Senaste nytt

Vistelse på Conrad Koh Samui

aruba1

Medlem
Här kommer en kortfattad reseberättelse om vår vistelse på Conrad Koh Samui. Det finns en hel del ”reviews” på Youtube och på diverse andra ställen. Vi ska försöka ge en beskrivning av hur vi upplevde anläggningen och dess faciliteter. Det blir mest fokus på bilder och korta beskrivningar. Häng med!

Resan hit:
Vår sista Star Alliance bokning på en 117 biljett. CPH-VIE-PVG-ICN-TPE. Från TPE köpte vi en separat biljett via China Airlines TPE-BKK-USM. Mellan BKK-USM kör China Airlines code share med Bangkok Airways.

Ankomst till USM:
Resan från BKK gick på knappt en timme. Flygplatsen är ganska liten och lite annorlunda vad man är van vid, delvis inomhus och delvis utomhus. Eftersom vi kom från TPE, fick vi i BKK särskilda klistermärken ”International Bagage Claim”. På flygplatsen USM blev vi hänvisade till Belt 2 (International). Belt 1 var för de som flög inrikes. Efter ca 20 min fick vårt bagage. Vi hade på förhand bokat transfer från hotellet för 2000 THB, vilket visade sig vara ett bra val då vi i bilen fick kalla handdukar, frukt, snacks, var sin kokosnöt och vattenflaska. Dessutom skickade hotellet en bekväm bil och en trevlig chaufför. Det är precis så en semester ska börja! Resan skulle ta ca en timme till anläggningen. Efter ca 40 min föreslog chauffören ett stopp vid en 7 Eleven butiken och undrade om vi ville handla något i butiken. Det tackade vi ja till.

Flygplatsen USM
IMG_7080.jpeg

Snacks och förfriskningar i bilen:
IMG_7084.jpeg

Ankomst till Conrad Koh Samui
IMG_4704.jpeg

Välkomstdrink samt utsikt från lobbyn
IMG_4671.jpeg

IMG_4703.jpeg

Anläggningen:
Hotellet är belägen på den avskilda sydvästra spetsen av Koh Samui. Anläggningen har tre restuaranger; Jahn - en exklusiv fine-dinning, Zest - Frukostrestuarengen, Azure - pool restaurangen. Hotellet har 81 villor som är mycket bekväma. Varje villa har en egen infinity Pool. Vårt rum är stort och jättefint och fullt tillräckligt för våra behov. Vi upplever att anläggningen är välunderhållen. Frukostrestaurangen genomgår just nu renovering och beräknas vara klart inom 2-3 månader. Just nu serveras frukost i ett konferensutrymme. Den gemensamma poolen är ganska liten, men trevlig och det är under vår vistelse ganska lite folk. Med andra ord lätt att få solsäng.

Villan:
IMG_7097.jpeg

IMG_7095.jpeg

Några bilder från frukostrestaurangen: går utmärkt att beställa olika äggrätter, kaffevarianter och slice’ade frukter såsom mango som vi båda gillar. Finns även sparkling wine för de som önskar
IMG_7102.jpeg

IMG_7167.jpeg

IMG_7219.jpeg

IMG_7166.jpeg

IMG_7127.jpeg

Bild från gymmet som är nytt och fräscht
IMG_7220.jpeg

Vi har provat alla tre restauranger och är nöjda, även om priserna ligger klart över vad man betalar utanför anläggningen. Allt här smakade bra och servicen är på topp! Skulle nog vilja säga att servicen är outstanding!

Den enda nackdelen med resorten är man behöver beställa buggy när man ska förflytta sig till restaurangen, spa eller lobby. Just från vår villa har vi gångavstånd till den gemensamma poolen och stranden. Sedan är stranden inget vidare, men vi gillar pool-häng vilket passar våra behov. Vi provade Silver Beach utanför hotellområdet och det var helt ok.

Skulle vi vilja återkomma hit? svaret är ja! Fantastiska vyer, fin anläggning och superb service vill vi gärna uppleva igen.

Ställ frågor om ni undrar något. Vi lämnar anläggningen imorgon och beger oss vidare till Singapore.

Attachments

• IMG_7098.jpeg
    IMG_7098.jpeg
    382,1 KB · Visningar: 38
Last edited:
Jag bokade nyss en Thaitaxi stor suv 25 mil för 2000 ฿ , Samui är dyrt resmål nuförtiden , Lamai beach är/var den bästa stranden

Mycket trevlig rapport! Ser härligt ut!
Jag åkte förbi Conrad vattenvägan för ett antal år sen. Gick tillbaka och kollade lite i arkivet. Bild mot Conrad och muskedundret vi kuskade runt med runt öarna.

Bodde nästgårds på InterContinental den gången. Conrad såg också väldigt lockande ut på distans vilket bekräftas ovan :D Utsikten över havet på kvällarna var magisk. Njut av sista dagen där!

Samui_0339.jpg

Samui_0351.jpg

Här kommer ytterligare några bilder:

Lobbyn och den magnifika utsikten:
IMG_7194.jpeg

Azure - pool restaurangen
IMG_7113.jpeg

Poolområdet:
IMG_7192.jpeg

Zest - frukostrestaurangen som på kvällen serverar traditionella thairätter.
IMG_7156.jpeg

IMG_7155.jpeg

Hotellets strand och ett kapell intill:
IMG_7179.jpeg
IMG_7181.jpeg
IMG_7186.jpeg

Bryggan
IMG_7187.jpeg

IMG_7189.jpeg

IMG_7188.jpeg

Anläggningen erbjuder även Badminton längs den korta strandpromenaden
IMG_7190.jpeg

Last edited:
Vi tog fem poängnätter där i april 2022. Kommer faktiskt inte ihåg om vi fick upgrade (HHD) eller ej men vi var mkt nöjda med vistelsen och villan.

Var en del covid-restirktioner så vi var inte så mkt folk då (så bör ha fått upgrade) - kommer ihåg att vi var helt ensamma på Jhan när vi tog deras avsmakningsmeny.

Kommer gärna tillbaka.

Ser att du nämner att stranden inte var någon höjdare, och ser vad du menar på bilderna. Jag bodde vid The Lamai för ca 5år sedan och hade samma upplevelse. Tyvärr verkar detta vara fallet på flera delar av Koh Samui. På norra änden runt Fisherman's Village är det dock bättre.

På vår sista frukost nu på morgonen fick jag möjligheten att växla ett par ord med hotellets General Manager Marco Araujo, som vi för övrigt träffade på Waldorf Astoria Maldives för 2 år sedan. Marco har tydligen varit manager på Conrad Koh Samui före WA Maldives och har sedan ett år tillbaka återvänt till sin gamla arbetsplats. Jag berättade för honom att jag har skrivit en kort recension för vår lilla skara medlemmar här på Business Class. Han uppskattade detta väldigt mycket och sa att alla på BC kan ta kontakt med honom om man har frågor om reseorten eller vill ha kontakt före sin ankomst. Han lovade att ta hand om BC medlemmarna på bästa sätt :) Ta i så fall kontakt med Marco på WhatsUp.

Kontaktuppgifter: Marco Araujo marco.araujo@conradhotels.com Direct Line: +66 (0) 77 915 800 Mobile: +66 (0) 65 349 9866

Jag passade även på att fråga gällande avsaknad av uppgradering. Fick besked att just denna vecka är resorten helt fullbokad pga av 1:a maj. Det är väldigt många asiater som hittar hit under 1:a maj veckan. Annars brukar hotellet alltid uppgradera HHD minst ett steg och oftast två. Det man får framförallt är bättre utsikt. Enligt Marco är de bästa villorna på level 2.
IMG_7164.jpeg

IMG_4757.jpeg

Last edited:
Samui är ju väldigt populärt i hela världen efter tv serien The White Lotus som spelades in på Four Season Samui , alla verkar vilja åka dit ;-) nu
Bla Lisa Thailändsk k-popartist var med

Får man fortfarande nallebjörnar broderade med ens namn? Blev lite snopet för sambon som inte har sitt tilltalsnamn som första namn i passet och således fick en björn med "Karin" (vilket alltså inte är hennes tilltalsnamn)

Attachments

• 20250507_161020.jpg
    20250507_161020.jpg
    {memory} MB · Visningar: 46
Toppen