Senaste nytt

Råd önskas: 2 år kvar till SAS Lifetime Gold som nybliven förälder

Hej,
Jag befinner mig endast 2 år från att uppnå Lifetime Gold hos SAS. Min nya kvalificeringsperiod startar den 1 juli.

Jag har nyligen blivit småbarnsförälder, vilket kommer att begränsa mitt resande under de kommande åren. Jag innehar både American Express Elite och Mastercard Premium kortet.

Skulle uppskatta råd om hur jag mest effektivt kan uppnå guldstatus under de närmaste två åren med dessa nya förutsättningar
Är det bästa/enda alternativet att maximera användningen av Amex-kortet och därefter försöka hitta rabatterade Business Class biljetter till nästa vår?

Om jag inte varit så nära Lifetime Gold hade jag förmodligen inte lagt ner tid/pengar på detta

Tacksam för tips och rekommendationer!

Som andra sagt, Concious Traveler, Mastercard Premium och Amex för spend, och sen kan det ju hända att det behöver flygas lite också. Bäst utdelning i poäng vs tid tenderar att vara att resa i Plus Bio till någonstans i Europa (typ Polen) med en anslutning. Åtminstone sista resan innan LTG kanske lillen kan få följa med också för en bra start mot eget premiumresande och LTG.

(Nu när jag skriver detta så inser jag ju dock plötsligt att Plus i Europa ska försvinna och bli business. Antagligen kommer det finnas kvar något liknande Plus Bio fast för business gällande poängintjäning, men risken är väl stor att det kommer bli dyrt. Då kanske Go Bio är näst bästa alternativet, kommer dock kräva någon fler resa.

Hej,
Jag befinner mig endast 2 år från att uppnå Lifetime Gold hos SAS. Min nya kvalificeringsperiod startar den 1 juli.

Jag har nyligen blivit småbarnsförälder, vilket kommer att begränsa mitt resande under de kommande åren. Jag innehar både American Express Elite och Mastercard Premium kortet.

Skulle uppskatta råd om hur jag mest effektivt kan uppnå guldstatus under de närmaste två åren med dessa nya förutsättningar
Är det bästa/enda alternativet att maximera användningen av Amex-kortet och därefter försöka hitta rabatterade Business Class biljetter till nästa vår?

Om jag inte varit så nära Lifetime Gold hade jag förmodligen inte lagt ner tid/pengar på detta

Tacksam för tips och rekommendationer!
Flyga med spädbarn är ju gratis.
Passa på

Först - grattis!
Utöver kreditkorten du listade, tvättlappar (för att få conscious traveller) och kläm in en långhelg om hemmet tillåter med SAS longhaul i plus på F&F-kampanjer (utan barn för sinnesron). Då bör du hamna väldigt nära guld.

håller med övriga kring resande och kort (amex företrädesvis o MC en gång/mån.)
Lite mer konkreta tips, ha koll på kampanjer kring jul om dubbla poäng för flyg och gör antingen en semesterresa alt en MR. Om du har snäppet för få poäng i maj/juni 2026 så kan betalo vara behjälpligt för att få ihop det sista.
Sedan har vi ibland delat upp att vi (fru+barn) flyger för poäng medan min man tjänar nya poäng genom cashade biljetter på samma resa.
Två år går väldigt snabbt och ha LTG med lounge access och extra bagage - med ett barn - är bara det guld värt.

Toppen