Senaste nytt

Normandie, Frankrike, vad ska man inte missa?

Väcker liv i denna tråden igen. Vi tänkte ta bilen till Normandie i sommar. Något som ändrats eller är det samma tips som ovan som gäller? Vi har en vecka på plats.

Funderar även på att ta båten till Jersey om det går. Vi gjorde det för ca 35 år sedan med en svävare om jag minns rätt. Är Jeresy värt att stanna en natt på eller räcker det med ett besök över dagen? Eller ska man hoppa Jersey?

På hemvägen har vi tänkt ta ett par nätter längs kusten i Belgien och Holland. Någon som har några tips på det?

Tack på förhand

Var där i påskas, åkte dit med tåg och bodde i Caen och hyrde bil. Caen var mysigare än jag trodde men om ni inte behöver ankomma med kollektivtrafik så försök hitta boende i en mindre by. Bayeux var fint också.

Förutom de obligatoriska Dday-monumenten så missa inte alla cidertillverkare. Mina favoriter är Domaine Dupont utanför Cambremer. Finns en Route de Cidre man kan följa.

Väcker liv i denna tråden igen. Vi tänkte ta bilen till Normandie i sommar. Något som ändrats eller är det samma tips som ovan som gäller? Vi har en vecka på plats.

Funderar även på att ta båten till Jersey om det går. Vi gjorde det för ca 35 år sedan med en svävare om jag minns rätt. Är Jeresy värt att stanna en natt på eller räcker det med ett besök över dagen? Eller ska man hoppa Jersey?

På hemvägen har vi tänkt ta ett par nätter längs kusten i Belgien och Holland. Någon som har några tips på det?

Tack på förhand
Iofs 9 år sedan vi bilade runt i Normandie (maj 2016).
Vi tog hyrbil på CDG och körde dit, bodde på landsbygden söder om Bayeux.
Vi besökte följande (började i väster och rörde oss österut):
•Batteriet vid Longues-sur-mer
•Arromanches 360
•Debarquement museum (i Arromanches)
•Omaha beach
•Pointe du hoc
•Amerikanska krigskyrkogården
•Pegasus bridge och museum (i Beouville)
•Le Grand Bunker museum (i Ouistreham)
•Besökte museet i Bayeux och såg Bayeux-tapeten
•Brittiska krigskyrkogården (i Bayeux)

Bodde på Chambres d’Hotes Le Vivier utanför Castillon. Bland de bästa boende-upplevelser jag haft. Madame Isabelle var en otrolig värd. Frukost åt man tillsammans med övriga gäster i deras grovkök. Middag kunde beställas med 24 timmars framförhållning. Det bjöds på hemmagjord Calvados. Oklart om de fortfarande bedriver verksamhet dock?
Bil krävs om man ska bo där.

En av mina topp 3-resor i livet.

Lite förvånad att ingen nämnt Mont saint michel, som ligger 1h och 20 min ifrån Caen, när vi besökte regionen i några dagar tyckte vi att det var mycket häftigare, så om man inte är total krigsfantast och enbart vill fokusera på det kolla in MSM en av dagarna, väl värt.

Tack på förhand

Inte riktigt vid kusten men jag tyckte Brygge, Belgien var trevligt.

I övrigt håller jag med många andra att det ofta är trevligare på mindre orter. Finns en del mindre turistorter längs kusten både i Belgien och Nederländerna. Har tyvärr inga specifika tips.

Toppen