Senaste nytt

Sjuk inför hemresa. Försäkringsfråga

char

Medlem
Är just nu på Auruba och tanken var att vi ska åka hem imorgon men har legat hela dagen med kraftig magsjuka och blir det inte bättre tills imorgon så är jag inte jättesugen på att sitta på ett flyg i 12 timmar. Har varit på sjukhuset och fått lite medicin och även ett intyg där läkaren rekommenderar att vi åker hem några dagar senare.

Resan är en bonusresa i business där allt är betalt med Amex platinum. Har också IFs stora reseförsäkring.

Är det någon av ovanstående försäkringar som betalar nya hembiljetter? Business? Sjukt dyrt att åka senare med KLM men går att hitta enkel för ca 2200e med united/swiss via usa

Är just nu på Auruba och tanken var att vi ska åka hem imorgon men har legat hela dagen med kraftig magsjuka och blir det inte bättre tills imorgon så är jag inte jättesugen på att sitta på ett flyg i 12 timmar. Har varit på sjukhuset och fått lite medicin och även ett intyg där läkaren rekommenderar att vi åker hem några dagar senare.

Resan är en bonusresa i business där allt är betalt med Amex platinum. Har också IFs stora reseförsäkring.

Är det någon av ovanstående försäkringar som betalar nya hembiljetter? Business? Sjukt dyrt att åka senare med KLM men går att hitta enkel för ca 2200e med united/swiss via usa
Kontakta även flygbolaget vad de säger om ombokning av biljetten.

Är du inte fit to fly kommer ju försäkringsbolaget boka om dig. När vi var i en liknande situation så var det SOS Internationals läkare som gjorde den bedömningen.

Jag har inte koll på IFs försäkring, men risken finns att det bara gäller den som är sjuk, och inte medresenärer.

Usch, stackare!!
Om din medresenär är skriven på samma adress som du bör/ska försäkringen även omfatta den medresenären. Ett annat tips är att du är tydlig med att det är bättre att ha med dig en "medresenär" när du är sjuk än att behöva påkalla extra hjälp hos personalen ombord ;)
Kom ihåg att oavsett om resan är bokad som bonusresa eller revenue gäller samma villkor för bonusresan när biljetten väl är utställd. (Om du blir bemött med sådana argument.)
Tyvärr är min erfarenhet av IF inte den bästa när det gäller olycksfall på resor - de har försämrat villkoren till att bara omfatta om man är inlagd på sjukhus. Dvs det spelar mindre eller ingen roll om att läkare på plats ordinerat vila eller intygar att man inte kan röra sig. I ditt fall är det ingen olycka utan sjukdomsfall och där kanske de förhoppningsvis ser annorlunda på saken.
Amex Platinum är en toppen försäkring, hoppas att de kan hjälpa till att lösa situationen för dig!

Håller tummarna att det löser sig för dig/er så att du kan fokusera på att tillfriskna!

Jag hade ett försäkringsärende nyligen där jag var tvungen till operation på resan. Hemförsäkringen bokade om biljetter till både mig + frugan, och stod för kostanderna. Men allt beror ju på vad ens försäkring täcker, och det brukar listas på T&Cs. Men jag hade börjat med att ringa försäkringen direkt. Antigen AMEX eller hemförsäkringen.

Vi har Sensor Försäkring via jobbet som hemförsäkring (via Söderbergs & Partners). Det kan ju skilja på vad de täcker vs. IF.

Men jag har IF för olycksfallsförsäkring (också via Söderbergs & Partners) och där fick jag ersättning för sveda och verk, samt utlägg för sjukkostander/medicin etc hemma i Sverige.

Hur är det nu med IFs försäkring? Täcker den verkligen bonusresor, eller är det något annat bolag som inte täcker vid bonusresa?

Har pratat med IF nu och väntar på att dom ska ringa från medicinska avdelningen. Ni som har fått ombokade hemresor har det varit nåt problem att få business om det var det som var bokat?

Om man inte får business går det att deala med dom och betala mellanskillnaden tro? Något problem att åka via USA hem? Vi har esta som går ut i augusti.

Toppen