Senaste nytt

Strawberry bokningsnummer

ekf

Medlem
Jag har noterat att det förekommer (minst) tre olika bokningsnummer för samma bokning för de flesta (alla?) av mina nuvarande och tidigare bokningar.

1: I klartext i mailet med bokningsbekräftelsen, 8 siffror
2: Om man hovrar över länken "Avbeställ din bokning" i bokningsbekräftelsen så att man ser länkadressen, 8 siffror (dock inte samma siffror som för punkt 1)
3: Om man fiskar upp bokningen i appen eller på hemsidan så förekommer ett nummer på formatet SEYYYS00XXXXX, där YYY varierar beroende på hotell och XXXXX verkar vara ett unikt nummer inom respektive hotellnummerserie.

Är det någon som lyckats dechiffrera om man kan få reda på en av dem om man har de andra?
 

intuition

Medlem
Min ovetenskapliga slutsats är att de dels är id-nummer från olika system, dels idnummer för olika saker. Dvs ingen relation mellan dem
De kallas olika saker också, reservationsid, bokningsnummer osv.
 

guwonder

Medlem
Min ovetenskapliga slutsats är att de dels är id-nummer från olika system, dels idnummer för olika saker. Dvs ingen relation mellan dem
De kallas olika saker också, reservationsid, bokningsnummer osv.

Ja. Strawberry-hotell har det nya Strawberry reservationshanteringssystemet. Vissa hotell har både det och ett äldre system. Det är utöver att vissa hotell ibland har andra bokningshanteringssystem tillsammans med Strawberry.

Det nya systemet har mer backend-anslutning och batchbearbetning över flera system med sina egna boknings-ID-arrangemang och bokningsidentifiering/matchning även med Strawbery-medlemskapskontoinformation. Det är därför ett gäng bokningar har flera ID.
 

ekf

Medlem
Tack för infon!

Det störande med upplägget är att man inte automatiskt vet vilket av numren som man ska använda sig av. Jag försökte igår kväll manuellt att få in en bokning i min app/profil, då det dröjde väldigt länge innan det hände automatiskt. Jag testade med de två numren jag kom åt via bekräftelsemailet, men det fungerade inte... Fick ett meddelande i stil med "Bokningen finns inte". Är rätt säker på att jag behövt numret som börjar med SE för det tidigare, men det går ju inte att se innan bokningen trillat in på profilen. Nu när den till slut trillade in i profilen så har jag ju inte behovet av att försöka igen...

Tycker nog att det är något de skulle kunna förbättra.. (Dvs att lista alla numren i bekräftelsen).
 

mbb

Medlem
Hej,

Det stämmer att vi har flera bokningsnummer idag. Vi opererar, precis som många andra i resebranschen, i en miljö med äldre legacysystem, där flera av systemen lanserades innan internet blev vanligt och innan vi alla började boka våra rum online. Vi arbetar med att modernisera detta och övergå till en modern miljö som bygger på molntjänster, ständig tillgänglighet och realtidsdata. Övergången är dock komplicerad och kräver att vi tar ett steg i taget.

Som flera av er har nämnt här i tråden, finns det både äldre och nyare delar som samverkar med varandra. Det finns batch-jobb och realtidskopplingar. De nummer som ser ut som SE018S0012345 är nya. I bakgrunden finns dock andra nummerserier som används av de äldre systemen. Vi är väl medvetna om att detta är förvirrande och arbetar aktivt med att konsolidera och standardisera dessa nummer.

Hoppas detta besvarar era frågor. Säg till om ni undrar över något mer i detalj.

/Martin
@Strawberry Tech
 

mbb

Medlem
Tack,
Kul och viktigt med ert engagemang. Jag vill bara poängtera att jag inte är någon officiell kundservice, men jag kan däremot svara på frågor kring tech och digital gästresa. Jag har nätverk för att eskalera internt, och följa upp större saker som inte fungerar. Låt oss testa hur det funkar, hoppas jag kan leva upp till förväntningarna.
 

hco

Medlem
Jag vill bara poängtera att jag inte är någon officiell kundservice, men jag kan däremot svara på frågor kring tech och digital gästresa. Jag har nätverk för att eskalera internt, och följa upp större saker som inte fungerar. Låt oss testa hur det funkar, hoppas jag kan leva upp till förväntningarna.
Absolut! Vi kanske kan mata lite buggrapporter till dig/er ;-)

(Engagerade kunder = gratis buggrapporter)
 

andreas

Medlem
Hoppas detta besvarar era frågor. Säg till om ni undrar över något mer i detalj.

/Martin
@Strawberry Tech

Hej Martin och välkommen hit!

Vi är många som saknar att se vilket rum man har blivit tilldelad som platinum (garanterad uppgradering) och guldmedlemmar (aktuell dag för incheckning). I nuläget så ligger samma kategori kvar som man bokat, även om man kan se på rumsnummer (dag för incheckning) att man uppgraderats till exempelvis svit.
Finns det några planer för att åtgärda så kategorin som syns i app/hemsida visar den tilldelade kategorin och inte den bokade så som det var tidigare?
 

hco

Medlem
Hej Martin och välkommen hit!

Vi är många som saknar att se vilket rum man har blivit tilldelad som platinum (garanterad uppgradering) och guldmedlemmar (aktuell dag för incheckning). I nuläget så ligger samma kategori kvar som man bokat, även om man kan se på rumsnummer (dag för incheckning) att man uppgraderats till exempelvis svit.
Finns det några planer för att åtgärda så kategorin som syns i app/hemsida visar den tilldelade kategorin och inte den bokade så som det var tidigare?
Mycket efterlängtat!

Och bara för att vara supertydlig till @mbb , det var så tidigare. Så det vore trevligt att återfå den funktionaliteten.
 
Toppen