Om det är allmänhetens fria åkning så kan ju jag också ge mig in i spekulationerna, och jag tror att ett matchningserbjudande ser ut så här:
* Statusen hos SAS matchas omedelbart till M&M, det blir inget krav på att ha någon bokad resa med dem.
* Statusen gäller 6 månader (halva kvalperioden inom M&M).
* Gränsen för att återkvala till statusen halveras första året.
* EBG matchas mot FTL. EBD+ matchas mot Senator.
Bakgrunden till detta är att Lufthansa vill ge ett snabbspår in för de kunder som flyger såpass mycket att de landar på rätt nivå i deras program, och man vill komma bort ifrån SAS tidigare nivåindelning. M&M är mycket mer viktat mot långlinjer än Eurobonus, de vill inte ha in kunderna som fått sin status på att flyga plus inom Europa. Exempelvis så behöver man 50 segment i business inom Europa för att kvala till Senator. FTL får man på två resor till USA och fyra inom Europa, alltsammans i economy (ToR, med ett byte per väg).
Att man ger FTL-status till EBG kommer att motiveras med att FTL ger loungeaccess och förmåner enbart när man flyger inom gruppen (vilket är hela syftet med matchningen: att få över resenärer till de egna flygen). Som joker i leken slänger jag in att man kanske hittar på något för att ge fast track till FTL under en begränsad tid, exempelvis att lägga till det på CPH, ARN och OSL.
6 månader för återkval gör att man inte späder ut programmet långsiktigt, samtidigt som man slipper en massa kladd med att manuellt behöva gå igenom folks framtida bokningar (som Finnair fick göra i deras statusmatch).
Vill man på allvar ha en position i nordiska marknaden behöver man en kreditkortsprodukt. Det hade varit ett supersmart erbjudande att lansera ett kort nu till hösten och ge alla med status en kraftig rabatt första året (oavsett om man fått statusen genom matchning eller ej). Men, jag tror inte att man har haft tid att få fram något sådant.