Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Pfft klart irriterande att poängen kom 30 april från en av mina större spend månader på året. Eftersom jag hade period bryt 1 maj så blev det poäng takt i sjön. Jag hade trott att de skulle komma ungefär samtidigt som de vanligs amex poängen, nogon vecka in.
Håller med, 30:e är inte ett bra datum att få statuspoäng då många kanske ligger på gränsen till EBD/EBG den sista i månaden.

Fin överraskning för min del att man får mars-spendens poäng, trillar över på EBD direkt efter månadens milage-runs :)

Som många andra verkar det vara lite fel, fick 2,3% för lite, men tänker att det fixas senare tillfällen :)

Ser också fram emot många klagomål och frågor när den vissa gånger landar den 30e/31a och vissa den 1a...
Hade varit bättre om de kommit in typ den 25:e eller 5:e månaden efter, så vet man vad man har när det är brytpunkt i sin period.
Har jag drömt eller sades det inte att statuspoämg skulle komma in den 8e varje månad? Kanske bara är första utbetalningen som är lite ur synk, eller så kanske det kan variera något från månad till månad...

Stämmer inte på något sätt med min spend hur han än vrider och vänder på det, ska bli intressant att se vad de baserat antalet poäng på.
Det stämmer inte om du tittar på poängen du fick i början av april, alltså det för mars spend? De poängen*0,3 borde bli den transaktion som kom igår.

Sedan brukar väl ofta poäng o spend på fakturan inte lira helt. Jag får t.ex. att poäng överförs 4e i månaden men jag har med transaktioner fram till den 6e på den fakturan så poäng på den spend som varit 3, 4, 5 o 6e samma månad brukar ju komma månaden efter.

Poängen jag fick stämmer exakt (så när som på avrundning) mot de poäng jag fick som bonuspoäng i början på april, multiplicerar med 0,3.

Dvs stämmer med andra ord mot min faktura jag betalade i mars. Bara tacka och ta emot då jag absolut inte räknat med att spend innan 1 april skulle räknas. Sen spelar det ändå ingen roll då jag redan är klar med EBD detta kvalår.

Det skulle också kunna ha något med brytpunkten på fakturan att göra då det inte verkar stämma för alla gällande att detta är grundat på bonuspoängen från början på april (som är grundad på marsspenden).
Om jag spånar så är det dom med brytpunkt 21'a varje månad som skulle fått nu egentligen, och så har det blivit tokigt och så har alla fått grundat på sin senaste bonusdragning.
I så fall kan det vara så att en ny sudd kommer senare i maj på min brytpunkt som är 1'a varje månad... Men som sagt, bara gissningar från min sida. :)

Edit: Inte brytpunkten utan förfallodatum för fakturan på siffrorna ovan. Men den innebär annan brytpunkt också så..

Fick nivå poäng för mars som jag inte hade räknat med. Trodde att det skulle börja gälla från april spend. Bonuspoäng x 0,3 nivå stämde på pricken. :)
När jag tittar på mina poäng fick jag 20.000 nivå poäng 20/12/2024. Sen fick jag 20.000 till 10/04/2025, men jag har bara 20.000 nivå poäng. Borde inte jag ha 40.000 nivå poäng då?

Last edited:
Fick nivå poäng för mars som jag inte hade räknat med. Trodde att det skulle börja gälla från april spend. Bonuspoäng x 0,3 nivå stämde på pricken. :)
När jag tittar på mina poäng fick jag 20.000 nivå poäng 20/12/2024. Sen fick jag 20.000 till 10/04/2025, men jag har bara 20.000 nivå poäng. Borde inte jag ha 40.000 nivå poäng då?

Inte om du har nytt intjänandeår i jan, feb, mars eller april.

Toppen