Senaste nytt

Amex Points Plus - värt pengarna?

mrestes

Medlem
Du har rätt i att inte alla vill/kan åka till USA i Business, eller flyga First Class eller något annat där man maximerar värdet på poängen. Men att hitta användningar där man får åtminstone 10 öres värde per poäng är ganska trivialt.
Tips på några sätt att använda mina Eurobonus bättre? Har inte tokmånga, eftersom jag försöker inte att samla många och hittar ofta billigare/bättre flygbolag än SAS för mina resor, men vill få ut något vettigt för dem jag har om det innebär en resa jag ska/vill/kan tänka mig göra.
 

M.K

Medlem
@Jonas C ja detta kan ge bra avkastning med drygt 28eb per 100kr i utländsk valuta. (Inkl f/x ~2,5% ex USD). Jag använde tidigare Plat till allt som gick utomlands. Det tål att tänkas på men avvaktar annat projekt först innan jag eventuellt går all-in med utländsk spend här.

Fördelarna är försäkringarna igen utomlands som jag saknar, flexibla poäng som aldrig går ut samt givetvis ännu mer EB vid behov för t ex FP4.

Nackdelen att du faktiskt betalar 2,5/28,3=8,83öre per EB plus 100kr per månad. Jag kan tycka det är lite snålt med ytterligare månadsavgift för oss med Plat men trevligt något äntligen händer här. Jag avvaktar som sagt.
 
Last edited:
Tips på några sätt att använda mina Eurobonus bättre?
Om fokuset är på enkel användning, snarare än maximalt värde, så skulle jag säga inrikes, både i Ekonomi och Plus blir det bra värde jämfört med avbokningsbara vanliga biljetter, framförallt om man reser med kort varsel. Bara för att ta ett exempel på måfå, ARN-VBY nu till helgen, kostar 5 897 kr tur-och-retur i Plus Smart. Med bonusbiljett kostar det 20 000 poäng + 469 kr. Har man FlyPremium blir det dessutom bara 10 000 poäng. Det exemplet blev faktiskt ruskigt bra värde, så bra blir det inte ofta, men det brukar ofta vara enkelt att spara mer än 2000 kr på en tur-och-retur när skatt och avgifter är avdragna, och det finns väldigt ofta bonusplatser tillgängliga.

Även ekonomi i europa kan löna sig om man letar lite dyrare tidpunkter. T.ex. sydeuropa i anslutning till lovtider, när biljettpriserna är ganska höga (men innan flygen är helt fullbokade).

Om man ligger nära en status kan man köpa baspoäng för extrapoäng. 10 000 extrapoäng ger 1000 baspoäng, vilket annars hade kostat 1000 kr om man betalade med pengar.
 

Jonas C

Medlem
@Jonas C ja detta kan ge bra avkastning med drygt 28eb per 100kr i utländsk valuta. (Inkl f/x ~2,5% ex USD). Jag använde tidigare Plat till allt som gick utomlands. Det tål att tänkas på men avvaktar annat projekt först innan jag eventuellt går all-in med utländsk spend här.
Det stora värdet ligger i 40 Avios/100SEK vilket mer eller mindre motsvarar en 2for1 voucher.

Spenderar man 650K SEK i svensk valuta med 4x så blir det 2,6M poäng eller 130K Avios. I utländsk valuta blir det 5,2M poäng eller 260K Avios. Räcker till 2 biljetter till Maldiverna/Seychellerna/Zanzibar/Sri Lanka med Qatar, eller två biljetter till USA/Asien med Finnair för 125K Avios per biljett. Finns många sweet-spots i Avios ekosystemet nu när Finnair nyligen gick med.
 

igelkotten

Medlem
Det stora värdet ligger i 40 Avios/100SEK vilket mer eller mindre motsvarar en 2for1 voucher.

Spenderar man 650K SEK i svensk valuta med 4x så blir det 2,6M poäng eller 130K Avios. I utländsk valuta blir det 5,2M poäng eller 260K Avios. Räcker till 2 biljetter till Maldiverna/Seychellerna/Zanzibar/Sri Lanka med Qatar, eller två biljetter till USA/Asien med Finnair för 125K Avios per biljett. Finns många sweet-spots i Avios ekosystemet nu när Finnair nyligen gick med.
Riktigt bra. Kortet med bäst Aviosintjäning i UK (Amex BA Premium Plus) ger i regel 11 Avios per 100 SEK (up till 22 Avios vid köp på BA:s hemsida), som jämförelse.
 

M.K

Medlem
@Jonas C Tack för info, då förstår jag. Så bra Ni med One world äntligen fått tillbaka ett bra alternativ! Värt att titta på för oss andra också med mycket utländsk spend framöver.
 

Mangostan

Medlem
Jag blir provocerad av Amex agerande att först i princip ta bort intjäningen på Platinum för att sen höja priset och nu kräva ytterligare 1200 kr per år för att kunna börja använda kortet igen. Denna nya poängintjäning borde gälla samtliga kortinnehavare utan extra kostnad.
 

Fredrik

Medlem
Unbundling är tyvärr trenden överallt. Du kan kolla på flygbolag som tar betalt för tilläggstjänster eller hotellprogram som har diverse achievement awards istället för att ge förmåner till "elit"-kunder.

Idén som sådan är dock intressant. Man köper alltså poäng för det fasta priset 1200 kronor. Jag måste räkna på var det går jämnt upp.
 

palmen

Moderator
Jag blir provocerad av Amex agerande att först i princip ta bort intjäningen på Platinum för att sen höja priset och nu kräva ytterligare 1200 kr per år för att kunna börja använda kortet igen. Denna nya poängintjäning borde gälla samtliga kortinnehavare utan extra kostnad.
Intjäningen har ju inte ändrats, det är nyttjandet av poäng som slaktades vid transfer. Är ju fortfarande samma konvertering som gäller men tjäna upp till 8x mer.
 
Toppen