Senaste nytt

Säkert att lämna ut sina kortuppgifter?

AABack2ARN

Medlem
När jag nyligen bokade ett Marriott hotell i Singapore som krävde förskottsbetalning skulle det ske via stripe.com

Det är lite märkligt (tycker jag) att Marriott erbjuder lägre priser till förskottsbetalning men sedan inte erbjuder betalning via deras site utan 3-partslösningar som ser mer eller mindre hemmasnickrade ut :(

Kul att du var nöjd med agenten men jag undrar hur hen får andra vistelsen till att bli tre nätter mellan 30/12 och 3/1? Jag får det till 4 nätter...
 

Alex H

Medlem
När jag nyligen bokade ett Marriott hotell i Singapore som krävde förskottsbetalning skulle det ske via stripe.com

Det är lite märkligt (tycker jag) att Marriott erbjuder lägre priser till förskottsbetalning men sedan inte erbjuder betalning via deras site utan 3-partslösningar som ser mer eller mindre hemmasnickrade ut :(

Kul att du var nöjd med agenten men jag undrar hur hen får andra vistelsen till att bli tre nätter mellan 30/12 och 3/1? Jag får det till 4 nätter...
Jag blir alltid misstänksam när det ser hemmasnickrad, nog läst för mkt om bedrägerier :oops:

Väldigt vaket av dig. Tänkte först boka tre nätter men ändrade till fyra och agenten glömde ändra det vid bekräftelsen, nu ändrat till fyra
 

Thornado

Medlem
Och det är ju samma grej när du köper biljetter på telefon hos flygbolagen. Vissa skickar betallänkar numera men andra tar fortfarande infon via telefon. Man får köra mycket på känsla. Så länge numret hamnar direkt i deras betallösning är det ju okej. Men svårt att gardera sig för att någon skriver ner numret.

Om jag har ringt till SAS och då behöver uppge mitt kortnummer för att betala resan så känner jag mig rätt så trygg för kortsäkerheten på deras sida. Däremot så bör man ju se till att man själv är i en privat miljö när man gör ett sådant samtal. Jag har suttit i SAS-loungen på Arlanda och lyssnat när en person bredvid mig bokat en resa och mycket tydligt uppgett kortnummer, utgångsdatum, och CVV. Men det här är ju i samma kategori som alla som diskuterar känsliga affärsuppgifter högt och tydligt i loungen....
 
Om jag har ringt till SAS och då behöver uppge mitt kortnummer för att betala resan så känner jag mig rätt så trygg för kortsäkerheten på deras sida. Däremot så bör man ju se till att man själv är i en privat miljö när man gör ett sådant samtal. Jag har suttit i SAS-loungen på Arlanda och lyssnat när en person bredvid mig bokat en resa och mycket tydligt uppgett kortnummer, utgångsdatum, och CVV. Men det här är ju i samma kategori som alla som diskuterar känsliga affärsuppgifter högt och tydligt i loungen....
Sant, å andra sidan så är det ju relativt lätt att claima tillbaka pengarna om köpet gjorts på en site utan 3DS, där företaget, inte kortföretaget, står för kostnaden.
 

lillemannen

Medlem
Om jag har ringt till SAS och då behöver uppge mitt kortnummer för att betala resan så känner jag mig rätt så trygg för kortsäkerheten på deras sida. Däremot så bör man ju se till att man själv är i en privat miljö när man gör ett sådant samtal. Jag har suttit i SAS-loungen på Arlanda och lyssnat när en person bredvid mig bokat en resa och mycket tydligt uppgett kortnummer, utgångsdatum, och CVV. Men det här är ju i samma kategori som alla som diskuterar känsliga affärsuppgifter högt och tydligt i loungen....
Några av våra bästa projekt, är tips från SAS loungen på Arlanda :)
 

bnr

Medlem
Denna tråd har uppenbarligen spårat ur. Ska därför försöka svara på grundfrågan...

Jag har själv använt samma agent för ett antal bokningar på dyrare hotell. Det är inga konstigheter över huvud taget att en byrå/agent behöver tillgång till kortuppgifter som ska förmedlas vidare till hotellen som senare debiterar kunden direkt.

Precis som det har framkommit i tråden så använder byrån i fråga Travefy (PCI-Compliant).

Enormt mycket spekulationer som riskerar att felaktigt smutskasta ett litet bolag.
 

DamonLR

Ny medlem
Hej!
Jag har blivit informerad om att min verksamhet som enskild lyxreserådgivare har uppmärksammats här och jag ville bara ta tillfället i akt och klargöra ett antal detaljer.

Jag driver en liten en-mansbyrå (lyxresantravels.com), och genom detta är jag kopplat till ett antal lyxresekonsortieprogram där jag kan erbjuda förmåner och rabatter på lyxhotell, bland annat hos kedjor som Shangri-La, Hilton, Marriott, Four Seasons, Virtuoso och så vidare. Hela value proposition här handlar om personlig service, och målbilden är inte att vara en jätte.

För att genomföra bokningar krävs alltid en kreditkortsgaranti och den insamlas via Travefy som är ett verktyg för enskilda lyxreserådgivare. Travefy’s kortinsamling är 100% PCI-compliant och behöver därför följa alla krav på hantering av betalningsuppgifter som vilken annan resebyrå som helst. Det är viktigt att förtydliga att det tvärtemot vad som sägs ovan inte är ett “vanligt formulär” utan ett krypterat betalforumlär.

För den som vill läsa mer om hur Travefy hanterar kreditkortsuppgifter kan man göra detta här: https://intercom.help/travefy/en/articles/472368-how-travefy-keeps-your-data-secure

Det finns ett antal personer på BC som redan har använt mina tjänster och säkert kan gå i god för mig.

Jag önskade mest förtydliga detta så att det inte sker knasiga spekulationer.

Allt gott,
Damon
 
Last edited:

SNIFF

Medlem
Kan bara hålla med bnr, mycket spekulationer som inte leder till något.

Jag har bokat med Lyxresan utan några som helst problem. Finns ingen jag hellre bokar med om jag ska ha friktionsfritt och bra upplevelser.

Rekommenderas starkt!
 
Därför var det ju oerhört konstigt att trådskaparen inte skrev ut vilket bolag det gällde. Då hade ni ju direkt kunnat säga vem det var och så hade det löst sig.

Men hur fick ni reda på vilken agent det gällde då Alex inte velat skriva ut det?
 
Jag har blivit informerad om att min verksamhet som enskild lyxreserådgivare har uppmärksammats här och jag ville bara ta tillfället i akt och klargöra ett antal detaljer.

Tack för dessa förtydliganden. Jag vill bara säga att ingen har angripit ditt företag; tråden här handlade om ifall det var rimligt att ange kortuppgifter hos en reseförmedlare som hölls oidentifierad, med några skärmdumpar som flera här (däribland jag) reagerade på såg ut som om de kom från en tjänst som kan användas av vem som helst för att (mer eller mindre) anonymt samla in data på internet. Alla här har varit på det klara med att det är normalt att lämna kortuppgifter när man bokar, men att det måste ske via en seriös part (såsom det nu har framkommit att det gör i detta fall).

Jag kan tänka mig att du har begränsad förmåga att påverka designen på Travefys insamlingsformulär, men jag skulle vilja ge som en vänskaplig rekommendation att innan du länkar dit, så skriver du klart och tydligt vart kunden hamnar, varför, och hur datat hanteras.
 
Toppen