Senaste nytt

Amex Points Plus - värt pengarna?

De kan säkert ha rätt om de fått denna info, men chatflight är välkända för att sprida alternativa sanningar också, inte bara på första april.

Jag såg den först på deras sidan, det tog mig lite tid att lita på det faktiskt. Kollade även kalender för att vara säkert att det inte var första april. Haha
 

palmen

Moderator
Skulle ha varit 0,84%. Idag får man 0,28%. Ökning med 4 gånger poäng blir 3*,28%= 0,84.
Visst kan de bara värdefull för andra men för mig är amex blue 1.25% cashback (för 35 kr/månad) som jag kan spendera som jag vill fortfarande en bättre deal för all spend som tar Amex förutom hotell/flyg där jag vill få Platinum reseförsäkring.
Så precis som du säger, alla måste göra sin egen uträkning.
Och var kommer då siffran 0,28% ifrån som du använder?
 

GOTBound

Medlem
Intressant alternativ till SAS Premium kortet där all AMEX spend går idag.
Jag är inte helt säker på att jag är så sugen på att samla poäng i SkyTeam eller SAS för den delen efter Q2 i år men med Platinum kortet har återbäring var så dålig att endast USA resor etc. betalats just för den generös försäkringen.

Detta tåls att räkna på, innan alla devalveringar av MR var det ett ok sätt att fylla på Hilton-kontot med poäng.

EDIT: Bara ICA och Systembolags inköpen på årliga bassis hade fått det att rassla till rejält.
 

mrestes

Medlem
Betalar man fakturan med poäng så motsvarar 1000 poäng 0,28 kronor, antar det är därifrån.
Korrekt. Cashvärdet av poäng. Så fort poäng byts till poäng hos någon annan är det väldigt individuellt hur mycket poängen är värda. Visst blir det nog billigare än att köpa poäng hos SAS direkt, men att köpa poäng hos SAS 10000 poäng kostar 2000 kr, är knappast prisvärt.
 
Korrekt. Cashvärdet av poäng. Så fort poäng byts till poäng hos någon annan är det väldigt individuellt hur mycket poängen är värda. Visst blir det nog billigare än att köpa poäng hos SAS direkt, men att köpa poäng hos SAS 10000 poäng kostar 2000 kr, är knappast prisvärt.
Att använda MR-poäng för att betala fakturan, alltså som en ren cashback, torde väl vara det absolut sämsta sättet att använda poängen. Även om man använder den (erkänt dåliga) växlingen till Eurobonus så ger 1000 MR-poäng 34 Eurobonus-poäng, med standardvärderingen 10 öre alltså 3,40 kr. Mer än tio gånger så mycket värt som att betala fakturan.
 
Det känns som att det kan vara värt för mig att få MR med spend utomlands istället för EuroBonus från SAS Amex Elite. Åtminstone under 2024.

MEN, om jag har redan betalat flyg med Amex Elite, då tappar jag resförsäkringar på båda kort om jag betalar andra kostnader utomlands med Amex Platinum och inte längre Amex Elite eller hur?

Hur räknas det med skatt på bonus biljett för försäkringen? Blir det bara en liten summan av hela resans kostnad om man tänker på hotel och utflykt? Då borde jag kunna ändå spendera 75% av kostnad av hela resan med Amex Platinum på kommande resan.
Eller raknas om skatt till en kostnad av en vänligt biljett på nått sätt? Då är det kört för mig…
 

mrestes

Medlem
Att använda MR-poäng för att betala fakturan, alltså som en ren cashback, torde väl vara det absolut sämsta sättet att använda poängen. Även om man använder den (erkänt dåliga) växlingen till Eurobonus så ger 1000 MR-poäng 34 Eurobonus-poäng, med standardvärderingen 10 öre alltså 3,40 kr. Mer än tio gånger så mycket värt som att betala fakturan.
Tror du har gjort ett fel, precis som när jag först kom fram till 0,74 istället för 0,84. 1000 amex poäng * ,0028 kr = 2,80.
Jag tittar på ett flyg just nu till Mallorca i Go med incheckad bagage.

Pris tur/retur betalar kontant: 2.395 sek. Pris Eurobonus med SAS Bonus, 30000 poäng plus 349 kr i avgifter. 2395-349 = 2046 kr. Delar med 30000 = 0,00682 öre blir värdet av varje Eurobonus poäng. 34 eurobonus*0,00682= 2,3188 sek. Betalar fakturan var 2,80, dvs 1,20% mer i detta fall. Jag förstår att SAS poängen kan vara mer om man till exempel vill åka till USA i Business och kan planera och hitta flyg med SAS Bonus men det är inte alla som vill eller kan göra detta.
 

palmen

Moderator
Ok, kan konstatera att du @mrestes och jag räknar helt olika på värdet av poängen. För mig är eurobonus via amex eller mastercard mer värt än cashback kort. Personligen betalar jag dock inte fakturor i dagsläget för spend då det är dyrt för poängen, men skulle kunna göra det för vouchern med tanke på att värdet indirekt fördubblas på så sätt.

Men oavsett vad har ju alla kort olika fördelar och olika värde för olika personer.
Personligen är mitt fokus i dagsläget följande:
1. Voucher från Amex
2. FlyPremium 200k
3. SAS Bas/Extrapoäng
4. Strawberry poäng
5. SAS Statuspoäng

För att uppnå 2 måste ju även 200k poäng via 3 ramla in. Det är här som nu Amex Platinum faktiskt blir en spelare att räkna med.
Säga upp Amex Premium och lägga de pengarna på Amex Platinum points plus istället när voucher har uppnåtts.
 
Tror du har gjort ett fel,
Ja. Du har rätt och jag hade fel, fel på en tiopotens dessutom. Jag borde ha reagerat på att siffrorna blev orimliga, men men...

Det ändrar inte slutsatsen; att använda MR-poäng för att betala en faktura är den minst effektiva användning av poängen som är möjlig, och om man har som MÅL att använda sina poäng på det viset är det väldigt svårt att hitta situationer där det någonsin kan bli klokt att spendera på ett Platinum-kort. Då är t.ex. Amex Blue mycket bättre.

Din värdering av Eurobonuspoäng till mindre än 7 öre per poäng är lite orimlig, du väljer det absolut minst meningsfulla sättet att spendera poängen tänkbart, på en hyfsat billig europaresa i ekonomi, vilket ingen bör göra annat än om man har poäng som går ut (vilket inte inträffar om man har MR-poäng, som aldrig går ut, som bara växlas till Eurobonus när de behövs).

Du har rätt i att inte alla vill/kan åka till USA i Business, eller flyga First Class eller något annat där man maximerar värdet på poängen. Men att hitta användningar där man får åtminstone 10 öres värde per poäng är ganska trivialt. Och det är alltså bara Eurobonus, vilket alltså är väl känt som ett ganska dåligt program att växla MR-poäng till. Du får förmodligen bättre värde genom att växla till t.ex. Avios, eller Hilton-poäng för boende.

Det är bra att möjligheten att växla ut MR-poäng till reda pengar existerar, det kan alltid uppkomma lägen där man plötsligt vill kliva ur programmet helt och hållet eller där man inte längre kan resa på något vis alls, och då är det bra att man har en säkerhetsventil där man kan få ut sina poäng utan att de helt förfaller, men att använda den sista säkerhetsventilen som mått för vad programmet är värt blir som sagt galet.
 
Toppen