Senaste nytt

2-4-1 vuxen och barnbiljett?

kollebolle

Ny medlem
Hej!
Fick nys om SAS Eurobonus i slutet av förra året och gick nästan all in vid årsskiftet och skaffade SAS Amex Elite samt ett Sas mastercard. Tänkte en långresa sommar 2026 och kommer ha två amex vouchers i oktober typ.

Vi är två vuxna och fyra barn och undrar följande:
Barn åker för halva "priset" på poäng om det är med SAS. Om jag då använder båda våra vouchers måste vi göra det med barnen. Blir det den vuxnas biljett som blir gratis eller barnets?
För att förtydliga: jag betalar säg 30000 poäng men barn under 12 år halva, alltså 15000. Om jag då använder vouchern med ett barn, kommer jag då behöva betala 30 tusen poäng eller 15?

En till variabel som måste klaras ut först, barnrabatten gäller endast för renodlad SAS award, på partner award så räknas barn som adult för poängpriset.

Det blir halva poängpriset per passagerare. Kostar det 30k för dig och 15k för barnet så betalar du 15k för dig och 7,5k för barnet.

Här har du ett illustrativt exempel på detsamma. Pris 15k/väg för vuxen. Nedan är 2-4-1 applicerad och således halva poängpriset som redan nämnts.

Screenshot_20250608-231534.png

Aha då hajar jag. Tack!

Men om jag bokar en tur och returresa så är det ändå bara på ena vägen som det blir halva priset?

Tack! Det trodde jag inte. Då kommer jag såklart sikta på att köpa ToR med båda mina vouchers. Om poängen inte räcker har jag sett att man kan köpa till poäng. Som det ser ut nu är det max 60000 poäng. Men det kanske är per köptillfälle? Finns det nån övre gröna för hur många poäng man kan köpa?

Tack! Det trodde jag inte. Då kommer jag såklart sikta på att köpa ToR med båda mina vouchers. Om poängen inte räcker har jag sett att man kan köpa till poäng. Som det ser ut nu är det max 60000 poäng. Men det kanske är per köptillfälle? Finns det nån övre gröna för hur många poäng man kan köpa?
Jag skulle aldrig köpa poäng om jag inte har en resa jag hittat som jag kan boka. Tänk på att ni är 6 pers, det kan bli svårt att hitta ekonomiplatser då och förmodligen är det billigare/samma kostnad att köpa till revenuebiljetter än att köpa poäng för att boka ekonomi.

Jag skulle aldrig köpa poäng om jag inte har en resa jag hittat som jag kan boka. Tänk på att ni är 6 pers, det kan bli svårt att hitta ekonomiplatser då och förmodligen är det billigare/samma kostnad att köpa till revenuebiljetter än att köpa poäng för att boka ekonomi.
Ja - nu vet jag inte var kollebolle tänker åka men undrar hur kalkylen ser ut kontra att bara köpa vanliga revenuebiljetter.

Vi tänkte väl kanske Japan nästa sommar och när jag tittade för den här sommaren fanns det rätt mycket bonusresor när jag kikade tidigare i år. Finns fortfarande en hel del. Får väl bli att betala Cash separat om det inte finns tillräckligt med platser på flygen. Men är det sällsynt med 6 bonusplatser på en flygning? Tänkte ju "hänga på låset" så fort andra vouchern kommer.

Toppen