Senaste nytt

Nästa SAS Mastercard dubbelpoängshelg?

Väntar också på en dubbelhelg men vem vet, det kanske är något i görningen?!? AMEX gjorde ju nygligen en stor förändring med sina SAS brandade kort (Premium och Elite), Plus skall försvinna på SAS Europaflygningar (oklart när men troligen i höst?) - summa summarum: kanske blir så att dubbelpoängshelger och FlyPremium försvinner?!?

Ovan är ren spekulation från min sida och bör tas med en stor nypa salt men jag skulle bli förvånad om MC sitter still i båten

Att ta bort två olika fördelar med kortet känns dock som fel sätt att möta konkurrensen.
Förvisso men det beror ju lite på vad som kommer istället, tex nya loungen på ARN är ju i samarbete med Mastercard så att ge fri tillgång till den skulle kunna vara en attraktiv förmån för många

Det kanske helt enkelt blev lite väl förutsägbart och att de därför skjuter in lite mer slump i det.

De tjänar ju inget på att kunderna flyttar spend från andra *datum*, det är en ren förlust. De vill ju åt att kunderna flyttar spend från andra *kort*. (dessutom har vi ju redan flyttat all vår spend från strawberry korten...)

Vi får väl hoppas att det inte är Lunar som tar över, dock kanske läge för curve igen!

1745469573006.png

kanske blir så att dubbelpoängshelger och FlyPremium försvinner?!?

Att de skulle ta bort FlyPremium ser jag som osannolikt, då det då skulle bli mycket svårare att motivera extra kostnaden över det "vanliga" Mastercard (bara nivåpoängen kvar som motiverar då).
Däremot ser jag det som sannolikt (som diskuterats i tråden om SAS business i Europa) att kriterierna för att uppnå olika nivåer inom FlyPremium kan komma att ändras och bli baserade på spend på detta kort istället för total poängintjäning, just för att driva spend från Amex till detta kort.

Förvisso men det beror ju lite på vad som kommer istället, tex nya loungen på ARN är ju i samarbete med Mastercard så att ge fri tillgång till den skulle kunna vara en attraktiv förmån för många

Självklart inte omöjligt, men det känns som att det skulle innebära en ganska stor förändring av den tänkta målgruppen för kortet. Den typen av loungeförmån (vi får väl anta att den fortfarande ändå bara skulle gälla vid resa med SAS) är ju inte så intressant för statusinnehavare och min gissning är att ganska många av de som är nog medvetna för att skaffa MC premium (har koll på bonusresor och är intresserade av att tjäna nivåpoäng) nog också redan har status.
Sen tror jag inte heller att det vore rimligt att ge fri/obegränsad tillgång till loungen, men man skulle ju kunna tänka sig någon form av spendbasering här också (för varje x SEK du spenderar på kortet så får du ett loungebesök). Jag vill minnas att Diners Club under en period (från att de övergick från obegränsade besök fram till att kortet lades ner) så gällde där att för varje 10kSEK man spenderade på kortet så fick man ett gratis loungebesök. Även med ett krav på 20-25kSEK spend per loungebesök så skulle det ju i praktiken innebära att många skulle kunna få loungeaccess på alla årets resor....

Skulle isåfall gissa på att FlyPremium ändras så att nivåerna endast baseras på poäng man tjänar genom SAS MC, för att styra om en del spend till deras kort

Toppen