.

Har sedan länge gett upp att hitta Business så jag bokar bara det som är smidigast ur familjeperspektiv.

Har för avsikt att besöka Malysias Perenthian Islands på samma resa, så returen får bokas senare när det släpps awards. Brottades länge med om i vilken ordning Malaysia eller Bali skulle vara först på resan, men nu när denna tillgänglighet dök upp så avgjordes det. Detta upplägg ger också hemresan större flexibilitet då det är tämligen enkelt att flyga tillbaka till Europa på samma award från SIN, BKK eller KUL. Från DPS och tillbaka är CGK (garuda) enda alternativet om man inte vill lägga ut 2x poäng med Viet eller CI.

Nu har jag lite tid på mig att planera boenden och rundresor...
 
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Air France + Garuda
Kabinklass: Economy
Avreseort: GOT
Destination: DPS
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel (ska bli ToR)
Antal poäng (per person): 28500p. (2st 2-4-1 använda)
Skatter&avgifter (per person): €98
Antal resenärer: 4st
När (avresans tidpunkt): Juni 2026
Bokad: 2025-06-28
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares + SAS Site
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, bokade allt online

Flighter:
GOT-CDG - Air France - E190 - Economy
CDG-SIN - Air France - B789 - Economy
SIN-DPS - Garuda - B738 - Economy

Föregående bokning fick inte ens vara kvar i 24h innan det dök upp alternativ award som tar familjen hela vägen från GOT till DPS. Inte riktigt lika bra detaljer (4.5h på CDG) men bättre en fågel i handen... Nu slipper jag tänka på hurvida det kommer dyka upp tillgänglighet GOT-AMS på tidigare alternativ. Dessa flighter är också rätt immuna mot schedule changes som kan paja hela ITN.

Att connecta i SIN känns alltid bra då det alltid är välordnat och strukturerat där. 1h 45m på CGK som vi hade tidigare kan bli rätt stressigt.

Sparar €200 i avgifter dessutom jämfört med tidigare, många bäckar små...
 
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS+Aeromexico
Kabinklass: Economy
Avreseort: ARN
Destination: PVR (Puerto Vallarta)
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 35,000 (2 st 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): ca 2400 sek
Antal resenärer: 4
När (avresans tidpunkt): Jan-26
Bokad: jun-25
Hur hittades tillgänglighet: ARN-MEX på nätet, MEX-PVR hittade jag när jag sökte ben för ben.
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, till slut
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 3

Till en början bokade jag ARN-MEX för 4 pers utan att använda vouchers, ringde sedan in på en måndag för att få dem att dela upp bokningen, lägga på feeder MEX-PVR och slutligen lägga på voucher. Hjälpsam svensktalande medarbetare som verkade ha koll på processen (förutom att hon påstod att Aeromexico-flighten var American Airlines, eftersom den började med AM), jag dubbelkollade så info kring feeders var korrekt och att hon skulle dela upp familjen så jag flög med sonen och sambon med dottern.

Dagen efter får jag uppdatering i appen, då är feedern på fel datum samt bokningen uppdelad fel (jag+dotter och sambo+son), dock är inte biljetterna utställda än (inte fått något mail).
Ringer in på onsdag morgon och får kontakt med en engelsktalande person som ser direkt vad som är galet, erbjuder sig att ordna detta och se till att det blir utställt. Dubbelkollar så de har mina uppgifter osv och personen hälsar att han fixar detta. På onsdagen ställs ena bokningen ut ordentligt och jag får mail, men den andra halvan av familjen har inte fått nya biljetter än.
På torsdag har fortfarande inget hänt så jag börjar bli lite fundersam, ringer igen och får tala med en svensktalande person som säger att föregående person inte instruerat systemet att jag godkänt skattehöjningen på 83 sek för den andra bokningen, hon fixar det och senare på eftermiddagen på torsdagen är allt löst och jag har samtliga biljetter i mailen.

Det här är första bonusbiljetten jag bokar sedan övergången till Skyteam och det är trist att en så enkel manöver ska vara så svår och behövas följas upp så mycket. Det ser även ut som att vi kommer få betala 60 EUR per person och väg i avgift för att få välja platser på det långa benet, det blir 480 EUR bara för att få välja platser, i economy.
 
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Garuda + Virgin Australia och ANA (tror jag) i revenue
Kabinklass: Business
Avreseort: CPH
Destination: ICN, HND, SYD, NAN
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng: 2 vuxna = 250k, 1 barn = 95k dvs totalt 345k med 2st 2-4-1 vouchers
Skatter&avgifter (per person): ca 2500 totalt per person.
Antal resenärer: 3 + infant
När (avresans tidpunkt): Mars/April 2026
Bokad: Juni 2025
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares + sas.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 1, open-jaw via telefon, lade på första när jag hörde engelska och fick sedan en väldigt kompetent svensktalande agent.

Spanade på CPH-ICN med SAS då jag haft en plan att kombinera FlyPremium+2-4-1 i en större resa. Perfekt med ICN då det ger bra utgångsläge vidare. Än så länge är vi uppdelade på 2 olika avgångar med SAS, inga förhoppningar riktigt att vi kommer få ihop alla 3 i business t/r.
Blir 7-8 nätter i Seoul sedan vidare till Tokyo 7 nätter för att spana in körsbärsblomningen och framför allt äta, vi var där förra året så checkat av många sevärdheter redan :) Vidare sen till Australien och Sydney några dagar innan det bär vidare till Fiji och avslutningsvis några buffert dagar i Sydney + Seoul innan avfärd hemåt.

Fick prata med en väldigt kompetent agent som kunde biljettera allt direkt under samtalet. Kunde inte få alla på samma bokning för att sedan dela upp i två PNR utan hon gjorde dom 1+2 men det gick ju bra ändå. Blir revenue mellan ICN-HND och SYD-NAN. Första resan med SAS och Garuda.

Nu hoppas vi bara att de öppnar upp Garuda F och att man får blanda klasser så vi får till F mellan HND-CGK.

CPH-ICN - SAS - A350-900 biz
GOT-CPH-HND - SAS - A350-900 biz+prem eco
GMP-HND - ANA (revenue) eco
HND-CGK - Garuda 777-300 biz
CGK-SYD - Garuda A330-300 biz
SYD-NAN-SYD - Virgin Australia (revenue) eco
SYD-CGK - Garuda - A330-300 biz
CGK-ICN - Garuda - A330-900 biz
ICN-CPH - SAS - A350-900 biz
Visa bifogad bild 165730

En av fördelarna med att vara småbarnsförälder är att man ofta är vaken 03-05, fick ett alert under natten om awardsläpp CPH-HND 18/3 vilket ju passar in perfekt. Högg 2 business + 1 prem eco så får vi se längre fram hur det blir. Vet inte om det bara går boka av ena benet av våra CPH-ICN t/r.

Även upptäckt att man kan använda avios med Fiji Airways. Funderar nu på en SYD-NAN-AKL-SYD tur, blir nog mer uppdateringar av denna resa. Sambon började igår kolla på YT om Bora Bora men får kanske dra en gräns här.
 
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Korean Air & Air France
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: ICN (Utresan) & KIX (Hemresa)
Enkelresa eller Tur & retur: Open Jaw
Antal poäng (per person): 82500 med Amex 2-4-1
Skatter & avgifter (per person): 2051 SEK
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Mars 2026
Bokad: Maj 2025
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares först, sen dubbelkolla allt tillgänglighet på SAS
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, via telefon.

Så lyckades man boka nästa års Asienresa, totalt 17 dygn. Tanken är att beta av södra halvan av Japan, antingen släpps någon plats till Fukuoka eller Kagoshima. Mest troligen cashar jag en separat biljett till Fukuoka för att få 2 dygn i Seoul på utresan. Måste få till en JSA Tour vid DMZ (4e försöket, 3 tidigare försök från södra sidan har blivit inställda, bortsett från 2 gånger jag besökt från norra sidan).

Samtalet att boka tog ca 30min totalt inkl hold m.m. Men agenten bokade flighterna efter att jag rabbla upp dom i ordning :)

Visa bifogad bild 165440

Utresan
ARN - AMS // SAS A320NEO - Business Class
2h40min layover
AMS - ICN // Korean Air B787-9 - Business class

Hemresan
KIX - GMP // Korean Air B737-8Max - Business class
22h layover
ICN - CDG // Air France A350-900 - Business class
24h layover
CDG - ARN // Air France A220-200 - Business class

Ombokning har skett! Igår när jag satt på bio såg jag ett mail ramla in från Awardfares om "larm" på route Tokyo - Stockholm.
In fort som tusan och kolla vad för plats som dykt upp och otroligt nog är det ett biz säte på SAS via CPH. Ett snabbt samtal direkt efter bion är slut till SAS och dom låser in flighterna i bokningen, ett samtal till idag för att korrigera hela allt.

Riktigt nöjd att få till denna hemresan från Japan, även om det innebär att jag inte får pröva Air France på long haul :)

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Korean Air
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: ICN (Utresan) & HND (Hemresa)
Enkelresa eller Tur & retur: Open Jaw
Antal poäng (per person): 82500 med Amex 2-4-1
Skatter & avgifter (per person): 1780 SEK
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Mars 2026
Bokad: Maj 2025 (Ombokad Juni 2025)
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares larmade om tillgänglighet, sen dubbelkolla allt tillgänglighet på SAS
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, via telefon.


Utresan
ARN - AMS // SAS A320NEO - Business Class
2h40min layover
AMS - ICN // Korean Air B787-9 - Business class

Hemresan
HND - CPH // SAS A350-900 - Business Class
3h35min layover
CPH - ARN // SAS A320NEO - Business Class
 
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Plus
Avreseort: ARN
Destination: KRN
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 10000 - flypremium
Skatter&avgifter (per person): 282 sek
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Juli 25
Bokad: Juli 25
Hur hittades tillgänglighet: sas.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja

Go Light skulle gå på 6500:- för de avgångarna jag måste flyga så helt klart värt att köra poäng när det ändå fanns platser.
 
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: KLM
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: CUR
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 73750 med två 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 1 891 sek (Skatterna är för AMS-CUR-AMS, orkar inte leta upp vad det blev total efter ändringarna)
Antal resenärer: 4
När (avresans tidpunkt): Juni 2025
Bokad: Mars 2025
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Bokade långa benen online och väntade sen på att det skulle finnas lediga platser på feeders. Ringde in några veckor senare och krånglade med att lägga till feeders och sen splitta bokningen för att använda två vouchers.

Glömde att lägga upp den här när den bokades. Resan genomfördes förra veckan och bokades under perioden där det var rätt bra utbud på KLM. Trista gamla trötta a330-200 och -300 med 2x2x2 config men man kan inte heller direkt välja och vraka när hela familjen vill åka på solsemester :)

Kul och bra resmål som vi förmodligen aldrig skulle åkt till om det inte vore för bytet till Skyteam.
 
Toppen