Senaste nytt

Amex Points Plus - värt pengarna?

mrestes

Medlem
Inte säkert det är bra för alla. Här är min uträkning:
1. Idag använder jag mitt platinum för att få reseförsäkring eller FHR.
2. Jag får 0,74% mer tillbaka på mina inköp jämfort med idag om jag säger att allt är på 4 gånger pengarna.
3. Det kostar mig 1200 kr extra.
4. 1200/0,74%= 162162 kr som jag måste spendera på kortet för att få tillbaka 1200 kr mer än idag. Jag är inte i närheten av 161621 kronor i spend på mitt platinum.
5. At byta annat spend till platinum löner sig inte. Jag använder Amex blue med 1,25% cashback på alla ställen som tar amex i Sverige. Det är värt mer än deras 4 gånger poäng. Utomlands blir det Wise med endast 0,5% i påslag för att spendera min pension från USA.
 

bvs

Medlem
Inte säkert det är bra för alla. Här är min uträkning:
1. Idag använder jag mitt platinum för att få reseförsäkring eller FHR.
2. Jag får 0,74% mer tillbaka på mina inköp jämfort med idag om jag säger att allt är på 4 gånger pengarna.
3. Det kostar mig 1200 kr extra.
4. 1200/0,74%= 162162 kr som jag måste spendera på kortet för att få tillbaka 1200 kr mer än idag. Jag är inte i närheten av 161621 kronor i spend på mitt platinum.
5. At byta annat spend till platinum löner sig inte. Jag använder Amex blue med 1,25% cashback på alla ställen som tar amex i Sverige. Det är värt mer än deras 4 gånger poäng. Utomlands blir det Wise med endast 0,5% i påslag för att spendera min pension från USA.

Det är väl lite det de räknar med också, att många signar upp för att det låter som en bra deal utan att ha gjort en riktig utvärdering på det.
 
Så med andra ord är man tillbaka lite till hur det var fem-sex år sedan eller något sådant, sparar man till Eurobonus får man mest utväxling på spend i Sverige med Amex Elite, men utländsk spend är bäst att ta med Platinum. Sparar man till andra program är Platinum åtminstone konkurrenskraftigt.

Det nya är att det kostar extra att opta in i det här, och att det därmed premierar de som har stor spend. Vilket känns helt i linje med kundgruppen Amex vill ha.

Kul att det händer grejer igen! Även om jag inte tror det träffar just mitt spenderingsmönster.
 

bvs

Medlem
Från vad jag kan se så finns det ingen möjlighet för Points Plus för Centurion än så länge.

Svar från kundtjänst. Säger egentligen inte jättemycket annat än att det inte finns just i dag.

Screenshot_20240402-144919.png
 

palmen

Moderator
Inte säkert det är bra för alla. Här är min uträkning:
1. Idag använder jag mitt platinum för att få reseförsäkring eller FHR.
2. Jag får 0,74% mer tillbaka på mina inköp jämfort med idag om jag säger att allt är på 4 gånger pengarna.
3. Det kostar mig 1200 kr extra.
4. 1200/0,74%= 162162 kr som jag måste spendera på kortet för att få tillbaka 1200 kr mer än idag. Jag är inte i närheten av 161621 kronor i spend på mitt platinum.
5. At byta annat spend till platinum löner sig inte. Jag använder Amex blue med 1,25% cashback på alla ställen som tar amex i Sverige. Det är värt mer än deras 4 gånger poäng. Utomlands blir det Wise med endast 0,5% i påslag för att spendera min pension från USA.
Var kommer siffran 0,74% ifrån?

Men säg att man spenderar 500k per år (gissar att det är rimlig siffra vad folk i genomsnitt spenderar som har platinum). För enkelhetens skull säger vi att man i snitt har 4x MR intjäning, med andra ord skulle man dra in 2M MR per år med detta köpmönster.

2M MR kan växlas till:
69k eurobonus
100k Avios
153k Hilton poäng

Hur man värderar dessa poäng är självklart individuellt. Men när jag gjorde min resa Jorden runt i First med Avios hade den kostat 120k Avios om jag inte tagit en liten omväg som adderade 20k avios till. Med detta upplägg kan man då i teorin åka jorden runt i First med One World 5 gånger på 6 år med en spend på 500k per år, det är extremt bra värde skulle jag säga.
För eurobonus så kommer det fortsatt att vara bättre med Amex Premium/Elite tills man fått vouchern, sen blir det individuellt för hur kortet används vad som är bäst.

Som vanligt med värdering av kreditkort och poäng blir det väldigt individuellt vad som är bäst för en person jämfört med någon annan. Går inte att säga att det ena är bättre än det andra, men detta adderar definitivt en till dimension på kreditkortsmarknaden i Sverige som man ska ta hänsyn till
 

palmen

Moderator
Betyder detta då att den bonus som brukade vara på Platinum kortet vid spend för 150k och 300k försvinner.

Var står det att bonusen vid spend försvinner? Eller har de tagit bort den sedan tidigare? Inte uppdaterad då kortet inte varit aktuellt att spendera på för egen del.
Läser man info står följande "Givetvis behåller du alla dina andra förmåner i ditt Platinum-medlemskap." Men man kanske inte räknar det som en förmån att få extra poäng?
 
Var står det att bonusen vid spend försvinner? Eller har de tagit bort den sedan tidigare? Inte uppdaterad då kortet inte varit aktuellt att spendera på för egen del.
Läser man info står följande "Givetvis behåller du alla dina andra förmåner i ditt Platinum-medlemskap." Men man kanske inte räknar det som en förmån att få extra poäng?

Chatflights har gjort ett avsnitt av sin podcast just om Points Plus idag där de säger att de har fått in från Amex och de säger att bonus vid spend försvinner med det…
De har gjort en jämförelse mellan Plat med bonus vid spend vs Plat med Points Plus utan bonus vid spend.
Om det stämmer 100% kan jag inte bekräfta…
 

palmen

Moderator
Chatflights har gjort ett avsnitt av sin podcast just om Points Plus idag där de säger att de har fått in från Amex och de säger att bonus vid spend försvinner med det…
De har gjort en jämförelse mellan Plat med bonus vid spend vs Plat med Points Plus utan bonus vid spend.
Om det stämmer 100% kan jag inte bekräfta…
De kan säkert ha rätt om de fått denna info, men chatflight är välkända för att sprida alternativa sanningar också, inte bara på första april.
 

mrestes

Medlem
Var kommer siffran 0,74% ifrån?
Skulle ha varit 0,84%. Idag får man 0,28%. Ökning med 4 gånger poäng blir 3*,28%= 0,84.
Visst kan de bara värdefull för andra men för mig är amex blue 1.25% cashback (för 35 kr/månad) som jag kan spendera som jag vill fortfarande en bättre deal för all spend som tar Amex förutom hotell/flyg där jag vill få Platinum reseförsäkring.
Så precis som du säger, alla måste göra sin egen uträkning.
 
Toppen