Senaste nytt

Hyrbil Thailand - erfarenheter?

filitrav

Medlem
Någon som har hyrt bil i Thailand och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Kollar just nu på att hyra bil genom antingen Budget eller Drive (verkar vara ett större företag med bra tilläggsförsäkringar).

Har även fastnat lite på "credit card only", någon som har erfarenhet kring detta med att man måste ha kreditkort för att hyra?

/Filitrav

Inte specifikt för Thailand men att man behöver dra ett kreditkort är standard "överallt". Är ju normalt bättre för dig med jämfört med ett debit.

Hyrt bil 20+ gånger i Thailand. Inga bekymmer alls.

Hyr du av stora firmorna är det precis som att hyra i Europa. Hyr du av mindre aktörer är det mer som att låna en kompis bil.

• Gilla
Reactions: hco
Hyr du av stora firmorna är det precis som att hyra i Europa. Hyr du av mindre aktörer är det mer som att låna en kompis bil.
Dito på detta.

Utanför turistorterna kan det vara jobbigt att prata med små lokala uthyrare på telefon, om man får problem. Även om den man hyrde av pratade engelska så är det inte säkert att den som svarar i telefon när du har problem kan engelska. Kan man lite Thai löser det sig. Och visst, om man kan kommunicera via Line med uthyraren så löser man väl även språkutmaningar med översättningsappar nu för tiden.

De stora internationella bolagen är det lugnt med. Jag rekommenderar att gå på dom.

Du vill betala med kreditkort ändå.

Anekdot:
Hyrde en gång i Khon Kaen (tror jag). Blev påkörd bakifrån i någon by jag körde igenom. (Hade inte köpt till någon tilläggsförsäkring/skadekostnadsreducering.) Att förklara olyckan över telefon blev för komplicerat för mina begränsade språkkunskaper så tog hjälp med att prata med uthyraren och deras försäkringsbolag. Tog timmar att reda ut, först vänta på försäkringsbolagsrepresentanter (flytta aldrig bilen!) och sen tillkallade den andra förarens fru polisen.

När jag skrivit ner min version till försäkringsbolagens representanter och det inte verkade som att polisen ville prata med mig ändå så frågade jag artigt polisen på min bästa thailändska om jag kunde åka (jag var ju försenad till mitt möte!). Men det gick inte. Vi skulle alla åka till polisstationen istället. Tänkte att det här bådar inte gott.

Men efter lång väntan utanför stationen (och det var aldrig någon polis som var intresserad av att prata med mig) så kom det en polis och sa att jag kunde åka. Försäkringsbolagen var överens om att det var den andra förarens fel att han kört in i mig så hyrbilsfirman krävde mig heller aldrig på några extra pengar.

Tack för alla era svar!

Just nu lutar det åt att hyra bil från Budget i Hat Yai genom booking.com, visst går det att lägga till försäkring på plats?

Jag kommer nog att köra på skadekostnadseliminering… @hco historia är min största mardröm, speciellt när vi ska vara ute och flänga runt i 2 veckor
Men det gick ju bra ;-)

Skämt å sido. Jag gillar att säkra upp också i länder som jag inte kan så bra. Fast oftast med extern mer kostnadseffektiv självriskeliminering(sförsäkring).

Men hade inte börjat med det än då på Khon Kaen-hyran. Kollade bara på sista raden då på hyrkostnaden. Hade kunnat gå dåligt.

Toppen