Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Jo, jag har tänkt samma sak gällande SAS. Men även t.ex. BA och Virgin Atlantic har ju väldigt stort fokus på UK-USA och har båda minskat sitt utbud till Asien på senare tid. BA har dessutom retat upp de flesta av sina trogna BAEC-medlemmar med sitt nya BAC-program (premiär idag!) med absurt höga spendkrav, och enbart genvägar tillgängliga i USA och UK. Så om sura BAEC-statusmedlemmar letar nytt flygbolag och dessutom det totala resandet till/från USA minskar, kan det nog börja bli svettigt för BA.
OMAAT hade en text igår om sjunkande efterfrågan för Virgin Atlantic men konstigt nog var det främst minskning från USA och inte från UK. Kom någon signal om minskad efterfrågan från Delta med häromveckan (men vet inte om de vara specifika gällande att det rörde transatlantiska flygningar).

OMAAT hade en text igår om sjunkande efterfrågan för Virgin Atlantic men konstigt nog var det främst minskning från USA och inte från UK. Kom någon signal om minskad efterfrågan från Delta med häromveckan (men vet inte om de vara specifika gällande att det rörde transatlantiska flygningar).

VS borde satsa på tex BKK, SGN, CGK om trycket minskar på US. Eller är Asien inte så efterfrågat från UK?

Jag har tänkt på detta,det känns som SAS har lagt för många ägg i USA korgen liknande som Finnair hade hade vid pandemin och Rysslands anfall på Ukraina allt för många destinationer i Asien
Finnair lyckades hyra ut några maskiner till Qantas, men den affären är avslutad nu, samt på några Europa linjer kör man nu med A330/350.

Med en orolig/osäker värd kommer kundunderlaget markant minska även från USA.

Spännande att se hur codeshare mellan SAS och Delta kommer att se ut på USA, och när kommer SAS att överge EWR?

Bor inte i Europa men liknande trend har ju pågått länge här ifrån Kina till USA. Antal flighter som gick mellan Kina/HK och USA har ju minskat drastiskt jämfört med pre-Covid. Betydligt färre amerikaner här i Hongkong också.

Själv har jag alltid haft jätteroligt på mina USA resor, varit i många olika delar av landet, road-trips osv. Men nu på senaste västkust roadtrippen konstaterade iaf jag, oavsett Trump och alla korkade utspel att jag är nöjd med USA resandet. Av den enkla anledningen att det är alldeles för dyrt. Jag får två fina Europa resor eller 3 fina Asian resor till priset av en USA resa, det är helt enkelt inte värt det. Om jag va fullständigt ekonomiskt oberoende hade jag nog åkt någon enstaka gång till USA fortfarande men i och med att pris spelar roll är jag för överskådlig framtid klar med att besöka USA.

Med tanke på situationen både i öst och väst kanske vi nu får se SAS gå över till ett Afrikafokus :cool::cool: Hoppas på CPH-JUB

• Gilla
Reactions: Gus
Det har varit ett antal artiklar om att efterfrågan Canada-Usa minskat (-70% är siffran i rubriker). Mång artiklar med varningar, nyss detta på sr

Jag tänkte tidigare att det kunde vara kul om priserna kollapsar, men nu är jag bara orolig. Jag skulle inte göra en MR till us nu. Har en 3-dagars resa i maj och kommer nog att avboka. Redan tidigare har det varit otrevligt om man har otur och nu har de alltså fått riktlinjer om att aktivt arbeta för att hitta något att frihetsberöva på.

Toppen