Senaste nytt

Lufthansa kommer erbjuda Status Match från EB till Miles & More

ELOS

Medlem
Det kommer vara rak matchning SK EBG - LH G. Giltighetstiden är ett år också för LH G. HON kommer inte vara aktuellt. Diamond nivå spelar ingen som helst roll i detta sammanhang. De flesta som statusmatchar kommer inte flyga drygt 4 interkontinentala business flighter per år inkl. intrakontinental Europa anslutning som krävs för att förlänga LH G (Senator) ytterligare ett år, så det blir snart en "självsanering". Innan kunde man mot en avgift på ca 2000 Euro förlänga Senator status ett år men detta har försvunnit i "uppgraderingen" av Miles and More programmet per 2024-01-01.
 

fcx

Medlem
Om det är allmänhetens fria åkning så kan ju jag också ge mig in i spekulationerna, och jag tror att ett matchningserbjudande ser ut så här:

* Statusen hos SAS matchas omedelbart till M&M, det blir inget krav på att ha någon bokad resa med dem.
* Statusen gäller 6 månader (halva kvalperioden inom M&M).
* Gränsen för att återkvala till statusen halveras första året.
* EBG matchas mot FTL. EBD+ matchas mot Senator.

Bakgrunden till detta är att Lufthansa vill ge ett snabbspår in för de kunder som flyger såpass mycket att de landar på rätt nivå i deras program, och man vill komma bort ifrån SAS tidigare nivåindelning. M&M är mycket mer viktat mot långlinjer än Eurobonus, de vill inte ha in kunderna som fått sin status på att flyga plus inom Europa. Exempelvis så behöver man 50 segment i business inom Europa för att kvala till Senator. FTL får man på två resor till USA och fyra inom Europa, alltsammans i economy (ToR, med ett byte per väg).

Att man ger FTL-status till EBG kommer att motiveras med att FTL ger loungeaccess och förmåner enbart när man flyger inom gruppen (vilket är hela syftet med matchningen: att få över resenärer till de egna flygen). Som joker i leken slänger jag in att man kanske hittar på något för att ge fast track till FTL under en begränsad tid, exempelvis att lägga till det på CPH, ARN och OSL.

6 månader för återkval gör att man inte späder ut programmet långsiktigt, samtidigt som man slipper en massa kladd med att manuellt behöva gå igenom folks framtida bokningar (som Finnair fick göra i deras statusmatch).

Vill man på allvar ha en position i nordiska marknaden behöver man en kreditkortsprodukt. Det hade varit ett supersmart erbjudande att lansera ett kort nu till hösten och ge alla med status en kraftig rabatt första året (oavsett om man fått statusen genom matchning eller ej). Men, jag tror inte att man har haft tid att få fram något sådant.
 

ELOS

Medlem
Last edited:

Jonas C

Medlem
Både Resurs Bank och Lufthansa Group skämde ut sig själva när de lade ner Miles&More kreditkortet veckor innan SAS annonserade sitt utträde ur STAR ALLIANCE. Då hade de garanterat haft mer än 600 kortmedlemmar idag. Återstår att se om det kommer ett nytt kreditkort för Sverige vilket jag hoppas. Intjäningen på revenue based gynnar ingen, oavsett om man reser i billig ekonomiklass eller full fare business/first.
 

ELOS

Medlem
Det var Resurs Bank som sade upp avtalet med LH inte tvärtom. Ett upplägg som kan vara intressant är att stimulera köp av biljetter i LH gruppen genom att kreditera fler miles vid biljettköp med LH kreditkort.
Dessutom har Lufthansa ett hyfsat företagsprogram Partner Plus Benefit som ger double dip.
 
Last edited:

Sir Lemon

Medlem
Man räknar säkerligen rätt noggrant på det. En annan aspekt man inte får glömma är att de nog inte vill ge bort för många senator kort för enkelt pga risken att ens egna medlemmar blir förbannade på orättvisa.

Däremot tror jag knappast de får tex lounge och FastTrack problemen om de enkelt matchar ebg. Det handlar ju om att behålla resenärer som redan idag hänger i senator loungen till stor del.
Tyskar räknar alltid noggrant på pengar och priser! ;)
 
Om det är allmänhetens fria åkning så kan ju jag också ge mig in i spekulationerna, och jag tror att ett matchningserbjudande ser ut så här:

* Statusen hos SAS matchas omedelbart till M&M, det blir inget krav på att ha någon bokad resa med dem.
* Statusen gäller 6 månader (halva kvalperioden inom M&M).
* Gränsen för att återkvala till statusen halveras första året.
* EBG matchas mot FTL. EBD+ matchas mot Senator.

Bakgrunden till detta är att Lufthansa vill ge ett snabbspår in för de kunder som flyger såpass mycket att de landar på rätt nivå i deras program, och man vill komma bort ifrån SAS tidigare nivåindelning. M&M är mycket mer viktat mot långlinjer än Eurobonus, de vill inte ha in kunderna som fått sin status på att flyga plus inom Europa. Exempelvis så behöver man 50 segment i business inom Europa för att kvala till Senator. FTL får man på två resor till USA och fyra inom Europa, alltsammans i economy (ToR, med ett byte per väg).

Att man ger FTL-status till EBG kommer att motiveras med att FTL ger loungeaccess och förmåner enbart när man flyger inom gruppen (vilket är hela syftet med matchningen: att få över resenärer till de egna flygen). Som joker i leken slänger jag in att man kanske hittar på något för att ge fast track till FTL under en begränsad tid, exempelvis att lägga till det på CPH, ARN och OSL.

6 månader för återkval gör att man inte späder ut programmet långsiktigt, samtidigt som man slipper en massa kladd med att manuellt behöva gå igenom folks framtida bokningar (som Finnair fick göra i deras statusmatch).

Vill man på allvar ha en position i nordiska marknaden behöver man en kreditkortsprodukt. Det hade varit ett supersmart erbjudande att lansera ett kort nu till hösten och ge alla med status en kraftig rabatt första året (oavsett om man fått statusen genom matchning eller ej). Men, jag tror inte att man har haft tid att få fram något sådant.
Jag tror du är rätt ute här!
Att HON skulle matchas mot något ser jag som uteslutet, vet att en del andra FB Ultimates har sonderat terrängen att matcha våra Ultimate mot HON och fått kalla handen, så att EBD () eller EBP skulles matchas mot det är nog enbart önsketänkande.
 

M.K

Medlem
HON är såklart en önskedröm men faktum kvarstår att LH tappar mängder med kunder genom SAS alliansbyte. De tappar dessutom intra-skand i *A, saknar kreditkort här och mycket annat.

De SAS kunder som faktiskt matchar och sedan flyger med LH minskar kommande förluster och statusmatch är ett relativt billigt sätt att behålla några av oss SAS kunder. Givetvis större chans lyckas bättre med ett sockrat erbjudande till oss som flyger mycket!
 
HON är såklart en önskedröm men faktum kvarstår att LH tappar mängder med kunder genom SAS alliansbyte. De tappar dessutom intra-skand i *A, saknar kreditkort här och mycket annat.

De SAS kunder som faktiskt matchar och sedan flyger med LH minskar kommande förluster och statusmatch är ett relativt billigt sätt att behålla några av oss SAS kunder. Givetvis större chans lyckas bättre med ett sockrat erbjudande till oss som flyger mycket!
Det håller jag med om absolut.
Dock tror jag fcx är rätt ute med nivåerna, samma som jag tror, hoppas, att AFKL likaså kommer värdera Guld/Diamand kontra FB Gold/Platinum etc.
Vi har nog varit lite bortskämda med våra SAS Guld kort och det är nog lika bra att vänja sig av med det antagligen.
Guld(SAS) och Platinum(AFKL), Senator(LH) är ju ganska långt ifrån varandra om man skall vara ärlig.
 
Toppen