Just den där siffran på 70% har väl kraftigt dementerats av bland annat Air Canada, som står för en rätt så stor del av trafiken på de rutterna och dessutom troligen en större andel av de som faktiskt låter bli att boka. De verkar snarare tala om 3-5%. Vilket i sig också är väldigt dåligt, i en ekonomi där alla "hade tänkt sig" att det snarare skulle ökat. Men vilket också ganska väl matchar med hur mycket flygbolagen dragit ner på avgångar som svar pådet.Det har varit ett antal artiklar om att efterfrågan Canada-Usa minskat (-70% är siffran i rubriker).
Håller med om att det är oroande och att man får fundera över riskerna. Men samtidigt har jag svårt att se vad de har att vinna på att stoppa gemene svensk som ska på en weekend i USA. Supersmidig och trevlig gränskontrollant när jag anlände på SFO i månadsskiftet februari/mars, men så är ju inte alltid fallet och det kan ju ändras fort...Det har varit ett antal artiklar om att efterfrågan Canada-Usa minskat (-70% är siffran i rubriker). Mång artiklar med varningar, nyss detta på sr
![]()
Turister i USA blir inlåsta: ”Se över vad du har i din telefon” - Nyheter (Ekot)
Senaste veckorna har det kommit en rad rapporter om resenärer från Europa som har stoppats och frihetsberövats på väg in i USA.Barney Fyman, advokat ...www.sverigesradio.se
Jag tänkte tidigare att det kunde vara kul om priserna kollapsar, men nu är jag bara orolig. Jag skulle inte göra en MR till us nu. Har en 3-dagars resa i maj och kommer nog att avboka. Redan tidigare har det varit otrevligt om man har otur och nu har de alltså fått riktlinjer om att aktivt arbeta för att hitta något att frihetsberöva på.
Du menar som när folk har skrivit fina reserapporter från bland annat Shanghai och Hongkong? För en ska skall man ha klart för sig även fast det just nu är svajigt på presidentposten. USA är fortfarande och demokrati, och vad tex diktaturer gör mot oliktänkande, både sin egna befolkning och utlänningar, är betydligt värre.Jag för min del hoppas på en grafisk reserapport från någon tondöv BC-medlem som tror att USA är ett normalt resmål.
Det kan förstås bli utmaningar med foto inifrån förvaret i El Salvador men ställ upp för oss andra...
Håller med om att det är oroande och att man får fundera över riskerna. Men samtidigt har jag svårt att se vad de har att vinna på att stoppa gemene svensk som ska på en weekend i USA. Supersmidig och trevlig gränskontrollant när jag anlände på SFO i månadsskiftet mars/april, men så är ju inte alltid fallet och det kan ju ändras fort...
Är på ett sätt glad att jag inte planerar USA inom närmaste tiden så att man får avvakta och se hur detta utvecklar sig innan det ev blir aktuellt med nästa resa dit.
Har funderat över ovan i ljuset av att jag själv bestämt mig för att inte resa till USA under överskådlig framtid, om jag inte måste via jobbet, samtidigt som jag har längre resa till UAE-planerad och var en vecka i Shanghai nyligen. För egen del är det nog till stor del "känslan" som spelar in, attityden som regimen ger uttyck för gentemot Europa och sättet (och hur det uttrycks) de agerar på gör att jag blir väldigt osugen helt oaktat att det är en demokrati.Du menar som när folk har skrivit fina reserapporter från bland annat Shanghai och Hongkong? För en ska skall man ha klart för sig även fast det just nu är svajigt på presidentposten. USA är fortfarande och demokrati, och vad tex diktaturer gör mot oliktänkande, både sin egna befolkning och utlänningar, är betydligt värre.
Jag för min del hoppas på en grafisk reserapport från någon tondöv BC-medlem som tror att USA är ett normalt resmål.
Det kan förstås bli utmaningar med foto inifrån förvaret i El Salvador men ställ upp för oss andra...
Fast allt måste inte vara så svartvitt och objektivt hela tiden. Jag var i USA för en månad sedan och har inte själv valt att bojkotta (även om jag är osäker på om jag skulle åka i dagsläget). Men för mig är det ändå rätt logiskt att det blir mer naturligt att avstå från resor till ett land som gått från att ha jämförelsevis bra relationer med Europa till att det rapporteras om att turister stoppas vid gränsen, jämfört med länder som kanske inte är demokratiska men där man som turist kunnat resa runt utan problem i flera årtionden och där inget "nytt" problematiskt rapporterats på länge. När nya problematiska situationer för turister rapporterats skapar det en osäkerhet som man kanske inte är beredd att riskera.Om USA stämmer in på kriterierna för ett land man inte kan besöka p.g.a. dess politik försvinner den absoluta majoriteten av länder i världen från listan som går o besöka. Förutsatt det är en objektiv åsikt dvs.. Nej men USA går bort som andra sagt p.g.a. prisläget som är helt absurt.