Senaste nytt

Förändringar i codeshare samarbeten med SAS

Hachans

Medlem
Air Canada flyger YUL-ARN och YYZ-ARN på sommaren.


Med SAS utanför Star Alliance, kommer Air Canada att flyga mindre till Skandinavien nästa år?

Det beror väl på var deras kunder ska ta vägen. De allra flesta linjer som flygs av nordamerikanska bolag som tar ju horder av kryssningsturister till Skandinavien. De har ju CPH/ARN som sluthållplats.
 

mha321

Medlem
Efter att ha läst @Hachans notering i tråden om United var jag tvungen att gå in och kolla och noterar samma sak här - en anslutning LHR-ARN som var bokad på air Canada kod har automatiskt uppdaterats till att ha SK kod. Det intressanta är att den flighten är långt innan samarbetet faktiskt stängs.
 

SK989

Medlem
Det beror väl på var deras kunder ska ta vägen. De allra flesta linjer som flygs av nordamerikanska bolag som tar ju horder av kryssningsturister till Skandinavien. De har ju CPH/ARN som sluthållplats.
Har du någon egentlig källa på det eller är det en personlig uppfattning bara? Säger inte att du har fel men de gånger jag flugit med Delta och United mellan Arlanda och USA har det snarare varit fler svenskar än amerikaner ombord. En typ av resenärer som jag noterat i högre utsträckning på amerikanska bolag än t.ex. SAS till/från Sverige är ungdomsgrupper, typ idrottslag, scouter, etc.

Tar vi t.ex. Uniteds linje mellan New York och Arlanda så går ju den normalt till slutet av september (i vart fall i fjol) och så mycket kryssningar i Östersjön, annat än de vanliga färjorna till Finland och Baltikum är det väl inte i september. Och Delta har väl redan startat sin linje till Arlanda nu i april och det är väl knappast särskilt många kryssningar under våren.
 
Last edited:
Toppen