Senaste nytt

Konsten att göra en exit... [semi-live]

Tamas

Medlem
Efter en skön natts sömn vaknade sedvanlig väldigt tidigt, 06:30 visad klockan. Efter åtskilliga försök att somna gav upp, gick upp duschade och åt en näringsriktigt frukost bestående av eggwhite frittata och redskin breakfast potatoes samt en generös sked salsa, givetvis sköljdes detta ner med två glas apelsinjuice.

Efter den ypperliga start på dagen började det bli dags att åter röra sig mot IAD… för att hämta ut hyrbilen.
Det var en riktig förstaklassig frukost :)
 

GOTBound

Medlem
Efter shopping av livsmedel som inte går att köpa hemma i det gamla landet och en Chipotle-lunch var det dags för mig att checka ut från hotellet.
Ett hotell jag för övrigt rekommenderar, modernt och fräscht men personal som är så där oengagerat kass.

Det fanns en anledning till hyrbilen då jag hade en plan för eftermiddagen. Jag körde väster ut mot I66 och vidare till mitt första stopp i Gainesville, VA där siktet, bildligt talat, var inställt på Cabela’s där jag planerat inköp av tillbehör till min och GOTBound Jrs respektive AR15, det blev bland annat två Magpul MS3 Gen2 sling och ett Magpul MLOK MVG vertical grip till mig.

Efter shopping var det dags för historia, Manassas Battle Field Park, närmare bestämt Henry Hill och slagfältet för First Battle of Bull Run, ett för inbördeskriget avgörande slag trotts att Konfederation vann just detta slaget.
Det var med vördnad jag vandrade ut på detta slagfält där nästan tusen soldater stupade den 21:e juli 1861. Det var även här namnet Stonewall Jackson myntades för en av de främsta taktiska befälhavarna i USAs historia.

IMG_6484.jpeg
IMG_6489.jpeg
IMG_6487.jpeg
IMG_6491.jpeg
IMG_6493.jpeg
IMG_6496.jpeg
 

GOTBound

Medlem
Efter nedslaget i den amerikanska historien var min egentliga tanke att besöka Arlington-kyrkogården men då det var väldigt kallt ute och Arlington National Cementery stänger redan kl 17 så bestämde jag mig för att köra mot IAD och ta en tidig middag i Polaris loungen innan det sena kvällsflyget hem.

Återlämning av hyrbilen fick bra, lite småsnack med personalen om bilen och hur jag upplevt den.

Incheckning på IAD gick smärtfritt, dock ingen fast track genom säkerhetskontrollen så det var skön reality check, mer eller mindre organiserat kaos. Ett plus för att IAD har de nya maskinerna där allt kan ligga kvar i väskan.

En snabb tur med tåget till C gate området följt av en lite längre promenad till C gaterna och Polaris loungen.
Loungen var glest besökt och efter en uppfriskande dusch följt av ett klädombyte väntas middag i Dining room.

Efter maten spenderade en lång stund i baren där de visade Final Four semifinalen mellan North Carolina och Purdue, en match som Purdue vann ganska överlägset.


IMG_6502.jpeg
IMG_6504.jpeg
IMG_6511.jpeg
 

GOTBound

Medlem
Dags för hemfärd, inget internet ikväll utannonserades precis.
Lite kul att det är samma inflight crew ikväll dom Igor, men det visste jag redan.

Hjärtligt välkomnande från dem, och extrem uppmärksamhet riktad mot mig, resten av kabinen undrar förstrött vem den snaggade mannen med skägg i 1A är som får så mycket uppmärksamhet.
IMG_6515.jpeg
 

GOTBound

Medlem
Flygningen tillbaka till Europa avlöpte helt som förväntat om det inte vore för den ypperliga servicen, jag har sagt det tidigare i tråden men den värme, personliga touch och intimitet som jag upplevt på mina två LH F flygningar var i stor kontrast till den professionella maskinella effektiva tyska servicen jag förväntat mig. Missförstå mig rätt, professionalismen fanns där men det var så mycket mer.

Då jag medvetet redan ätit i Polaris var min plan förrätt och kaviar, förrätten var dock bland det tråkigaste jag sett i GFML väg och när jag påtalade detta bad kabinbesättningen om ursäkt för vad de serverat.

Efter kaviar och ett glas riesling var det dags att sova, jag avböjde att bli väckt för frukost.

Strax innan final approach blev jag väckt, fick mina kläder och kunde byta om från pyjamas samtidigt som min säng gjordes om till säte igen.

De flygvärdinnorna som ansvarat för mig under mina två flygningar kom var en och fram och tackade personligen och småpratade precis innan landning.
In flight lead, en tysk senior madam kom fram och tackade för dessa två flighter och sa att hon flyger till ___ om två dagar och skojade om Herr GOTBound även kommer vara med på det flyget.

IMG_6521.jpeg
IMG_6523.jpeg
IMG_6524.jpeg
 

GOTBound

Medlem
Vi ankom huvudterminalen och mitt flyg skulle avgå omkring kl 20 från satelliten så jag passade på att slinka in First Class loungen i huvudbyggnaden, en kvinna tog hand om mina boardingkort och bad mig gå till Bundespolizie luckan och ordna imigrationen, när detta var gjort reflekterade receptionisten att jag hade många timmar på flygplatsen idag och jag svarade att jag tror det är enda alternativet idag till GOT.
Inte alls Herr GOTBound svarade hon, jag kan boka om dig till 16:10 flyget, inga problem.
Vielen Dank svarade jag och fick tillbaka mina folder med boardingkort.

Jag blev även rekommenderad att bege mig direkt till FCL i satelliten då den är bättre, Herr GOTBound och har en terrass som passar bra en dag som denna.
Om Herr GOTBound tar hissen ned och ut ur loungen till tåget.


Väldigt smidigt att klarera Schengen redan i loungen.
En tågfärd och kort promenad till FCL där jag nu hade lite drygt 3,5h istället för det dubbla.
Personalen hälsade Herr GOTBound tillbaka, det var inte längesedan vi sågs i fredags, en kort tur till Washington denna helgen?

Jag bestämde mig för att ta en dusch så efter en lång dusch och klädombyte beställde jag ett glas Pol Roger Vintage 2016 i baren innan jag förflyttade mig till den soldränkta terrassen.

När jag sippade på mitt glas champagne och stekte mig i solen kom en av personalen ut med en flaska Pol Roger och frågade om jag ville ha påfyllning…

Efter ytterligare en stund kom det ut med menyn och frågade om jag var hungrig och ville äta något… självklart ville jag det och då det var samma kypare som i fredags frågade han om jag ville ha likadant som sist? Självklart, kör på svarade jag,
Notera att de bommade broder och serverade glutenbröd, enda plomben av LH den här helgen.

Ungefär en kvart före planerad avgång gick jag in för att svalka mig samt inmundiga en variation på cola.
IMG_6528.jpeg
IMG_6529.jpeg
IMG_6530.jpeg
IMG_6534.jpeg
IMG_6533.jpeg
IMG_6535.jpeg
IMG_6536.jpeg
IMG_6538.jpeg
IMG_6540.jpeg
 

Jannes

Medlem
FCL i både terminalen och satelliten har access från Schengen (rulltrappa upp?) och non-Schengen.
Hur håller de reda på att man går ut till rätt del, så som nu när du ankom non- och lämnade Schengen?
 
Toppen