Jag ser det som en väldigt märklig tolkning. Jag har aldrig värvat någon tidigare, men när jag gör det vill jag gärna veta vilka risker jag tar. Vad har det att göra med att utnyttja reglerna?!?
Av alla de som ställer dessa typer av frågor så skulle jag säga att 90% har "ont uppsåt" med det, för att ta reda på vad som händer om man åker dit. Nu pratar jag från erfarenhet av att ha följt dessa ämnen senaste 15 åren. Du behöver inte tro mig om du inte vill, men det är så jag uppfattar det jag har läst genom åren.
Vi kan ju ta Curve som exempel, en produkt du troligtvis inte känner till om du inte läst tillbaka några år i forumet. "Alla" som samlade eurobonus hade detta för att maximera, sen började en viss facebook skriva guider och uppmana folk till att "utnyttja till max" (läs gå över gränsen för vad som är ok) och vips så stängdes all poängintjäning ner via Curve. Det är sånt som händer när för många börjar missbruka något, dvs det stängs ner för alla. Liknande saker kan hända med Amex om värvning missbrukas. Om du går tillbaka och läser vad som förändrats senaste 10 åren så ser du att det har blivit extremt mycket mer restriktivt vad man får och inte får göra med värvningar.
Men jag kan även berätta för dig vad som kan hända om man bryter mot SAS regler eller kreditkortsbolagens regler.
Du kan bli klassad som persona non grata, dvs icke önskvärd på livstid.
Har detta hänt folk som utnyttjat Amex på ett sätt som inte är tänkt, JA.
Har det hänt folk som missbrukat kort utgivna av SEB Kort (som ger ut sas mastercard), JA.
Har folk blivit avstängda från SAS och aldrig får flyga med dom igen, JA.
Jag säger inte att det är troligt att det sker om man värvar någon och den personen inte uppfyller minimikrav/regler. Men gör man andra saker så är detta något som kan hända, och har hänt.
Håller man sig till reglerna, vilket du säger att du vill göra så spelar det inte någon större roll vad som händer om man bryter mot dom, då det blir en icke fråga.
Och vad det gäller avtal, räcker med att läsa en del frågor här på forumet eller mängder av frågor i en viss facebook grupp så kan man lätt kosntatera att antalet personer som inte läser avtalen i sina försäkringar eller villkor för korten är förvånansvärt många.
Var bara någon dag sedan du själv ställde frågor om ränta på Amex när du valt att inte betala tillbaka hela summan på fakturan och var förvånad över hur mycket ränta du fick betala. Du kanske hade läst villkoren, men hade inte förstått innebörden.
Du kan även titta upp hur många som ställer frågor om sina försäkringar på facebook, dvs de har en reseförsäkring som de inte har en aning om vad den täcker och sen blir förvånade över att deras skada inte täcks av olika anledningar.