Senaste nytt

[Semi-live] "This is not a goodbye, my Starling, it is a thank you", eller "Thornado vs the volcano"

När SAS inför business inom Europa så hoppas jag verkligen inte att de inspireras av detta servicekoncept. Vad är det för fel på att använda en serveringsvagn??? Jag förstår att det kan finnas en tanke om att det känns mer "premium" att komma ut med all servering individuellt till alla, och det kanske funkar bra om det är två rader business, men med 6 rader som nu så var det ett sjukt springande i kabinen. Först skulle beställning på mat tas upp, sen skulle dryck serveras och då kom de först ut med en påse snacks samt tog upp beställningen för en sida av en rad (typ 1A+C osv) och sen kom de ut med deras dryck på en liten bricka innan de gick tillbaka och hämtade snacks till nästa sektion och tog deras beställningar. Med 6 rader C betyder det att de behövde springa fram och tillbaka minst 24 gånger bara för att servera dryck (fler i verkligheten då de ibland behövde gå flera gånger om någon ville ha vin också). Sen fortsatte det så med servering av varje persons mat, påfyllning av dryck, undandukning, servering och avdukningav te/kaffe osv. De måste absolut ha sprungit fram och tillbaka minst 100 gånger under resan. Sitter man då på gångplats någorlunda långt fram så var det ett ständigt kaos bredvid sig. Värst förstås för stackaren som satt på 1C då han inte har bulkhead framför sig hela vägen utan öppningen till galley börjar framför hans säte.

Dessutom, gardin i all ära, men springer man fram och tillbaka så där hela tiden så måste man kanske inte dra undan och sen dra för igen varje gång man passerar. Hade de glömt att tanka i Zürich så hade vi ändå kunnat flyga med hjälp av allt flaxande i gardinen.

En annan liten spännande sak på flighten NRT-ZRH var denna kontakt för hörlurarna. Kontakten/uttaget såg något annorlunda ut än den adapter jag har för mina Bose-lurar, så kunde inte använda egna utan var tvungen att använda de som Swiss tillhandahöll. Har aldrig varit med om att uttaget varit något annat än antingen det som jag har Bose-adapter för eller ett vanligt 3.5mm.

9a58c1f45ac44ed41a924de4d0186a58.jpg

Jag undrar om det är likadant i economy... I business är det ju ändå OK att använda deras lurar, men hade jag åkt economy hade jag blivit rätt så besviken om jag inte hade kunnat använda egna.

Hope sweet home. Nu är jag hemma och ska bli skönt att sova en stund innan det är dags att åka till kontoret imorgon bitti.

Tack till alla som följt med på denna resa.

Ett par reflektioner. Man kan ju konstatera att jag kommer definitivt att sakna Star Alliance i Asien och de många bra bolag och lounger de har där. Det känns som den del av världen där Skyteam är det största nedköpet.
Å andra sidan, om man ska försöka se lite positivt på det hel så har både denna resa och den jag gjorde för ett år sen varit fantastiska resor och det är inte säkert att jag hade kommit mig för att göra dem om jag inte hade känt behovet av att boka något innan övergången till Skyteam.

Toppen