Senaste nytt

[Semi-live] "This is not a goodbye, my Starling, it is a thank you", eller "Thornado vs the volcano"

Som tur är så gick jag inte genom passkontrollen alltför tidigt då Austrians lounge här till.min förvåning stängde redan kl 14.

9cdd63904918105248f973a02d053c94.jpg

Ägnade istället tiden fram till boarding till att lyssna på svenskt VM-guld och -brons via Radiosporten.

Dagens andra fågel.

971e5b693cf0fbb866f58ad727010857.jpg

Min plats de kommande 10-11 timmarna.

8f0ceb97c4858041671c2e04c70dca9f.jpg

Tyvärr glömde jag bort att förboka mat från den utökade menyn som gäller om man gör det (kollade på menyn när bokningen öppnade, men kunde inte bestämma mig då och sen glömde jag bort det tills det var försent). Nåja, jag ska nog hitta något ätbart i ordinarie menyn också och efter tre semlor så kanske det till och med finns de som skulle hävda att jag inte skulle dö av svält ens om jag inte åt något ombord.
Jag är dock inte villig att ta den risken.

Kvällens meny:
6623da4538f64ea59261355325abfd49.jpg

30852f86853b2b2470d91212c610fe0f.jpg

4858abdf2b517f8982f20cb25b78d01a.jpg

Nu har jag även fått min pyjamas. Uppenbarligen tyckte hon jag såg lite tjock ut efter semlorna och undrade om L räckte eller om jag behöver XL.

3c5510772346e45c3037acf76c5dc5cb.jpg

Dryckmeny
f2a976988b4f12652e15229b452c2e0e.jpg

9bf5cfc64772434afb82db44650ed57a.jpg

Innan avgång går de runt och tar upp alla beställningar av mat och dryck för både middag och frukost. Det är ju förstås effektivt, framförallt för frukosten, men jag måste säga att jag gillar vagnen hos SAS där man kan se de olika rätterna.

Sov extremt gott efter middagen och vaknade av att kaptenen berättade att vi skulle påbörja inflygningen mot Bangkok om 10 minuter, så då var det bara att skynda sig att byta om från pyjamas och packa ihop sina saker.

Denna flight fortsätter ju till Taipei, men alla behöver kliva av här och som jag uppfattade skulle boarding mot Taipei börja om ca 2 timmar.
För oss som skulle stanna i Bangkok så var immigration extremt snabb (inte en enda person i kö före mig och jag var landside 10 minuter efter att jag klev av planet. Tog ut lite kontanter och begav mig sen in mot stan. Google maps visade mycket trafik och jag har inte så mycket packning, så jag satsade på tåg/tunnelbana istället för Grab. Skyltningen mot expresslinjen är lite tveksam. Det är lätt att följa skyltarna mot tågen tills man kommer fram till "Express Line", men sen fanns det bara en liten skylt som pekade mot Express Line. Fick gå ganska långt genom öde korridorer där inte alls många andra personer fanns, utan någon ytterligare skyltning, så undrade om jag verkligen gått rätt. Till slut kom jag dock fram.

En smidig tågresa senare så var jag framme vid mitt hem de kommande tre nätterna, Sofitel SO Bangkok, där jag bodde även på min förra resa, och som nog är mitt favorithotell av de jag bott på. Tack vare Accor Signature så har jag återigen lyckats bli ALL Platinum, så behövde inte boka Club room för garanterad lounge access. Som vanligt smidig incheckning i loungen (även om de hade problem att få sin kreditkortsläsare att funka) med den klassiska lila välkomstdrinken.

742dc7134eae5520a21c6ad981a90127.jpg

Ett tack till [mention]Napapijri [/mention] för hjälpen med denna bokning via Accor HERA-programmet (liknande Virtuoso etc men specifikt för Accor). Genom att boka via honom så fick jag ett "bo tre nätter, betala för två"-erbjudande (detta var en flexibel rate, så nightly rate något högre än om jag bokat förbetald rate själv, men med tredje natten gratis så sparade jag ändå en dryg tusenlapp på detta). Får även 100 USD i hotel credit att använda på restaurang/spa/etc. I teorin även lite ytterligare förmåner som gratis frukost och uppgradering, men de har jag ju redan som platinum (uppgraderades en nivå, så ingen "double dip" I uppgraderingarna).

32d4e4f51d261d19d857c4cd46cf8cc7.jpg

0f453ff7c0c46b9591c4399548ce81e7.jpg

Även om jag gillar hotellet mycket så tänkte jag att den här gången ska jag ändå ta mig utanför lite fler gånger. Så började med att gå ett kvarter bort till en lokal restaurang som hade fått bra omdömen. Grön curry (kyckling) och en vattenmelonsmoothie. Curryn var stor nog att den hade kunnat r öl cka till två personer utan problem.

12a886bdfb6c62dae947424757dc23ec.jpg

Kort tupplur efter det o h sen var det dags för afternoon tea I loungen.

Is w
bcb5f7b9ddbd3edda3aa03b77b60b562.jpg

Bra utbud, även om de hade lite svårt att leverera mitt te (först fick jag svart kaffe).

När jag kom tillbaka till rummet hade min välkomstgåva levererats.

25403b7fb2d441151bc223947ca1a51b.jpg

Läget på Sofitel SO/ är lite so-so med tanke på bra utbud av mat och annat att göra i närheten, men en bra sak, framförallt som löpare, är att man har Lumpini park på andra sidan gatan. Alltså på med träningskläderna och över dit för dagens runda. Det är ju dock en bit över 30 grader och hög luftfuktighet, så det är lite påfrestande att springa. Kommande dagar ska jag nog försöka avklara löpningen innan frukost (även om det kommer vara varmt då också).

Åtminstone skönt att kunna slappa en stund vid poolen efteråt för att återhämta sig.

59dfd03970cacd66262659286d64478f.jpg

Efter poolen var det tillbaka till loungen igen för cocktail hour.
2bd59f93412096321339d70e9e9adc86.jpg

Då det blivit en hel del ätande kände jag att jag nog klarar mig utan en "riktig" middag, så jag stannade kvar i loungen ett bra tag och sen en sväng på gymmet och ett kvällsdopp.

Efter tre sköna dagar i Bangkok som mestadels tillbringats på och runtomkring hotellet (en utflykt till Sukhumvit), så inte så mycket att rapportera om här.

Tidigare har jag alltid sagt att detta hotell har något av de skönaste sängarna jag någonsin sovit i, har kännts som att ligga på moln. Nu vet jag inte om de bytt sängar eller om min kropp har förändrats, men tyckte sängen kändes väldigt hård och sov inte alls gott första natten. Pratade med personalen i loungen om det och blev erbjuden att byta rum. Fick nu ett blått rum istället, vilket är de rum jag bott i förut (rummen har har olika teman, earth element (blå), wood element (brun), water element (oklar färg), ett till som jag inte kommer ihåg) istället för det bruna jag fått nu. Såklart ingen större skillnad på sängen, men jag föredrar helt klart designen på de blå rummen, de känns större och öppnare (reser man med någon man inte vill vara för intim med så bör man dock ha i åtanke att det är väldigt öppet mellan sovrum och badrum och badkaret står väldigt öppet).

Sitter nu i loungen efter att ha checkat ut och intar sista afternoon tea här för denna resa innan jag ska ta en Grab till flygplatsen. Nu ska det flygas resans enda "fulflyg", så ska inte tillbaka til Suvrabama,,,, äh, ni vet vilken jag menar, BKK, utan jag ska resa från DMK istället. Blir ett nytt flygbolag för mig och destinationen i ett nytt land.

Det här var smidigt. Efter en snabb Grab-resa för strax under 400 baht kom jag fram till DMK. Har ju såklart ingen fast track eller liknande så var lite orolig för hur mycket köande det skulle bli? Men jag hade två personer framför mig till immigration (varav en hade en blå IKEA-kasse som handbaggage) och ingen person alls i kö till security.
Så var airside på nolltid.

Började med att gå till Coral Lounge som är direkt efter security.
6e7d98c55b888f105621e6196700fa0f.jpg

Nere i källaren och ganska mycket folk. Bemannad bar för de som gillar det. Kändes som att kocken kommer från Indien då det var fler indiska rätter än thai bland maten. Blev lite chicken biryani och ticka masala.

565b15d284b471af7c0364ed4e2a43c8.jpg

9dcddcec309a5606db3ce5b76ed3448d.jpg

Kändes inte alltför premium så efter en stund gick jag vidare mot den andra loungen jag har access till med PP, Miracle Lounge. De hade en disk nere i själva terminalen där de checkade in en i loungen och sen fick man gå upp själv (bara trappa, kanske det som gör att inte lika många orkade ta sig upp....). Betydligt lugnare och trevligare här.
Tydliga regler kring vad man inte får göra:

661ad2f70549ff6a13cbb7c668565be3.jpg

Maten här var inte jättemycket ner inspirerande än i den andra loungen, så jag känner mig inte så frestad att bryta mot regeln om "no takeaway".

edc0b6af6a3c23326dea43dcfc7dd2e1.jpg

7c519bd2f688f7d03dd693a5ac8ea124.jpg

Nu parkerad i denna stol i ett halvprivat bås. En timme till boarding.

7b7813e899ae7d93b913c8165c07c103.jpg

Kvällens fågel.

e5e35bfc0cab55204321e63f83932087.jpg

För att få den fulla LCC-uoplevelsen så har jag kvällen till ära ett mittsäte, 21E.

e7a20e3a6c1817e5c9f203b46ceeddef.jpg

Edit: mina fördomar om destinationen stärktes ytterligare av att tjejen som nu satte sig på 21D hade en yogamatta fastspänd på väskan. Vart är vi på väg?

När jag bokade en Grab igår såg jag förresten ett alternativ som jag inte sett i någon av de andra liknande apparna. Men kunde boka en chaufför utan bil, dvs någon som kommer och kör dig i din egen bil.

Kan tänka mig att denna service skulle kunna vara ganska populär på många ställen, framförallt på helgkvällar då personen kanske haft andra aktiviteter på dagen som krävt bil, men sen avslutat den på ett sätt som inkluderat konsumption av alkohol.
Problemet är väl att den i praktiken nästan kräver att man automatiskt även bokar en annan Grab åt föraren för att sen komma tillbaka till sin bil, så kostnaden bär ju bli dubbelt så hög, kanske ännu mer i länder där lönekostnaden är högre.

Hursomhelst, inte så dum tjänst.

Edit: mina fördomar om destinationen stärktes ytterligare av att tjejen som nu satte sig på 21D hade en yogamatta fastspänd på väskan. Vart är vi på väg?
Bali?
När jag bokade en Grab igår såg jag förresten ett alternativ som jag inte sett i någon av de andra liknande apparna. Men kunde boka en chaufför utan bil, dvs någon som kommer och kör dig i din egen bil.

Kan tänka mig att denna service skulle kunna vara ganska populär på många ställen, framförallt på helgkvällar då personen kanske haft andra aktiviteter på dagen som krävt bil, men sen avslutat den på ett sätt som inkluderat konsumption av alkohol.
Problemet är väl att den i praktiken nästan kräver att man automatiskt även bokar en annan Grab åt föraren för att sen komma tillbaka till sin bil, så kostnaden bär ju bli dubbelt så hög, kanske ännu mer i länder där lönekostnaden är högre.

Hursomhelst, inte så dum tjänst.
Bra! En typ av tjänst som även finns i Sydkorea (i allmänhet alltså). Där tar chauffören sig vidare själv (oftast kollektivt).

Toppen