Senaste nytt

Turkish Airlines - Change in Your Flight Plan

Zeke Z

Medlem
Att med jämna mellanrum få detta meddelande, särskilt när man bokat biljett med lång framförhållning, har många av oss varit med om.

Har en höstlovsresa resa med familjen till Mauritius med ej ombokningsbara biljetter (en och samma PNR för samtliga). Äldsta barnet har nu meddelat att hon kommer bo i Australien närmsta året, vilket gör att hon inte kommer följa med oss andra på resan. Istället för att bara "vaska" biljetten, vad göra? Till saken hör att vi precis fick ett nytt meddelande om Flight Plan change, dvs vi skall acceptera ändringen alt. tillåtas avboka utan kostnad.

Alternativ 1: hitta någon annan släkting/vän som kan ta personens plats, via en namnändring på biljetten
Alternativ 2: detta är min fråga: kan man "utnyttja" möjligheten till gratis avbokning för att avboka endast en person från bokningen, men behålla de övriga på biljetten. Är detta möjligt?

Stort tacksam för tankar/erfarenheter kring detta.

• Gilla
Reactions: Gus
Alternativ 2 är tekniskt möjligt men jag vet inte vad reglerna säger.

Däremot skulle jag nog börjat med att kolla på alternativ ny resa istället. Om det finns till liknande pris så är det nog enklast att avboka för alla och boka nytt för de som ska åka.

Tack för svaret, glömde skriva att vi också tänkt på att det vore det absolut enklaste. Dock är samma resa nu +50% så då är det t.o.m. "billigare" att vaska dotterns biljett.

Om ingen här har specifik erfarenhet av detta scenario, så kan man ju ringa in till kundtjänsten och fråga helt enkelt

Rent spontant skulle jag först försöka dela bokningen och därefter kolla på avbokning.
Lycka till med kundtjänsten!

• Gilla
Reactions: hco
Finns det inte en risk att om du delar på bokningen medför det också ett godkännande av ändringen (och bokningen återgår till att vara icke ombokningsbar). Men vem vet, kanske ändrar Turkish på tiderna igen och då kan du cancellera den biljetten ni ändå inte kan nyttja. Hoppas det löser sig!

Toppen