Senaste nytt

Samla Avios utan att flyga

Jag har siktat mig in på en Business class resa för två från Stockholm till Hong Kong med Finnair.
Ser ut som om jag kan få det för 250.000 Avios om jag är flexibel och ute i god tid.
Mitt plan är att få ihop 5.000.000 Amex Poäng, konvertera till Avios hos BA sedan flyttar över till Finnair.
Men finns det andra bra sätt att samla på Avios hos Finnair (eller någon annan bolag som erbjuder gratis transfer till Finnair)?

Typ Zupergift och Sverigechecken med EuroBonus?

Finns det stora, redan kända, risker med mitt plan att konvertera Amex poängen om ungefär ett år och sedan boka flyg för 2027?
Jag har kikat en del på Qatar också. Där kan du få ARN-HKG med stopover i Doha för 300k Avios (2 pax). Blir ju ganska mycket mer flygning för poängen. Om man inte föredrar snabbaste vägen såklart

Testa använda BA:s shoppingportal BA Shopping för onlineköp. Det gör jag och får ibland väldigt bra Aviosutdelning - vet dock inte om det funkar för enbart de brittiska sajterna.

Plus att man får 8x på utländsk valuta med Points Plus. Så motsvarande ca 15 000 extra Avios också utöver ovan
Ja, där hamnar man ungefär. Alla värderar sina bonuspoäng olika, jag värderar dem lägre än de flesta så jag valde att boosta minimalt, det var inte värt det för mig: jag räknade ut exakt hur mycket avios jag behövde för den resa jag planerar genomföra och överförde exakt så mycket i AMEX tilll BA för att köpa en liten 300% boost.

Jag har kikat en del på Qatar också. Där kan du få ARN-HKG med stopover i Doha för 300k Avios (2 pax). Blir ju ganska mycket mer flygning för poängen. Om man inte föredrar snabbaste vägen såklart
Även jag har tittat på en resa till Asien för mina MR och då vägt fram och tillbaka mellan Finnair och Qatar.

Du har ju givetvis rätt med att den totala flygtiden blir längre med Qatar via Doha men jag tenderar att landa i att föredra ett längre enskilt ben. På så vis anser jag att jag får mer ut av poängen för att jag kan ”maximera” upplevelsen av att flyga i business.
Dessutom till ett lägre pris.

Men det är bara min personliga take. Hör gärna på andra sidans fördelar.

Last edited:
Jag skrev precis med supporten i chatten på Avios.com och frågade om man kan boosta sina Avios som kommer från Amex. Fick som svar att det bara går med Amex poäng intjänade via ett BA co-brandat Amex-kort.

Någon som kan antingen bekräfta eller dementera?
Nu orkar jag inte kolla :D Men jag har för mig att det finns en övre gräns för hur mycket du kan boosta under ett år.

Attachments

• IMG_5421.png
    IMG_5421.png
    209,8 KB · Visningar: 30
Toppen