Senaste nytt

Råd önskas: 2 år kvar till SAS Lifetime Gold som nybliven förälder

Vi vet inte om LTG finns kvar om två år...
Nej, det gör vi inte. Det har dock blivit avsevärt svårare att köpa sig ett guldkort för omkring 10tkr/år. Ändringen till business class inom Europa kommer troligen göra poäng genom flyg dyrare. Jag tror att det är ganska avsiktligt för att minska just tillväxten av LTG.
 
Hade lika kort tid kvar ,men valde att hoppa av Guld jakten.

*Det är en kraftig nedgradering med Skyteam.

*Försämning med Amex Elit kort

*Överskattade förmåner, res i C eller SAS+ och få i stort sett samma förmåner istället.
 
Skit i det. Fokusera på din nya pärla. När du har tid, ork och pengar att vilja resa kommer värdet på EBG ändå ha delvalverats så mycket att det inte är lönt!
Jag tänker närmast tvärtom vad gäller värdet. Trenden på sistone är att allt fler europeiska flygbolag gör det allt svårare att uppnå status (på sistone bl.a. Miles and More, Finnair, BA, Iberia...), och devalveringar gäller framför allt värdet av poängen (Miles and More igen...; förutom att sämre tillgänglighet på long haul business/first dessutom verkar gälla hos väldigt många bolag). Framöver tror jag därför att det kommer att bli svårare att uppnå guldnivån, och därför borde det vara en bra idé att se till att säkra den medan man fortfarande kan göra det till ett överkomligt pris. Med SAS återinförande av business class inom Europa, lär det dessutom bli betydligt dyrare att köpa biljetter med "bekvämligheter inkluderade" än förr.

Jag utgår alltså från att LTG kommer att "honoreras" om/när Eurobonus går upp i Flying Blue om några år. Däremot så återstår det väl att hur de som då som "är på väg" men inte klara kommer att hanteras.

När det däremot gäller "nya flygnördar" håller jag med om att det i allt högre utsträckning inte går att "räkna hem" statusjakt för dess egen skull, eftersom detta hos många bolag är alldeles för dyrt jämfört med vad det rimligen är värt för de flesta. Men i Eurobonus är ju status fortfarande så lätt och billigt att uppnå, att det kan vara värt att skaffa EBG.
 
V
Jag tänker närmast tvärtom vad gäller värdet. Trenden på sistone är att allt fler europeiska flygbolag gör det allt svårare att uppnå status (på sistone bl.a. Miles and More, Finnair, BA, Iberia...), och devalveringar gäller framför allt värdet av poängen (Miles and More igen...; förutom att sämre tillgänglighet på long haul business/first dessutom verkar gälla hos väldigt många bolag). Framöver tror jag därför att det kommer att bli svårare att uppnå guldnivån, och därför borde det vara en bra idé att se till att säkra den medan man fortfarande kan göra det till ett överkomligt pris. Med SAS återinförande av business class inom Europa, lär det dessutom bli betydligt dyrare att köpa biljetter med "bekvämligheter inkluderade" än förr.

Jag utgår alltså från att LTG kommer att "honoreras" om/när Eurobonus går upp i Flying Blue om några år. Däremot så återstår det väl att hur de som då som "är på väg" men inte klara kommer att hanteras.

När det däremot gäller "nya flygnördar" håller jag med om att det i allt högre utsträckning inte går att "räkna hem" statusjakt för dess egen skull, eftersom detta hos många bolag är alldeles för dyrt jämfört med vad det rimligen är värt för de flesta. Men i Eurobonus är ju status fortfarande så lätt och billigt att uppnå, att det kan vara värt att skaffa EBG.
Jag önskar jag kunde vara lika optimistisk som du är. Jag tror snarare att värdet på guld kommer delvalveras rejält. Vi ser tecken på att Pandion nu lyfts fram mer vilket jag tror innebär att den snart kommer få formella intjäningskrav för att likna Flying Blue.

Jag är inte alls säker på att livstidsguld kommer bli en grej hos Flying Blue. Det kommer göra väldigt många guldkortsinnehavare på Flying Blue arga. Och Platinum for life blir det absolut inte. Man ska komma ihåg att lifetime i lifetime gold anspelar på programmets livslängd, inte statusinnehavarens.

Jag hoppas jag har fel och du har rätt eftersom jag själv landar på lifetime i år dessutom. Men jag tror vi istället ser en gradvis reducering av perks.
 
V

Jag önskar jag kunde vara lika optimistisk som du är. Jag tror snarare att värdet på guld kommer delvalveras rejält. Vi ser tecken på att Pandion nu lyfts fram mer vilket jag tror innebär att den snart kommer få formella intjäningskrav för att likna Flying Blue.

Jag är inte alls säker på att livstidsguld kommer bli en grej hos Flying Blue. Det kommer göra väldigt många guldkortsinnehavare på Flying Blue arga. Och Platinum for life blir det absolut inte. Man ska komma ihåg att lifetime i lifetime gold anspelar på programmets livslängd, inte statusinnehavarens.

Jag hoppas jag har fel och du har rätt eftersom jag själv landar på lifetime i år dessutom. Men jag tror vi istället ser en gradvis reducering av perks.

Du har å andra sidan inte varit optimistisk sedan jesus gick på vatten.
 
Man blir lite luttrad när ens analyser i många fall visar sig stämma.

Men du, vi kanske kan ligga lite lågt med personangrepp och så?

Det är väl mer åsiktsangrepp.
Fast å andra sidan så är en åsikt väldigt personlig.
Själv ser jag potentiella fördelar när kreti och pleti rensas ut.
Ett halvårs prenumeration på kattmat ska inte ge folk guldkort.
Dessa gratisfolk försvinner och man slipper trängas med dessa i loungen och awardresor blir tillgängliga även för de som har gjort sig förtjänta av dessa.
 
Tack för alla rekommendationer och tips!

Det verkar faktiskt genomförbart att uppnå guldstatus under de kommande två åren trots mitt minskade resande

Min strategi blir:
• Månatligt köp med Mastercard Premium → 500 poäng/månad
Totalt: 6 000 poäng

• Optimera användningen av American Express Elite → uppskattningsvis 20 000 poäng

• Conscious Traveler:
- Se videoklippet + köpa 9-pack tvättlappar vid starten av den nya intjäningsperioden
- Upprepa samma aktivitet vid årsskiftet
Totalt : 10 000 poäng

För de återstående 9 000 poängen kommer jag att bevaka kommande kampanjer, exempelvis Friends & Family erbjudanden.
 
Tack för alla rekommendationer och tips!

Det verkar faktiskt genomförbart att uppnå guldstatus under de kommande två åren trots mitt minskade resande

Min strategi blir:
• Månatligt köp med Mastercard Premium → 500 poäng/månad
Totalt: 6 000 poäng

• Optimera användningen av American Express Elite → uppskattningsvis 20 000 poäng

• Conscious Traveler:
- Se videoklippet + köpa 9-pack tvättlappar vid starten av den nya intjäningsperioden
- Upprepa samma aktivitet vid årsskiftet
Totalt : 10 000 poäng

För de återstående 9 000 poängen kommer jag att bevaka kommande kampanjer, exempelvis Friends & Family erbjudanden.
De 9 000 poängen blir kanske billigare, åtminstone om man sätter pris på sin tid, genom att betala 150k i räkningar med Amex Elite via tjänst för det.
 
Toppen