Senaste nytt

Lufthansa kommer erbjuda Status Match från EB till Miles & More

Mina reflektioner kring detta.

Finns det någon form av statistik över hur långsiktigt varaktiga statusmatchningar är?

Min gissning är att det är ytterst få statusmatchningar som överlever sitt 3e år. Troligtvis ganska få som faktiskt också överlever sitt andra år.
Jag tror att det oftast stannar vid en "ett-års-fluga". För att det ska vara långvarigt så krävs det ju faktiskt att man lägger om sitt resande, men jag tror att det fungerar ungefär som när man bantar. Man ändrar sina vanor ett tag, men till slut så återgår man till sitt vanliga beteende.

För att det överhuvudtaget ska ha en chans att fungera så måste ju Lufthansa stärka sin närvaro i Norden. Jag vet inte hur lätt det är.

Om jag ändå ska tillåta mig själv att spekulera så kan jag inte se många anledningar till varför man skulle vilja matcha Pandion alls. Som jag förstått det så baseras den nivån främst på spend hos SAS, inte hur mycket poäng jag flyger in hos andra partners. Om man spenderar så mycket på SAS redan, då ska det ju till något extra ordinärt för att man ska bryta det mönstret.

I övrigt så tycker jag inte att det är mer än rimligt att både EBG och EBD matchas mot Senator. I början av tråden fanns en länk som påstod att det skulle vara generös matchning. Jag vet inte om en challenge kopplad till matchningen skulle anses vara generöst. Jag tycker inte det i alla fall.

Om man dessutom redan känner till att det varit "lätt" att tjäna in ett EBG eller EBD utan att behöva flyga så förstår jag inte varför man alls skulle vara intresserad av att statusmatcha dessa "resenärer" om inte man faktiskt ändå anser dem vara viktiga på riktigt, även om de inte flyger 4 longhaul om året.

Jag tror att SAS resenärer är mycket viktigare för Lufthansa än vi tror. Lufthansa har ett mycket större långdistansnätverk än vad SAS har, men många påbörjar sin resa med SAS ner till Frankfurt eller Munchen för att sedan fortsätta med Lufthansa. Av de långdistansflygningar som Eurobonusmedlemmar gör och inte utförs av SAS, tror jag att över 80% utförs av Lufthansagruppen. Det är ett stort tapp om det flyttas till KLM/AirFrance istället.

Nordbor är ett resande folk som gillar att flyga långt.
 
Last edited:
Toppen