Senaste nytt

Amex Points Plus - värt pengarna?

palmen

Moderator
Jag är ingen som brukar letar flyg med optimerade poäng, flyger oftare billigt ryanair i Europa. Men när jag kollar snabbt ser avios ut att ge ca 2% tillbaka och Hilton/radisson är i princip samma som att lösa in mr direkt i amex-appen.

När man handlar i utländsk valuta äter väl påslaget på 2% upp intjäningen dock. Men oavsett känns de väl värt med points plus framförallt om man vill hålla de enkelt med ett kort. Så länge man handlar för över 300k, om man jämför mot gamla systemet med att få extra poäng vid vissa nivåer
Påslaget är inte 2% utan snarare 1,3% och brukar vara same same som mastercard har.
100 pengar med kursen 10,0 och 2% påslag blir 1020
100 pengar med kursen 10,2 och 0% påslag blir 1020

Exemplet ovan nyttjar många korföretag när de påstår att de inte har ett påslag, istället får man en dålig kurs. Amex tillhör det övre exemplet med mer eller mindre rätt kurs och ett påslag på x%
 

balboah

Medlem
Påslaget är inte 2% utan snarare 1,3%
Mja, senast jag kollade stämde de rätt bra att påslaget är 2% precis som amex skriver. Men håller med om att övriga är luriga när Mastercard/visas egna påslag tillkommer utöver bankens påslag. Dvs jag håller med om att amex är ungefär samma även om andra kanske skriver 1,6% påslag. Men de äter ju oavsett upp de extra poängen när de är en extra avgift
 

M.K

Medlem
Alltså Ni måste jämföra valutor. Handlar du i andra valutor än USD som Amex växlar till först är min erfarenhet att 2,5% är ett traditionellt ok snitt räkna på förutom Euro som ligger lite bättre.

USD direkt är ofta under 2% med Amex kurser, jag räknar på 2% där.
 

M.K

Medlem
@balboah Intressant sida, tack. Har svenska Amex alltså gått ifrån att växla till USD först? Jag slutade använda mitt Amex Plat utomlands 1aug 2020 när de tog bort 3x MR och slaktade EB kursen. Vilket bra kort vi hade innan det! Mina siffror är därför gamla, skulle skrivit det i inlägget.
 
Last edited:

Sir Lemon

Medlem
Plötsligt händer det. En god vän ringer och har tröttnat på att köpa hotell/flyg utan poäng och att resa ekonomi med familjen när de gör sina resor. Några längre/år och några kortare. Han vet att jag pratat om poäng tidigare och har tidigare själv haft Amex Platinum.

På torsdag ska vi ta en lunch och jag har lovat gå igenom kort/poängmaxande och samtidigt lyssna av vad han och frugan saknar mest idag (poängande, lounger, försäkringar, uppgraderingar etc).

Utifrån det kan jag ge honom råd. Han är angelägen om att jag också kan få ut ngt av det hela. Min fråga jag kastar ut är, vet ni om några särskilda värvningskampanjer just nu/eller några som ”brukar” komma under våren?

Själv har jag Amex Platinum, SAS Amex Elite, SAS MC Premium.
 

palmen

Moderator
Här finns en lista med påslag för olika valutor, https://www.americanexpress.com/en-se/company/legal/fx-ecb-comparison/
Just nu stämmer inga av våra påståenden :)
Och bara därför så kom precis detta mail om vilket påslag amex har på min transaktion ikväll i Euro.
1,3% påslag verkar fortsatt stämma.
Screenshot_20240409_193154_Email.jpg
 

palmen

Moderator
Plötsligt händer det. En god vän ringer och har tröttnat på att köpa hotell/flyg utan poäng och att resa ekonomi med familjen när de gör sina resor. Några längre/år och några kortare. Han vet att jag pratat om poäng tidigare och har tidigare själv haft Amex Platinum.

På torsdag ska vi ta en lunch och jag har lovat gå igenom kort/poängmaxande och samtidigt lyssna av vad han och frugan saknar mest idag (poängande, lounger, försäkringar, uppgraderingar etc).

Utifrån det kan jag ge honom råd. Han är angelägen om att jag också kan få ut ngt av det hela. Min fråga jag kastar ut är, vet ni om några särskilda värvningskampanjer just nu/eller några som ”brukar” komma under våren?

Själv har jag Amex Platinum, SAS Amex Elite, SAS MC Premium.
Det är 500k MR nu för Platinum, det kanske är standard.
I övrigt finns det inga återkommande kampanjer en viss tid på året, men vi kan nog vara säkra att den sista signup kampanjen innan midsommar inte kommit ännu.
 
Toppen