Senaste nytt

SAS säger upp codeshare med Turkish Airlines

palmen

Moderator
Gör det visst det. Dyker upp platser "slumpmässigt" i närtid titt som tätt. Beror väl så klart på beläggning på aktuellt flyg.
Statistik har presenterats om detta från awardhacks tror jag det är och där ser man tydligt 2 stora spikar för när det släpps platser, dvs 90-120 dagar innan och 330 dagar innan. Sen kan folk avboka och de kommer tillbaka, eller nya rutter som släpper awards vid annan tid och allt runt vinter/sommartid när saker släpps senare.

Men det är inte så att det kommer massa nya platser som awards sista månaden innan avresa på sas, klart det finns undantag men det är inte normalfallet.

Om din teori skulle stämma, varför finns det då bara följande i april med sas longhaul i business om nu mer släpps titt som tätt närmre inpå avgång?
LAX 4 avgågnar
SFO 1 avgång
BOS 11 avgångar
ORD 8 avgångar
JFK 2 avgångar
EWR 10 avgångar (CPH,ARN,OSL)
IAD 11 avgångar
YYZ 13 avgångar
PVG 0 avgångar
TYO 0 avgångar

Sen släppte ju SAS mass awards tidigare i veckan på massa destinationre för resten av året. Men detta går under kategorin "random släpp" då det släpptes både för sommaren och hösten. Sånt händer ibland men är inget som är "regelbundet"
 

Kimmen00

Medlem
Vore inte alls märkligt. Ju närmare avgång desto fler extra platser släpps (oftast).
Se tex på LH närmaste 2-3 veckorna till USA / Nordamerika. Även SAS kör med detta.

Min poäng vara bara att fram till igår så fanns det massor med platser hela april, till flera städer i Nordamerika. Så antingen har exakt alla bokats upp typ samtidigt, eller så har tillgängligheten totalt förändrats. Jag tror på det senare.
Ofta inte på TK.. LH-gruppen därmot har ofta mkt mer närmare inpå. TK bäst långt innan..
 

Jonas C

Medlem
Vore inte alls märkligt. Ju närmare avgång desto fler extra platser släpps (oftast).
Se tex på LH närmaste 2-3 veckorna till USA / Nordamerika. Även SAS kör med detta.

Min poäng vara bara att fram till igår så fanns det massor med platser hela april, till flera städer i Nordamerika. Så antingen har exakt alla bokats upp typ samtidigt, eller så har tillgängligheten totalt förändrats. Jag tror på det senare.
Turkish släpper inte platser nära inpå avgång (med ytterst få undantag). De brukar släppa vid första släppet 354 dagar i förväg. Bokas de upp så bokas de upp. Inte ofta de släpper fler platser.
 

Johan Hbg

Medlem
Statistik har presenterats om detta från awardhacks tror jag det är och där ser man tydligt 2 stora spikar för när det släpps platser, dvs 90-120 dagar innan och 330 dagar innan. Sen kan folk avboka och de kommer tillbaka, eller nya rutter som släpper awards vid annan tid och allt runt vinter/sommartid när saker släpps senare.

Men det är inte så att det kommer massa nya platser som awards sista månaden innan avresa på sas, klart det finns undantag men det är inte normalfallet.

Om din teori skulle stämma, varför finns det då bara följande i april med sas longhaul i business om nu mer släpps titt som tätt närmre inpå avgång?
LAX 4 avgågnar
SFO 1 avgång
BOS 11 avgångar
ORD 8 avgångar
JFK 2 avgångar
EWR 10 avgångar (CPH,ARN,OSL)
IAD 11 avgångar
YYZ 13 avgångar
PVG 0 avgångar
TYO 0 avgångar

Sen släppte ju SAS mass awards tidigare i veckan på massa destinationre för resten av året. Men detta går under kategorin "random släpp" då det släpptes både för sommaren och hösten. Sånt händer ibland men är inget som är "regelbundet"
Du blandar korten, och nu är vi off-topic. :)
På många av dessa avgångar finns det fler än de två platser som normalt kommer ett år i förväg.

Oavsett, platser släpps lite då och då.

1712584411355.png


Men känner jag kommer inte vidare i denna diskussion.

Kan sammanfatta med att om man inte är mitt i åsiktskorridoren och håller med alla gamla BC-rävar, så har man helt enkelt inte koll alls. Oavsett om man har 20 år i Eurobonus, med LTG och Diamond och allt vad det heter.
 

palmen

Moderator
Du blandar korten, och nu är vi off-topic. :)
På många av dessa avgångar finns det fler än de två platser som normalt kommer ett år i förväg.

Oavsett, platser släpps lite då och då.

Visa bifogad bild 152101

Men känner jag kommer inte vidare i denna diskussion.

Kan sammanfatta med att om man inte är mitt i åsiktskorridoren och håller med alla gamla BC-rävar, så har man helt enkelt inte koll alls. Oavsett om man har 20 år i Eurobonus, med LTG och Diamond och allt vad det heter.
Bilden du visar är att för 6h sedan så var det senast dessa platser hittades i en sökning, inte att de släpptes för 6h sedan.

Och som jag skrev innan, det finns undantag där mönstret inte är helt förutsägbart där enstaka flighter ibland kan släppa upp flera platser, sker framförallt runt jul till USA tex.
Men att det skulle vara standard att det alltid görs stämmer inte. I så fall skulle ingen behöva boka 330 dagar innan då det ändå släpps biljetter närmre avgång.
 
Toppen