Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Det är inte alls det jag försöker peka mot. Business inom Europa är här för att stanna hos SAS, men sin vana trogen har man lagt upp till en högre ambitionsnivå än vad man har uthållighet att leverera på långsiktigt. Vi kommer se att man går över till en KLM-nivå på produkten efter ett tag spår jag.

Införandet av Economy Extra kommer komma som ett svar på vart marknaden rör sig, och intäktsfallet när kunder går från dagens plus till minus light.
Varför inte tvärtom?
Om vi gissar i motsatt riktning...produlten blir oerhört populär bland både affärsresenärer och privatpersoner. Varma handdukar, vanligt porslin och filtar/kuddar på de längsta linjerna. Om tre år utses SAS till bästra businessclass i norra Europa efter att ha anlitat Do & Co som cateringfirma och infört särskilda kockar ombord

Varför inte tvärtom?
Om vi gissar i motsatt riktning...produlten blir oerhört populär bland både affärsresenärer och privatpersoner. Varma handdukar, vanligt porslin och filtar/kuddar på de längsta linjerna. Om tre år utses SAS till bästra businessclass i norra Europa efter att ha anlitat Do & Co som cateringfirma och infört särskilda kockar ombord
I grunden är jag optimist, så jag håller också tummarna för detta.

Jo, jag vet och det beror på att SAS har nollat alla lägre bokningsklasser i Plus efter den 1/10 - möjligen för att personer som bokar Plus efter den 1/10 hamnar i business och därför så prissätter man Plus efter den 1/10 för att motsvara vad det kommer att kosta i business. Det är bara en teori förstås men att alla lägre bokningsklasser i Plus skulle vara nollade även så långt fram som mars 2026 av någon annan anledning verkar osannolikt.
Kollade på Bryssel och London och ser att alternativet SAS Plus Smart är borta.

Mellanskillnaden verkar vara på runt 1500 kr, vilket jag inte tycker är så farligt.

Bokar man en Go och väljer ett stort antal extratjänster (mat, fasttrack) som kostar nån eller några hundralappar styck så blir det mycket pengar till slut. Vissa priority-tjänster erbjuds inte till Go, men jämförde då vad motsvarande skulle kunna kosta på andra flygbolag. Då får jag en mellanskillnad på runt 1000 vilket jag tycker är ett acceptabelt pris.

När Business kommer får man även ett tomt säte som i dagsläget skulle kosta 5-700 kr. Därför ser mellanskillnaden som visas idag ok ut.

Skulle SAS chockhöja priserna (t ex tredubbla mellanskillnaden) så hade jag börjat bojkotta SAS. Ser man t ex på Lufthansa så skiljer det runt 3500 mellan Economy och Business.

Jag skriver min profetia här så är den dokumenterad. Nedan vad jag tror kommer hända gällande biljettstruktur (namnen som marknadsavdelningen kommer på har jag ingen aning om). I princip kommer resenärer som idag åker i Plus Smart för en billig peng privat eller Plus Pro via jobbet båda hamna i ekonomiklass istället: "Affärsklass Smart" kommer ha för hög prisskillnad gentemot ekonomi och "Affärsklass Pro" kommer inte tillåtas av resepolicyn.

Valde att dokumentera pris Tallinn-London Heathrow eftersom det ej finns något direktflyg där med de tre allianserna, så är en intressant jämförelsesträcka. Idag är skillnaden hos SAS mellan lägsta pris och Plus €71 eller €46 från Go Smart till Plus Smart, det kommer med all säkerhet stiga.

BiljettReglerProfetiaLägsta pris idag TLL-LHR
Go LightOmbokningsbar avgift
Ej återbetalningsbar
Förblir€79
Go SmartOmbokningsbar avgift
Ej återbetalningsbar
Förblir€104
Go ProOmbokningsbar
Återbetalningsbar
Ny biljettklassN/A
Plus SmartOmbokningsbar avgift
Ej återbetalningsbar
Förblir men till högre pris som affärsklass€150
Plus ProOmbokningsbar
Återbetalningsbar
Förblir men till högre pris som affärsklass
€185

Sök och kolla biljetter efter 1 oktober, de generösa plusbiljetterna är borta och man måste i snitt räkna med en mellanskillnad på runt 1500 kr.

Istället för att flyga ekonomi skulle jag hellre välja Norwegian som säljer tillval som premium måltider, fasttrack och likvärdiga tjänster som SAS tillhandahåller i Plus och ändå få den biljetten billigare än SAS nya businessklass (om det är nu det som står under Plus på biljetten efter 1 oktober). Så om SAS ska ha dessa priser i fortsättningen blir det Norwegian i fortsättningen. Lounge går man dock miste om på Norwegian.

Dessutom verkar Norwegian vilja satsa på Arlanda medan SAS koncentrerar sig på Kastrup. Tror SAS skjuter sig själva när de slopar de billiga Plus-biljetterna samtidigt som Norwegian erbjuder liknande Plus till ett betydligt förmånligare pris.

Hade jag varit arbetsgivare så hade jag kanske bokat billigaste Norwegian-biljett, sen kan de anställda själva lägga till de extratjänster de vill ha och betala.

Att det blir en höjning är inget snack om saken, alla måste betala för en extraplats som redan idag kostar runt 700 kr.

Ska SAS låta platser gå tomma kostar det ju givetvis och kunden får stå för notan. En tom plats är en kostnad som man brukar säga.

Nu blir det upptill bevis för SAS; kommer de kunna övertyga kunderna att betala mera för att få resa bättre eller kommer fler gå över till Norwegian istället, som försöker sälja alla platser för att hålla nere priserna men ändå kunna erbjuda ganska bra service? Dessutom är det så att redan idag finns det en rad destinationer som Norwegian flyger direkt från Arlanda men inte SAS.

Last edited:
Nu finns en uppdaterad sida på SAS.se :)

Screenshot_20250421_170704_Samsung Internet.jpg

Go, Plus och business blir Economy, Premium och business.

Edit. Flex erbjuds inom samtliga klasser
Edit 2. Undra om det blir gardin mellan business och premium/economy?

Last edited:
Jag reser nog gärna i business om jag får välja bort champagne eller om det är något annat överflödigt som ingår. Bara det handlar om hundralappar.

Jag reser nog gärna i business om jag får välja bort champagne eller om det är något annat överflödigt som ingår. Bara det handlar om hundralappar.
Ingen är tvingad att ta champagne. ;)
Hundralappar jämfört med vad, Swiss business? Premium och nuvarande Plus kommer säkert inte skilja mkt i pris (sedan får man väl se hur serviceupplägget blir jmf med dagens).

Toppen