Senaste nytt

Ge bort guldkort som Eurobonus Diamond

FF#1

Medlem
Jag gav bort ett i juli förra året (har period sep-sep) och tänkte ge bort ett idag (har alltså kvalificerat för Diamond på ett helt ”nytt” år efter jag gav bort det förra, men står jag måste vänta till 2024-12-31? Kan det stämma? Kan man inte ge ett per ”statusår”?
Det låter ju som att du borde kunna ge bort ett nytt kort nu
 

palmen

Moderator
Jag gav bort ett i juli förra året (har period sep-sep) och tänkte ge bort ett idag (har alltså kvalificerat för Diamond på ett helt ”nytt” år efter jag gav bort det förra, men står jag måste vänta till 2024-12-31? Kan det stämma? Kan man inte ge ett per ”statusår”?
Jag gissar du blev EBD under 2023. Det kortet kan du då ge från du fick status till 2024-09-30 (eventuellt även under grace).
Sen har du sedan oktober 2023 till idag tjänat in EBD igen, då stämmer det att nästa gång du kan ge bort ett kort är 2025.
 

ARN01

Medlem
Här kommer den officiella källan på att det som gäller är:
När du har uppgraderats till EuroBonus Guld eller Diamant gäller ditt medlemskort under resten av den återstående kvalificeringsperioden, under nästa kvalificeringsperiod och under en frist på tre månader.
Jag blir så förvirrad gällande bästa tid att ge bort guld… tidigare har det varit snack om att ger man första tre månaderna gäller det ”endast” innevarande år (plus grace) för mottagaren. Är detta alltså inte fallet längre utan det gäller året man får, plus ett år till oavsett mottagarens kvalificeringsperiod?
Konkreta exemplet för min fru:
Hon har period 30 sep.
Skall jag då vänta till 1 Jan 25 innan jag ger för att det då gäller till 260930(+grace)?
Eller kan lika gärna ge direkt i oktober, gäller lika länge ändå?
 

nili

Medlem
Jag blir så förvirrad gällande bästa tid att ge bort guld… tidigare har det varit snack om att ger man första tre månaderna gäller det ”endast” innevarande år (plus grace) för mottagaren. Är detta alltså inte fallet längre utan det gäller året man får, plus ett år till oavsett mottagarens kvalificeringsperiod?
Konkreta exemplet för min fru:
Hon har period 30 sep.
Skall jag då vänta till 1 Jan 25 innan jag ger för att det då gäller till 260930(+grace)?
Eller kan lika gärna ge direkt i oktober, gäller lika länge ändå?
Har inte koll på reglerna men jag gav bort till sonen första månaden och han fick dåvarande år + nästa. Nu när jag gav bort igen så väntade jag till efter hans graceperiod gått ut och han blivit nedgraderad. Men som sagt när han inte var guld så funkade det iaf bra att ge direkt. Men det verkar vara lite av ett lotteri
 

SimonXYZ

Medlem
Jag gav bort ett i juli förra året (har period sep-sep) och tänkte ge bort ett idag (har alltså kvalificerat för Diamond på ett helt ”nytt” år efter jag gav bort det förra, men står jag måste vänta till 2024-12-31? Kan det stämma? Kan man inte ge ett per ”statusår”?
Återkvalificerar gör du sista september, trots att du fått ihop poäng/sträckor tidigare. Sedan måste man vänta till efter grace, vilket är 3 månader. Sedan kan du ge bort.
 
Jag gav bort ett i juli förra året (har period sep-sep) och tänkte ge bort ett idag (har alltså kvalificerat för Diamond på ett helt ”nytt” år efter jag gav bort det förra, men står jag måste vänta till 2024-12-31? Kan det stämma? Kan man inte ge ett per ”statusår”?
Man kan bara ge bort det till de som verkligen behöver… pma mig så får du eb# !!
 
Toppen