Senaste nytt

Medgivande från förälder vid resa med barn utanför Schengen?

Vissa länder har skarpare kontroller än andra som nämnts. När jag åkte hem till Sverige från Amsterdam med dottern, så skulle jag ha nekats checka in med mitt holländska pass. Nu reste både hon och jag på våra svenska pass och då gick det bra, annars hade intyg från mamman (min fru) behövts. Tyvärr är det dussintals barn varje år som blir bortrövade även från länder som Sverige och Holland.

• Gilla
Reactions: hco
Har oftast med sådant intyg, har inte behövt det utomlands. Däremot fått frågor på Arlanda innan avfärd till London. "Var är mamman?" Och sedan frågor till barnet om de vet vad resan går och vad man ska göra där osv.

Lite lätt irriterande om man är oförberedd, men syftet är ju att hindra föräldrar från att föra bort ett barn så man får acceptera det.

Jeg har netop været i USA med min datter og en af hendes veninder (17 år)... Dvs ingen familierelation.
Jeg bad forældrene udarbejde en "Consent for travelling with minor - international travel" hvor begge forældre skrev under på, at barnet måtte forlade landet - og rejse med mig. Denne blev underskrevet hos en notar.

Da jeg kom til immigration blev jeg spurgt om jeg havde papir på, at jeg måtte rejse med hende. Heldigvis kunne jeg fremvise den underskrevne form - efter ti sekunder fik jeg et "TAK for at have papirene i orden". Hvis ikke var jeg måske henvist til secondary.

Jag bor i New York och reser regelbundet med min son som är två år – ungefär 5–6 gånger per år till Sverige. Under dessa resor har jag aldrig tidigare blivit ombedd att visa något dokument eller intyg signerat av hans mamma.

Jag och min fru har rest var för sig med våra barn (som nu är 5 och 9 år) till Asien massor av gånger och lämnat Schengen via flera olika flygplatser utan att någon har ställt några frågor alls.
Men i julas åkte jag själv med ett av barnen via Amsterdam för första gången, och blev direkt frågad om intyg från min fru, vilket jag då inte ens visste var ett krav. (Min fru reste med vårt andra barn via Amsterdam 1 vecka tidigare och fick så klart inga frågor alls.)
Som tur var fick jag tag på min fru på telefon och hon kunde uppge våra personnummer och godkänna att jag fick resa vidare med vårt barn. Men det var inte speciellt många minuter kvar tills vi hade missat vår flight.

Så jag kommer definitivt att ha intyg med mig nästa gång vi reser var för sig.

edit: vi har alla samma efternam.

Last edited:
Jag har också för vana att ordna medgivande underskrivet av barnens mamma när jag reser själv med barnen. Dock aldrig bevittnat av 3e part. Better safe than sorry... Har behövt visa ett par gånger, bland annat vid utreda från Schengen i München.

Det här är en sån grej som går utmärkt ända tills det inte går utmärkt och då kan det förstöra resan ganska ordentligt. Lika bra att ha med sig papper ifall det skulle behövas.

Har tex åkt en del till Sydafrika och innan 2019 när de ändrade reglerna så krävdes "Utdrag om folkbokföringsuppgifter med alla relationer" stämplat, även om båda föräldrarna var med, inget som kollades noga vid check-in/boarding men vi träffade två familjer som det blev totalstopp för i immigration för att de saknade papper.

Kopia av andra förälderns pass med medgivande tror jag man kommer långt med på de flesta resor, beställa personbevis är heller inget som kostar pengar om man vill ha en av de varianterna.

Även om de inte skulle behövas i teorin så kortar man nog ned processen väsentligt ifall det skulle börja ifrågasättas saker.

Jag tror det skulle underlätta om man får frågan och någon önskar att kontrollera. Jag var i Dubai med dottern via Doha då hon var 6 år utan intyg. Passkontrollen i Köpenhamn frågade henne på utresan "...och du vill gärna resa med pappa?". Sen bad de faktisk om ursäkt och sa att de jo skulle kolla om allt var okay när yngre barn reser med ensam förälder. Och sen hem från Doha til Köpenhamn frågade cabin service director ombord på Qatar Airways mig "And where is the mother?" - jag hade ett bra svar och sen var servicen over-the-top resande i business class. Jag skulle nog fixa till intyg nu om jag skulle resa med ett barn i den ålder igen. Nu är hon 13 år och vi ska till konsert i London i Juli bara hon och jag, och tänker inte det är relevant med intyg längre.

Kan varmt, av personlig erfarenhet, rekommendera dig att ha med ett sådant intyg. Ska inte gå in på detaljer men som tidigare nämnt är detta en sån sak som inte alltid behöver ha betydelse men när nån väl frågar eller gränspolis kräver ett intyg så är man väldigt glad att ha ett med sig. Tro mig ;)

Fixa ett intyg så är ni säkra men jag har rest (framförallt till USA) med min sambo och mina styvsöner flertalet ggr utan problem. Dessutom har styvsönerna sin pappas efternamn.

Toppen